3.6.2020 Ajoneuvot Maistiainen: Suzuki DL 1050 XT V-Strom – tasaisuuden mestari Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Suzukin tapa suunnitella seikkailupyörä on hyvin perinteinen, mutta valitettavasti tämä takuuvarma tyyli on monelta valmistajalta unohtunut. Mikä tieto uudessa moottoripyörämallissa kiinnostaa sinua eniten? Teho? Paino? Varusteiden määrä? Kannattaa muistaa, että ylenpalttinen yltäkylläisyys tehon tai varusteiden suhteen ei välttämättä tarkoita, että pyörä olisi kokonaisuutena hyvä. Suzukilla tiedetään tämä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPerinteet velvoittavatSuzukin 1 000-kuutioisella V-Stromilla on lähes 20 vuoden perinteet, sillä ensimmäinen malli esiteltiin jo vuonna 2002. Malli on pysynyt uskollisena tyylilleen ja viis veisannut ohikiitävistä muotivirtauksista. Tälle kaudelle uudistunut V-Strom kantaa mallinimeä DL 1050 V-Strom, ja koeajossa meillä oli sen pinnavanteinen ja selvästi runsaammin varusteltu XT-versio.Ilmoitettu 107 hevosvoiman huipputeho ei pysäytä purukumia kuulijan suussa, mutta huipputeho ei ole tämän tyylisuunnan pyörissä se tärkein ominaisuus. Vai kuinka moni seikkailupyöräilijä pystyy hyödyntämään esimerkiksi 160 hevosvoiman huippuhehoa, jos se saavutetaan jopa 10 000 kierroksen yläpuolella? Suzukin vahvuus sen sijaan on moottorin tasainen vahvuus läpi koko kierroslukualueen. Kaupunkinopeuksia voi yhtä hyvin ajella niin kakkos-, kolmos-, nelos- kuin viitosvaihteellakin. Vaihteiden vaihtotarve on vähäinen ja silloinkin se on pelkkää juhlaa täsmällisen ja kevyen vaihdevivun sekä kevyttoimisen kytkimen ansiosta.Selkeys tarkoittaa turvallisuuttaOhjaustangosta ei löydy monitoimirullia eikä loputonta näppäinmerta puhumattakaan isoista valikoista joissa surfata. Sen sijaan ohjaustankoon on koottu kompaktisti sormien ulottuville pieni määrä painikkeita, joilla voi yksinkertaisesti hallita mm. ajomoodeja, ABS:n ja luistoneston asetuksia, ajotietokonetta sekä vakionopeussäädintä. Helposti ja yksinkertaisesti, mikä samalla tarkoittaa myös turvallisuutta. Ja sitä, että ominaisuuksien hyödyntämiseksi ei tarvitse kantaa ohjekirjaa mukana, vaan kaikki toimii loogisesti ja parilla kolmella napinpainalluksella.Ainoa kohta, jossa yksinkertaisuus on vähentänyt käytännöllisyyttä, on tuulilasin korkeussäätö. Säätövipu on sijoitettu tuulilasin etu- ja alapuolelle, todennäköisesti siksi ettei sitä turvallisuussyitä säädettäisi vauhdissa. Nyt yksitoista-asentoisen säädön parhaan asennon löytäminen on työlästä ja jää siksi monelta tekemättä. Se on pieni miinus huomioiden, että 1050 V-Strom kilpailee hinnaltaan lähinnä 800-900 -kuutioisten kilpailijoiden kanssa samassa luokassa. Muut tonniset ja suuremmat seikkailupyörät ovat selvästi kalliimpia. Suzuki DL 1050 XT V-Strom Moottori: 1 037-kuutioinen V2-moottori Teho: 79 kW (107 hv) / 8 500 r/min Vääntö: 100 Nm / 6 000 r/min Voimansiirto: 6 vaihdetta, ketjuveto Paino tankattuna: 247 kg Akseliväli: 1 555 mm Istuinkorkeus: 850 mm Tankin tilavuus: 20 litraa Hinta: 18 490 € Teksti ja kuvat: Janne HuhtalaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 12.7.2025 Moottoripyörät Moottoripyöräkortti taskuun – näin tutkinto etenee 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen