29.5.2016 Ajoneuvot Maistiainen: Triumph Tiger Explorer XCA Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Triumph Tiger Explorer osoittautui koeajossa isokokoiseksi mutta hyvätapaiseksi. Kun moottoripyörän kuivapainoksi ilmoitetaan 258 kiloa ja istuinkorkeus on yli 850 milliä, suhtautuu pyörään ensimmäisillä ajometreillä väkisinkin kunnioittavasti. Sinunkaupat Triumphin kanssa syntyvät silti nopeasti. Jo ensimmäisissä parkkipaikkapyörityksissä Explorer tuntuu ketterältä ja kääntyy kevyesti.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMärkä päiväuniTekniikkapornosta pitävälle Tiger Explorer on oikea märkä päiväuni. Kuljettaja voi valita neljästä ajotilavaihtoehdosta haluamansa. Lisäksi on tarjolla Rider-ajotila, johon kuljettaja voi valita haluamansa moottorikartan, ABS-jarrujen, luistoneston sekä semiaktiivisen jousituksen asetukset. Kun lähdetään liikkeelle, niin napeilla leikittely jatkuu vakionopeussäätimellä, sähköisesti säädettävällä tuulilasilla ja esimerkiksi satulan lämmityssäätimillä.Kaikki Triumphin kolmisylinteriset moottorit ovat aina yllättäneet positiivisesti. Niin myös paranneltu ison seikkailupyörän triple. Explorerin 1215-kuutioinen moottori tuottaa nyt 139 hevosvoimaa ja 123 newtonmetrin väännön. Tasaisesti lähes punarajalle nouseva teho takaa, että hauskuutta riittää kaasua kääntäessä. Lisäbonuksena tulevat rouheat äänet.Toimii myös matkapyöränäMoottoritieosuudella tulee tunne, että tällä pyörällä lähtisi mielellään vaikkapa Alpeille asti. Ajaminen on vaivatonta ja moottorissa riittävästi voimaa. Semiaktiivinen jousitus säätele itse vaimennuksia ajonopeuden ja -tavan mukaan. Kuljettaja voi vain nauttia toimivasta jousituksesta.Mutkatiellä kun avaa kaasua, niin tuntuu että piru pääsee irti. Explorer osoittautuu urheilulliseksi ajettavaksi, vaikkei se massiivisen ja kulmikkaan ulkonäön perusteella näytä stereotyyppiseltä sporttipyörältä.Sorallakin Explorer viihtyy, joskin katukuvioidut renkaat asettavat rajat viihtymiselle. Erityisesti irtosoralla ja metsäpoluilla jää kaipaamaan karkeampikuvioisia renkaita. Kunhan pitää järjen mukana ja vauhdin kohtuuden rajoissa, niin soratielläkin Triumph on oiva matkakaveri.Triumph on halunnut säilyttää Tiger Explorerissa tietynlaisen karskin ilmeen ja kulmikkuuden. Ominaisuuksia on silti hiottu ja parannettu edeltävään malliin nähden. Ei ehkä aloittelijalle sopivin pyörä, mutta kokeneelle motoristille Tiger Explorer tarjoaa huiman määrän ominaisuuksia kovempiinkin seikkailuihin.Triumph Tiger ExplorerMoottori:Nestejäähdytteinen kolmisylinterinen rivimoottoriIskutilavuus:1215 kuutiosenttimetriäTeho:102 kW (139 hv) / 9300 1/minVääntö:123 Nm / 6200 1/minKuivapaino:258 kgHinta:Alk. 25 200 €Teksti ja kuvat: Janne HuhtalaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 5.2.2025 Moottoripyöränäyttely Päivän kuvagalleria: aina yhtä suosittu Suzuki PV 5.2.2025 Uutinen Autoliitto muistuttaa hiihtolomalaisia: tee nämä asiat jo nyt – vähennät sillä lähtöstressiä 4.2.2025 Moottoripyöränäyttely Päivän kuvagalleria: Honda Monkeyt ja muut lukuisat Monkey-variantit 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 3.2.2025 Uutinen Citroën kiistää brittihuhut Rättärin paluusta sähköretroversiona 3.2.2025 Sähköautot Sähköautojen osuus kasvussa – kiitos käytettyjen tuonnin ja työsuhdeautojen 2.2.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G9 ei pidä kynttilää vakan alla 2.2.2025 Moottoripyörät Harley-Davidson päivitti lähes koko mallistonsa – Road Glide sai lisäksi uuden keulan Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 1.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Nopeusennätys-Audi 5000 CS quattro '86 2.2.2025 Moottoripyöränäyttely Rieju Xplora 557 – laatuosilla varustettu adventure yllättää hinnallaan 28.1.2025 Ajoneuvot Dacian suurin ja komein eli Bigster tulee ennakkomyyntiin 28 399 euron alkaen-hinnalla 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla