29.5.2016 Ajoneuvot Maistiainen: Triumph Tiger Explorer XCA Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Triumph Tiger Explorer osoittautui koeajossa isokokoiseksi mutta hyvätapaiseksi. Kun moottoripyörän kuivapainoksi ilmoitetaan 258 kiloa ja istuinkorkeus on yli 850 milliä, suhtautuu pyörään ensimmäisillä ajometreillä väkisinkin kunnioittavasti. Sinunkaupat Triumphin kanssa syntyvät silti nopeasti. Jo ensimmäisissä parkkipaikkapyörityksissä Explorer tuntuu ketterältä ja kääntyy kevyesti.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMärkä päiväuniTekniikkapornosta pitävälle Tiger Explorer on oikea märkä päiväuni. Kuljettaja voi valita neljästä ajotilavaihtoehdosta haluamansa. Lisäksi on tarjolla Rider-ajotila, johon kuljettaja voi valita haluamansa moottorikartan, ABS-jarrujen, luistoneston sekä semiaktiivisen jousituksen asetukset. Kun lähdetään liikkeelle, niin napeilla leikittely jatkuu vakionopeussäätimellä, sähköisesti säädettävällä tuulilasilla ja esimerkiksi satulan lämmityssäätimillä.Kaikki Triumphin kolmisylinteriset moottorit ovat aina yllättäneet positiivisesti. Niin myös paranneltu ison seikkailupyörän triple. Explorerin 1215-kuutioinen moottori tuottaa nyt 139 hevosvoimaa ja 123 newtonmetrin väännön. Tasaisesti lähes punarajalle nouseva teho takaa, että hauskuutta riittää kaasua kääntäessä. Lisäbonuksena tulevat rouheat äänet.Toimii myös matkapyöränäMoottoritieosuudella tulee tunne, että tällä pyörällä lähtisi mielellään vaikkapa Alpeille asti. Ajaminen on vaivatonta ja moottorissa riittävästi voimaa. Semiaktiivinen jousitus säätele itse vaimennuksia ajonopeuden ja -tavan mukaan. Kuljettaja voi vain nauttia toimivasta jousituksesta.Mutkatiellä kun avaa kaasua, niin tuntuu että piru pääsee irti. Explorer osoittautuu urheilulliseksi ajettavaksi, vaikkei se massiivisen ja kulmikkaan ulkonäön perusteella näytä stereotyyppiseltä sporttipyörältä.Sorallakin Explorer viihtyy, joskin katukuvioidut renkaat asettavat rajat viihtymiselle. Erityisesti irtosoralla ja metsäpoluilla jää kaipaamaan karkeampikuvioisia renkaita. Kunhan pitää järjen mukana ja vauhdin kohtuuden rajoissa, niin soratielläkin Triumph on oiva matkakaveri.Triumph on halunnut säilyttää Tiger Explorerissa tietynlaisen karskin ilmeen ja kulmikkuuden. Ominaisuuksia on silti hiottu ja parannettu edeltävään malliin nähden. Ei ehkä aloittelijalle sopivin pyörä, mutta kokeneelle motoristille Tiger Explorer tarjoaa huiman määrän ominaisuuksia kovempiinkin seikkailuihin.Triumph Tiger ExplorerMoottori:Nestejäähdytteinen kolmisylinterinen rivimoottoriIskutilavuus:1215 kuutiosenttimetriäTeho:102 kW (139 hv) / 9300 1/minVääntö:123 Nm / 6200 1/minKuivapaino:258 kgHinta:Alk. 25 200 €Teksti ja kuvat: Janne HuhtalaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 15.1.2025 Liikenneturvallisuus Jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden liikennekuolemat eivät ole vähentyneet 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Moottoriurheilu Viime kaudella säväyttänyt Mārtiņš Sesks ajaa tällä kaudella kuusi rallia WRC-autolla – aloittaa työt jo Ruotsin MM-rallissa! 14.1.2025 Matkailu Ulkomaille halajaa jo moni, matkustusinto kasvanut viime vuodesta 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti