29.5.2016 Ajoneuvot Maistiainen: Triumph Tiger Explorer XCA Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Triumph Tiger Explorer osoittautui koeajossa isokokoiseksi mutta hyvätapaiseksi. Kun moottoripyörän kuivapainoksi ilmoitetaan 258 kiloa ja istuinkorkeus on yli 850 milliä, suhtautuu pyörään ensimmäisillä ajometreillä väkisinkin kunnioittavasti. Sinunkaupat Triumphin kanssa syntyvät silti nopeasti. Jo ensimmäisissä parkkipaikkapyörityksissä Explorer tuntuu ketterältä ja kääntyy kevyesti. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Märkä päiväuni Tekniikkapornosta pitävälle Tiger Explorer on oikea märkä päiväuni. Kuljettaja voi valita neljästä ajotilavaihtoehdosta haluamansa. Lisäksi on tarjolla Rider-ajotila, johon kuljettaja voi valita haluamansa moottorikartan, ABS-jarrujen, luistoneston sekä semiaktiivisen jousituksen asetukset. Kun lähdetään liikkeelle, niin napeilla leikittely jatkuu vakionopeussäätimellä, sähköisesti säädettävällä tuulilasilla ja esimerkiksi satulan lämmityssäätimillä. Kaikki Triumphin kolmisylinteriset moottorit ovat aina yllättäneet positiivisesti. Niin myös paranneltu ison seikkailupyörän triple. Explorerin 1215-kuutioinen moottori tuottaa nyt 139 hevosvoimaa ja 123 newtonmetrin väännön. Tasaisesti lähes punarajalle nouseva teho takaa, että hauskuutta riittää kaasua kääntäessä. Lisäbonuksena tulevat rouheat äänet. Toimii myös matkapyöränä Moottoritieosuudella tulee tunne, että tällä pyörällä lähtisi mielellään vaikkapa Alpeille asti. Ajaminen on vaivatonta ja moottorissa riittävästi voimaa. Semiaktiivinen jousitus säätele itse vaimennuksia ajonopeuden ja -tavan mukaan. Kuljettaja voi vain nauttia toimivasta jousituksesta. Mutkatiellä kun avaa kaasua, niin tuntuu että piru pääsee irti. Explorer osoittautuu urheilulliseksi ajettavaksi, vaikkei se massiivisen ja kulmikkaan ulkonäön perusteella näytä stereotyyppiseltä sporttipyörältä. Sorallakin Explorer viihtyy, joskin katukuvioidut renkaat asettavat rajat viihtymiselle. Erityisesti irtosoralla ja metsäpoluilla jää kaipaamaan karkeampikuvioisia renkaita. Kunhan pitää järjen mukana ja vauhdin kohtuuden rajoissa, niin soratielläkin Triumph on oiva matkakaveri. Triumph on halunnut säilyttää Tiger Explorerissa tietynlaisen karskin ilmeen ja kulmikkuuden. Ominaisuuksia on silti hiottu ja parannettu edeltävään malliin nähden. Ei ehkä aloittelijalle sopivin pyörä, mutta kokeneelle motoristille Tiger Explorer tarjoaa huiman määrän ominaisuuksia kovempiinkin seikkailuihin. Triumph Tiger Explorer Moottori:Nestejäähdytteinen kolmisylinterinen rivimoottoriIskutilavuus:1215 kuutiosenttimetriäTeho:102 kW (139 hv) / 9300 1/minVääntö:123 Nm / 6200 1/minKuivapaino:258 kgHinta:Alk. 25 200 € Teksti ja kuvat: Janne Huhtala Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Renkaat Metzeler yhdistää sport-touring- ja supersport-luokan renkaiden edut samassa kumissa 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 27.4.2024 Liikenne Suomalaisten tyytyväisyys joukkoliikenteeseen on noussut – takseihin päinvastoin 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 26.4.2024 Moottoripyörät Testi: Vedenpitävä reppu pyöräilyyn ja moottoripyöräilyyn – vesitiiveys menee käytettävyyden edelle 26.4.2024 Moottoripyörät Bimota palaa ratamoottoripyöräilyn MM-sarjaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 29.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Opel GT - Tehokas moottori, takaveto ja hulmuava tukka 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?