20.3.2020 Matkailu Matka peruuntui, näin saat rahat takaisin Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Kuluttajaliiton asiantuntija kertoo, onko matkailijalla oikeus saada rahat takaisin peruuntuvasta matkasta. Koronavirus on äitynyt vitsaukseksi, joka vaikuttaa ihmisten liikkumiseen ympäri maailman ja myös lähitulevaisuudessa. Moni suomalainen on aikonut kevään koittaessa vapaa-ajan lomamatkalle ja maksanut ennakolta matkansa. Moni matka, lento ja hotellimajoitus on kuitenkin nyt peruttu näissä hankalissa koronaolosuhteissa – viranomaisten määräysten vuoksi tai matkanjärjestäjien ja lentoyhtiöiden toimesta. Vaikuttamistyö ja neuvonta -tiimin vetäjä, OTK Tiina Vyyryläinen Kuluttajaliitosta antaa asiantuntijana pyynnöstämme vastaukset keskeisiin matkailijaa askarruttaviin kysymyksiin. Saako matkailija takaisin maksamansa rahat matkanjärjestäjältä, mikäli järjestäjä (esimerkiksi matkatoimisto) peruu matkan? – Matkanjärjestäjällä on oikeus peruuttaa matka, jos väistämättömät ja poikkeukselliset olosuhteet estävät matkan toteuttamisen. Ylivoimaisen esteen vuoksi aiheutuvasta peruuttamisesta on ilmoitettava matkustajalle ilman aiheetonta viivytystä ennen matkan alkamista. Matkanjärjestäjän on palautettava maksusuoritukset ilman aiheetonta viivytystä ja viimeistään 14 päivän kuluessa matkapakettisopimuksen peruuttamisesta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kuluttaja-asiamies jyrähti: peruutusoikeus ilman kuluja ainakin 13.4. asti Kuluttaja-asiamiehen tuoreen tiedotteen mukaan osa matkanjärjestäjistä on ilmoittanut, että koronaviruksen aiheuttamassa poikkeuksellisessa tilanteessa ne eivät tule palauttamaan asiakkailleen rahoja näiden peruuttamista tai matkanjärjestäjän itse peruuttamista matkoista. Kuluttaja-asiamies on toista mieltä ja muistuttaa, että yritykset eivät voi ohittaa lainsäädäntöä koronavirukseen vedoten. Koronaviruksen aiheuttamien matkustusrajoitusten vuoksi kuluttajilla on oikeus peruuttaa varaamansa matkapaketit ilman kuluja ainakin 13. huhtikuuta 2020 asti. EU-komissio antoi 19.3. asiaa koskevan linjauksen, jonka mukaan matkanjärjestäjien on noudatettava lainsäädäntöä poikkeuksellisessakin tilanteessa ja palautettava asiakkaiden rahat. – Ymmärrämme, että tilanne on varsin poikkeuksellinen. Ei voi kuitenkaan olla niin, että matkustajat kantavat taloudellisen riskin, kuluttaja-asiamies Katri Väänänen linjaa. Tiina Vyyryläinen, miten koronaepidemian kaltainen tilanne määritellään laissa matkailijan kannalta? – Koronaepidemia on laissa tarkoitettu väistämätön ja poikkeuksellinen olosuhde, joten matkanjärjestäjällä on oikeus perua lähikuukausille ajoittuva matka ja matkailijalla vastaavasti oikeus saada maksamansa rahat takaisin. Mitä laki matkapalveluyhdistelmistä sanoo kuluttajan oikeuksista koronaepidemian vallitessa? – Lain 14 §:n mukaan matkanjärjestäjällä on oikeus peruuttaa matka, jos väistämättömät ja poikkeukselliset olosuhteet estävät matkanjärjestäjää toteuttamasta matkaa sovitulla tavalla. Peruuttamisesta on ilmoitettava matkustajalle ilman aiheetonta viivytystä ennen matkan alkamista. Maailmanlaajuinen pandemia täyttää tämän määritelmän. Saako matkailija takaisin maksamansa rahat lentoyhtiöltä, mikäli lentoyhtiö peruu joko kokonaan tai osittain maksetun lentomatkan? – Kyllä. Lentoyhtiöt peruuttavat yleensä itse lennot siinä vaiheessa, kun viranomaiskehotukset (viranomaiskehotusten taso) ja muut toimenpiteet antavat siihen aihetta. Tällä hetkellä rajoja suljetaan sekä matkustuskieltoja, karanteeneja ja hätätiloja julistetaan eri puolilla maailmaa. Myös lentoyhtiöt peruuttavat nyt itse lentoja tuhatmäärin. Onko lentoyhtiön antamalle hyvitykselle erilaisia vaihtoehtoja? – Jos EU-maasta lähtevä lentoyhtiö peruuttaa lennon, sen on annettava matkustajalle mahdollisuus valita, haluaako hän lipun hinnan palautuksen, uudelleenreitityksen lopulliseen määränpäähän mahdollisimman pian, vai lennon siirtämisen muuhun matkustajalle sopivaan ajankohtaan, jos paikkoja on saatavilla. Samat oikeudet koskevat myös EU-maan ulkopuolelta lähteviä lentoja, jos lennosta olisi vastannut EU-maan lentoyhtiö. Voiko tässä koronatilanteessa kyseeseen tulla niin sanottu vakiokorvaus? – Matkustajalla voi normaalitilanteissa olla oikeus saada lentoyhtiöltä lisäksi vakiokorvaus, jos yhtiö peruuttaa matkan alle kaksi viikkoa ennen sen alkua. Vakiokorvausta ei kuitenkaan makseta, jos lennon peruuntuminen johtuu poikkeuksellisista olosuhteista, joita ei olisi voitu välttää vaikka kaikki kohtuudella edellytettävät toimenpiteet olisi suoritettu. Tällä hetkellä tilanne on ulkoministeriön suosituksen, eri maiden nopeasti muuttuvien viranomaistoimenpiteiden, äkillisesti julistettujen matkustuskieltojen ja kansallisten hätätilojen valossa sellainen, että vakiokorvaukseen ei peruutustapauksissa ole oikeutta, koska tilanteet eivät ole lentoyhtiöiden hallittavissa. Hyvin nopeasti edenneen tilanteen vuoksi eri aikana tehtyjä peruutuksia saatetaan joutua arvioimaan tapauskohtaisesti eri tavoin jälkikäteen muun muassa peruutuksen ajankohdan, kohteen ja syyn perusteella. Onko kuluttajalla oikeus saada vahingonkorvauksia koronan aiheuttamista peruutuksista? – Matkustajalla ei ole vallitsevissa olosuhteissa mahdollista saada vahingonkorvauksia koronan vuoksi tehdyistä peruutuksista. Lentoyhtiö ei ole vastuussa vahingosta, jos se pystyy näyttämään toteen ryhtyneensä vahingon välttämiseksi kaikkiin toimenpiteisiin, joita siltä voi kohtuudella edellyttää. Saako matkailija takaisin maksamansa rahat hotelliyrittäjältä, mikäli hotelli peruu majoituksen, joka on joko kokonaan tai osittain jo maksettu? – Lähtökohtaisesti kyllä. Yrityksillä voi olla kuitenkin käytössään sopimusehtoja, joissa on rajoitettu kuluttajan oikeutta täyteen maksunpalautukseen, jos kyseessä on ylivoimainen este yrityksen kannalta. Tällaisissa tapauksissa tilannetta joudutaan viime kädessä arvioimaan tapauskohtaisesti. Kuluttajaliitto ja Kilpailu ja kuluttajavirasto lähtevät siitä, että jos hotelli ei voi lainkaan tarjota palvelua sovitusti esimerkiksi siksi, että hotelli itse tai koko alue, jolla se sijaitsee, on asetettu karanteeniin tai alue on hätätilassa tai matkustuskiellossa, kuluttaja voi vaatia rahojaan takaisin. Millä edellytyksin lentoyhtiö voi siirtää jo maksetun lentomatkan johonkin tulevaan ajankohtaan? – Lentoyhtiöllä ei ole absoluuttista oikeutta siirtää jo maksettua matkaa tulevaan ajankohtaan, vaan kyse on nimenomaan matkustajan oikeudesta valita joko uudelleenreititys toisena ajankohtana tai rahojen palauttaminen. Tämä perustuu EY:n asetukseen lentomatkustajan oikeuksista. Entä millä edellytyksin matkanjärjestäjä voi siirtää jo maksetun matkan muuhun ajankohtaan? – Myöskään matkanjärjestäjillä ei ole oikeutta siirtää jo maksettua matkaa tulevaan ajankohtaan ilman, että asiasta sovitaan kuluttajan kanssa. Lainsäädäntö lähtee siitä, että mikäli matkanjärjestäjä joutuu perumaan matkan (laissa tiukasti määritellyt tilanteet, joissa ylipäätään mahdollista), on rahat palautettava kuluttajalle 14 päivän kuluessa siitä, kun matka on peruutettu. Mihin matkailija voi valittaa, jos hän ajautuu rahariitaan matkan peruuntumistilanteessa matkanjärjestäjän/lentoyhtiön/hotelliyrittäjän kanssa? – Jos erimielisyyttä ei saada ratkaistua elinkeinonharjoittajan kanssa neuvottelemalla kuluttaja voi olla yhteydessä Kilpailu ja kuluttajaviraston kuluttajaneuvontaan. Kuluttajaneuvojat opastavat ja pyrkivät edistämään yhteisymmärryksen löytymistä riitatilanteissa. Jos kuluttajaneuvojankaan avulla ei päästä sopuun, kuluttajalla on oikeus viedä asiansa kuluttajariitalautakunnan käsittelyyn. Kuluttaja voi saattaa riidan myös kotipaikkansa käräjäoikeuden käsiteltäväksi. Ovatko suomalaiset matkailijat jotenkin paremmin turvatussa asemassa matkojen peruuntumisten suhteen kuin joidenkin muiden maiden matkailijat? – Valmismatkalainsäädäntö ja lentomatkustajien oikeuksia koskeva lainsäädäntö perustuu Euroopan unionin sääntelyyn, joten siltä osin kuluttajat sisämarkkinoilla ovat samalla viivalla. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto, Antti Hentinen Lähde: Kuluttajaliitto, Kilpailu ja kuluttajavirasto, kuluttajariitalautakunta, Finlex Lue lisää Kaikki artikkelit 9.11.2025 Matkailu 11.11. 1918 aseet hiljenivät jättäen jälkeensä yli miljoona tuntemattoman sotilaan leposijaa 9.11.2025 Matkailu Yhä useampi suomalainen suuntaa talvilomalle Ruotsiin 4.11.2025 Uutinen Jokin näistä on Vuoden Auto Suomessa 2026 – lue lähes jokaisen ehdokkaan koeajot ilmaiseksi! 4.11.2025 Uutinen Vasta Suomeen saapunut Volvo tuoreeltaan päivityksen tarpeessa – EX90 saa merkittäviä muutoksia 4.11.2025 Uutinen Pakettiautokauppa on tänä vuonna piristynyt – henkilöautojen ensirekisteröinnit pari prosenttia viime vuotta jäljessä 4.11.2025 Uutinen Mitsubishin sähkö-comebackin hinta julkaistu – tämän verran maksaa Eclipse Cross Suomessa 3.11.2025 Uutinen Toyotalta ja Lexukselta kaksi tarkastuskampanjaa – vika saattaa koskea 13 eri mallia Suomessa 3.11.2025 Uutinen Viisikymppisiä juhlistava Volkswagen Golf GTI Edition 50 on tietysti kaikkien aikojen tehokkain ja ”erikoisin” 2.11.2025 Matkailu Kun masuunit hiljenivät – Zollverein on Saksan ja ehkä koko Euroopan vaikuttavin teollisuusmuseo Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 9.11.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 6e – taistelua sähköä vastaan ei olisi kannattanut pitkittää näin kauan 9.11.2025 Ajatuksia autoista Näin Bugatti Veyronin, joka auttoi ymmärtämään miksi superautoja kannattaa valmistaa vaikka tappiollisesti – Ajatuksia autoista 9.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tällaisia sähköauton latausasemia on Suomessa yhä liian vähän 9.11.2025 SEMA Show 2025 SEMA Show 2025: näin käy, kun Nissan GT-R:n moottori asennetaan Infinitin luksuslinnakkeeseen 1 000 -hevosvoimaisena 9.11.2025 Matkailu 11.11. 1918 aseet hiljenivät jättäen jälkeensä yli miljoona tuntemattoman sotilaan leposijaa 3.11.2025 Kuluttajat Ohjelmistopäivitys käynnisti Opel-sähköautossa ongelmavyyhdin – myyjä, korjaamo ja maahantuoja kieltäytyivät kuittaamasta yli 3 500 euron laskua 6.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Suomi ei ole vielä valmis sähköautoille - vai onko liiankin? 6.11.2025 Käyttötesti Dacia Duster ja haikeiden jäähyväisten viimeisiä ajatuksia – Käyttötesti 3.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: hädin tuskin sisäänajettu Ferrari Purosangue on tämän hetken kallein Nettiautossa listattu auto 5.11.2025 Yleinen BMW julkaisi vihdoinkin odotetun F 450 GS:n ja se on yllättävän halpa 20.10.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Nissan Juke - "juuri katsastettu, mutta puomi tuli lasista läpi" 9.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tiedätkö mitä virkaa näillä "viiksillä" tai "tuntosarvilla" on takavuosien jenkkiautoissa? 26.10.2025 Ajatuksia autoista Väläytin vahingossa pitkät rekkakuskin naamalle neljä kertaa, mutta väitän silti ajovalojen olevan paras asia uusissa autoissa – Ajatuksia autoista 28.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tässä oli Teboil vielä viikko sitten 13.10.2025 Kuluttajat Matille myytiin auto laittomilla renkailla – automyyjä on myöntänyt asian, mutta ei suostu korvaamaan