12.7.2017 Matkailu Matka: On vai off – Islannissa ratkaisu on helppo tehdä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Off roadia harrastaville Islanti on eräänlainen paratiisi, vaikka maastoajoa saakin harrastaa melko rajoitetusti. Olemme jossain Islannin lukuisten laavakenttien keskellä. Terävät kivet nousevat ylös mustan hiekan keskeltä ja tahtovat pahaa renkaille. Märkä kallio luistaa hieman normirenkaiden alla. Kuskilla on kestovirne kasvoilla.Kojelaudan kosketusnäyttö on osittain kurainen, mutta se näyttää vielä riittävästi auton ympäristöä. Näytölle saa joko kuvan suoraan keulan edestä pyörän ohjauskulmineen, sivunäkymät kylkeä pitkin alaspäin tai takanäkymän. Niiden avulla on helppo ajaa todella kivikkoiseen ja ahtaaseen maastoon ilman että auton ulkopuolella on välttämättä edes ketään näyttämässä käsimerkkejä. Alla oleva auto on mikäs muu kuin Toyota Land Cruiser, islantilaisten kansanauto.Maastoajoavustin avittaa kuskia selviytymään erilaisilla pinnoilla. Valittavana on kallio, kallio ja irtomaa, kumpareinen maasto, irtosora sekä muta ja hiekka. Auto jeesaa kuskia mukauttamalla kaasun käytön, jarrut sekä vetoluiston ajotilanteen mukaisiksi.Ja totta kai kuski voi antaa auton hoitaa etenemisen itsenäisesti kaiken muun kuin ohjauksen osalta. Crawl Control -järjestelmä on eräänlainen älykäs vakionopeudensäädin maastoon. Kuski valitsee vain halutun nopeuden viidestä esivalinnasta ja ohjaa autoa. Järjestelmä huolehtii kaikesta muusta; eli auto etenee halutulla nopeudella auton hoitaessa kaasua, pyöräjarruja sekä vetoluistonestoa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyReitiltä ei poistuta maastossakaanIslanti on noin kolme kertaa Suomea pienempi, eli 328 000 asukkaan saarella on hyvin tilaa. Maastossa ajoa koskevat silti tiukat säännöt. “Teiltä” – vai pitäisikö sanoa valmiilta reiteiltä – ei saa poistua. Tätä valvotaan aika tiukasti, ja maastossa törttöileville on luvassa joko sakot tai pahimmassa tapauksessa jopa linnaa.Islannin tiestöstä vain noin kolmasosa on päällystettyä. Ylämaita halkovat soratiet aukeavat yleensä lumen sulettua vasta kesäkuun loppupuolella. Neliveto on must, ilman sitä ei näille ylängöille ole asiaa. Etuvetoisten on tyydyttävä kiertämään saarta rantatietä seuraten.Islannin luonto on karu, ja hento kasvillisuus tekee parhaansa selvitäkseen hengissä. Islannin pinta-alasta vain neljännes on kasvillisuuden peitossa. Maastossa väärään aikaan mönkivä auto saattaa jättää maahan sellaiset arvet, että niiden korjaantuminen kestää vuosikausia – pahimmillaan jopa vuosikymmeniä. Islannin “kesä” kestää vain puolitoista kuukautta. Hellepäivä on täällä tuntematon käsite.Talvi tuo hieman vapauttaVapaammaksi ajo muuttuu talven tullen. Jäällä ja lumella isopyöräisillä maastureilla saa periaatteessa ajaa minne tahansa. Ajamista koskevat silloin samat säännöt kuin Arabiemiraateissa hiekkadyyneillä kruisaillessa. Renkaista lasketaan ilmat pihalle, ja paineet pudotetaan jopa niin alas kuin 0,1 bariin. Tällöin iso rengaskoko tuo vahvuutensa esiin. Tyhjä rengas leviää auton alle isoksi matoksi, joka kantaa raskaankin auton lumikenttien yli.Siksi väittäisin, että paras aika lähteä Islantiin maastosafarille on helmi–huhtikuussa. Safareita järjestäviä matkailuyrityksiä on tarjolla enemmän kuin tarpeeksi.Keväällä ylängöt ovat lumen peitossa, jäätiköille voi ajaa ja kevätaurinko maalaa upeaa maisemaa. Kontrasti tähän karuun lähes mustaan maisemaan ei voisi olla suurempi.Olen ajanut Islannissa kaikkina vuodenaikoina, ja niissä kaikissa on oma viehätyksensä. Talvella on hauskin ajaa, mutta maisema on tylsän valkoinen. Loppukesästä tai etenkin syksyllä off-roadin lisäksi kuski voi nauttia myös Islannin luonnon uskomattomasta värikirjosta. Mustan laavan seasta esiin työntyvä keltainen heinä ja siellä täällä törröttävien kukkuloiden uskomattoman vihreät seinämät ovat kuin toiselta planeetalta.Ja joku tässä karuudessa viehättää, ja tämä vaihtelevuus on Islannin parhaita puolia. Tällä maalla on niin monet kasvot, ja ne vaihtuvat jatkuvasti. Se riittää syyksi palata tänne aina uudestaan ja uudestaan. Ja maastosafari on oikeasti yksi parhaista tavoista nähdä Islanti.Vuokra-autoksi ääriolojen työkaluJa maittavin tapa suunnata Islannissa maastoon on ottaa Arctic Trucksilta vuokralle isopyöräinen Hilux eli AT38. Se on asfaltilla hieman epävarma; lepsu ja helposti vatkaava ohjaus ei herätä luottamusta. Ei ihme, että näiden autojen käyttämiseen tavallisilla teillä vaaditaan erikoislupa. Mutta päällysteen loppuessa ja kiviselle ylängölle siirryttäessä punainen maastopeto on elementissään.Onneksi karussa sisämaassa riittää huoltoteitä, joita pitkin pääsee seikkailemaan ihan riittävästi. Ja kun tähän päälle lisätään vielä matalavesisiä jokia ja puroja, joita ylitetään vähän väliä – maastoajokokemus on vertaansa vaille. Ja koskaan ei voi tietää, kuinka paljon vettä missäkin uomassa on. Veden määrä vaihtelee rajustikin sään mukaaan. Eivätkä pienet kiertotiet ole ongelma nekään, sillä polttoainetankki on 160-litrainen. Se antaa pelivaraa sivistyksen reuna-alueilla liikuttaessa.Ja hankalan paikan tullen – yleensä siis hangessa kahlattaessa – AT38 näyttää, millainen peto se oikeasti on. Kojelaudasta löytyy pari vakuuttavaa kytkintä, joista saadaan kytkettyä päälle etuakselilla olevat ARB:n paineilmalukot. Takalukot ovat mekaaniset.Kuuluisin AT38 on varmasti se, joka vei Top Gearin porukat magneettiselle pohjoisnavalle 10 vuotta sitten. Temppu toi ymmärrettävästi paljon julkisuutta vuonna 1990 perustetulle Arctic Trucksille. Ja vaikka isopyöräinen pick-up saattaa tuntua joistain isojen poikien leikkikalulta, nämä autot on oikeasti tehty työkaluiksi äärimmäisiin olosuhteisiin.Arctic Trucksilla on tälläkin hetkellä Etelämantereella 19 ajoneuvoa erilaisten retki- ja tutkimuskuntien käytössä.Teksti ja kuvat Vesa EskolaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 20.6.2025 Matkailu Skandaalien sävyttämä klassikkoauto saapui Vehoniemen harjulle 19.6.2025 Laivat Vapaaehtoinen meripelastus on upea harrastus, joka tarjoaa veekaseja ja vastuuta vesillä 17.6.2025 Matkailu Salattu helmi: Tiittalan Kartano – piilossa mäen harjalla 15.6.2025 Matkailu Autoliike, jossa ei myydä lainkaan autoja – ainoastaan aatetta 15.6.2025 Klassikko Klassikkotaivas Concorso d’Eleganza Villa d’Este on parhaista parhain 13.6.2025 Matkailu Algarven viinit tutuiksi kodikkaasti sukutilalla, jonka juuret ulottuvat 1800-luvulle 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 5.6.2025 Matkailu Italian Rivieran helmet – Camogli ja Portofino 4.6.2025 Matkailu OnniBus tuo premium-bussit Suomen kaukoliikenteeseen yhteistyössä Lux Expressin kanssa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.6.2025 Laivat Muistatko Viking Linen Ålandsfärjanin? - 53-vuotias entinen Ahvenanmaan lautta on romutusvaarassa päättyneen napa-alueiden komennuksen jälkeen 18.6.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Audi julkisti brutaalin dieselkäyttöisen superauton, R8 V12 TDI:n 19.6.2025 Koeajo Maistiainen: DS°8 – odotuksia on paljon, mutta niihin myös vastataan 20.6.2025 Matkailu Skandaalien sävyttämä klassikkoauto saapui Vehoniemen harjulle 18.6.2025 Uutinen Juhannusliikenteessä hyytyy vuosittain satoja autoja – tässä yleisimmät syyt matkan katkeamiseen 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 19.6.2025 Laivat Muistatko Viking Linen Ålandsfärjanin? - 53-vuotias entinen Ahvenanmaan lautta on romutusvaarassa päättyneen napa-alueiden komennuksen jälkeen 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster