8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan Teksti Marko Jokela Kuva Moottorin arkisto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Käyttövoimaveron kaavailtu korotus merkitsisi vuodessa dieselkäyttöiselle 3 500 kilon painoiselle matkailuautolle noin 590 euron ajoneuvoveron korotusta, jos matkailuauto on liikennekäytössä koko vuoden. Matkailuautoilta kannettavaa ajoneuvoveron käyttövoimaveroa ehdotetaan korotettavaksi.Ehdotettu käyttövoimaveron korotus merkitsisi vuositasolla keskimääräiselle dieselkäyttöiselle 3 500 kilogramman painoiselle matkailuautolle noin 590 euron ajoneuvoveron korotusta, jos matkailuauto olisi koko vuoden liikennekäytössä. Jos matkailuauto olisi liikennekäytössä arvioidun keskimääräisen ajan eli noin 190 päivää vuodessa, korotus olisi noin 310 euroa vuodessa. Keskimääräisen matkailuauton käyttövoimavero olisi korotuksen jälkeen noin 700 euroa vuodessa, jos matkailuauto pidetään koko vuoden liikennekäytössä. Keskimääräisellä noin 190 päivän liikennekäytössäololla käyttövoimavero olisi noin 370 euroa vuodessa.Valtioneuvoston tuoreen linjauksen mukaan käyttövoimaveron laskennassa huomioon otettavan ajoneuvon kokonaismassan rajaaminen 7 500 kilogrammaan tarkoittaisi, että dieselkäyttöisen matkailuauton ajoneuvoveron käyttövoimavero olisi enimmillään noin 1 500 euroa vuodessa, jos matkailuauto pidetään liikennekäytössä koko vuoden. Keskimääräisellä liikennekäytössäololla dieselkäyttöisen matkailuauton käyttövoimavero olisi enimmillään noin 800 euroa vuodessa. Tämä tarkoittaisi, että käyttövoimaveron määrä voisi enimmillään olla noin kaksinkertainen verrattuna keskimääräisen kokonaismassaltaan noin 3 500 kilogramman painoisen dieselkäyttöisen matkailuauton käyttövoimaveron määrään.Moottori uumoili kehityskulkua jo aiemmassa uutisessaan, että matkailuautoilijat joutuvat maksumiehiksi.Ajoneuvoveron käyttövoimavero on muilta kuin bensiinikäyttöisiltä ajoneuvoilta kannettava ajoneuvoveron osa. Matkailuautojen käyttövoimaveron korotus korvaa hallituksen viimekeväisen kehysriihipäätöksen matkailuautojen autoverotuen poistamisesta.Matkailuautojen käyttövoimavero määräytyisi jatkossa muiden M1-luokan henkilöautojen käyttövoimaveroa vastaavalla tavalla. Dieselkäyttöisten matkailuautojen käyttövoimavero nousisi nykyisestä 0,9 sentistä 5,5 senttiin päivältä jokaiselta ajoneuvon kokonaismassan alkavalta sadalta kilogrammalta. Kohtuullisuussyistä matkailuautojen käyttövoimaveroa määrättäessä huomioon otettava ajoneuvon kokonaismassa rajattaisiin kuitenkin muista henkilöautoista poiketen 7 500 kilogrammaan. Tätä painavammat matkailuautot ovat useissa tapauksissa linja-auton alustalle jälkikäteen rakennettuja.Kovin suurta osaa karavanaarikansasta ei lohduta, että kaasu- ja sähkökäyttöisten matkailuautojen sekä ladattavien hybridimatkailuautojen käyttövoimavero olisi tätä alhaisempi. Bensiinikäyttöisiltä matkailuautoilta ei edelleenkään kannettaisi käyttövoimaveroa.Suomen teillä liikkuvista matkailuautoista liki kaikki ovat dieselkäyttöisiä.Korotettua veroa sovellettaisiin 1.1.2026 ja sen jälkeisiltä veropäiviltä kannettavaan matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroon. Koska käyttövoimavero on päiväkohtainen ja se kannetaan etukäteen 12 kuukauden pituiselta ajoneuvokohtaiselta verokaudelta, sisältävät jo ensi vuonna lähetetyt veroliput korotettua veroa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAutoliitto kritisoi aiettaAutoliitto on ottanut kriittisesti kantaa lakiaikeeseen muistuttamalla, että matkailuautot ovat käytännössä harrastusajoneuvoja, joiden ajoneuvoverorasitus on ajettua vuotuista kilometriä kohden jo nyt varsin suuri. ”Liikkuessaan matkailuautoilijat käyttävät kuitenkin palveluja, joiden tuottaminen voi olla joidenkin alueiden elinkeinoelämässä hyvinkin merkittävässä asemassa. Leirintäalueiden käytössä matkailuajoneuvojen merkitys on erityisen suuri”, Autoliitto kiteyttää näkemyksensä.Autoliitto kummeksuu valmistelussa esitettyä arviota, ettei veromuutoksella ole merkittäviä vaikutuksia kotimaiseen matkailuelinkeinoon. Autoliiton mukaan ”todellisuudessa kukaan ei voi tietää,” kuinka näin merkittävä ajoneuvoveron korotus vaikuttaa matkailuautojen houkuttelevuuteen niin omistus- kuin vuokra-ajoneuvoina.Liikenteestä poisto kutistaa verotuottoaEhdotetun veromuutoksen arvioidaan lisäävän ajoneuvoveron tuottoa vuonna 2026 staattisesti noin 16,5 miljoonalla eurolla. Ajoneuvoveron tuoton kasvu jäänee kuitenkin staattista arviota pienemmäksi. Veromuutos todennäköisesti vähentäisi matkailuautojen liikennekäytössäoloa ja vähentäisi myös matkailuautojen perusveron tuottoa nykyisestä. Tämä vaikutus huomioon ottaen veromuutoksen arvioidaan lisäävän ajoneuvoveron tuottoa 10,5 miljoonalla eurolla vuodessa.Seuraavaksi Petteri Orpon (kok) hallituksen esitys laiksi ajoneuvoverolain 11 §:n muuttamisesta menee eduskunnan käsittelyyn. Lue lisää Kaikki artikkelit 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 13.5.2025 Sähköautot BYD lisää lataushybridit Euroopan tehtaiden valikoimaan – taustalla kasvanut kysyntä 12.5.2025 Uutinen Suomen ainoan Cadillac Lyriq -automallin omistaja: ”Cadillac pelasti minut syövän kauheudelta” 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 10.5.2025 Uutinen Ferrarin ensimmäinen sähköauto saapuu ensi vuonna – esittely tapahtuu kolmessa vaiheessa 9.5.2025 Autokauppa Rahahuolet pohdituttavat autokaupoilla – ”Patoutunut kysyntä voi purkautua yllättävän nopeasti” 7.5.2025 Liikenne Sähköpotkulaudalla saa kyyditä – väärin! 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 5.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow’ssa vieraili jälleen yli 20 000 kävijää Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 15.5.2025 Koeajo Maistiainen: kiinalaissähköauto Voyah Couragen varustukseen kuuluu maailman paras aurinkolippa ja hätävasara 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 15.5.2025 Käytetyt autot Käytetyn auton ostaja, mistä tunnistaa kolariauto? 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous