3.10.2020 Kotimaanmatkailu Matkakohde: Olympiastadion pesi kasvonsa ja kaivautui maan alle Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Helsingin Olympiastadion on oiva käyntikohde, olipa penkkiurheilija, arkkitehtuurin rakastaja tai lapsiperhe. Ikoninen funkkismonumentti on käynyt läpi tyyriin ja haastavan remontin, joka nykyaikaisti urheilupyhätön monin tavoin. Suomalaisille rakas, persoonallinen, mutta pieni – lajissaan jopa maailman kauneimmaksikin kehuttu. Tätä kaikkea on maan tunnetuin urheilupyhättö ja Helsingin kuuluin maamerkki eli Olympiastadion.Se on oiva kaupunkimatkailukohde arkkitehtuurin ystäville, penkkiurheilijoille, viihdetapahtumiin suuntaaville ja lapsiperheille, joille ohittamatonta on vierailla Stadionin tornissa: 72 metristä avautuvat esteettömät näkymät yli pääkaupungin. Hissi hurauttaa ylös 37 sekunnissa. Ja jos kiinnostaa, niin torni on hieman heiluvainen: tornin rakenteille on laskettu kovan tuulen joustovaraa 0,5–0,8 senttiä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKallis ja haastava remonttiOlympiastadionin monet vauriot, kosteusongelmat, rakenteiden rapautumiset ja sähköjärjestelmän heikkokunto ja puutteet todettiin vuoden 2010 kuntokartoituksessa, eikä rakennuksen käyttökieltoonkaan julistaminen ollut kaukana. Suojelukohde oli kehnossa kunnossa. Olympiastadionin läpikäymä mittava ja vuosikausia kestänyt remontti ei ollut ihan halpa savotta. Perusteellisen remontin hinta karkasi käsistä aina yli 300 miljoonaan euroon. Moni äimisteli remontin kuluja, samalla summalla kun olisi saanut rakennettua uuden, nykyaikaisen ja kookkaamman stadionin.Toisessa vaakakupissa painoi se, että kyse on arkkitehtuurisesti ainutlaatuisesta rakennuksesta, kansallisaarteesta ja väkevistä muistijäljistä. Stadikan lehtereillä on koettu monet huumaavat onnenhetket, jos kohta myös karvaat pettymykset, olipa kyse urheilusta tai viihdetapahtumista. Sijaintinsa puolesta Olympiastadion on ainutlaatuinen kansainvälisesti vertaillen, jossa stadionit eivät välttämättä sijaitse näin keskellä kaupunkia, yhtenä sen kaupunkikuvallisena tunnusmerkkinä.Uudet penkit, uusia hissejäYleisökapasiteetiltaan Olympiastadion on maailmanmitassa vaatimaton, joten se ei kelpaisi Uefan vaatimusten mukaan esimerkiksi jalkapallon Euroopan liigan finaaliottelun areenaksi.Katsomoiden vanhat istuimet on uusittu. Erillisistuimia on nyt kaikkiaan 36 251. Kenties näkyvin muutos on uusi ilmava kaarteiden ja takasuoran yllä oleva katos.Liikkuminen helpottuu monin tavoin aiempaan verrattuna, myös esteettömyyden näkökulmasta. Aiemmin käytössä oli esimeriksi vain kaksi hissiä, nyt niitä on 11. Lukuisten portaiden vierustoilla on tasonostimia, jotta voidaan taata esteetön liikkuminen esimerkiksi pyörätuolilla liikkuville katsojille. Katsomossa pyörätuolipaikkoja on niitäkin nyt paljon aiempaa enemmän: 150–160 paikkaa.Stadionin juoksuratojen tasalla on valoisa Bistro Stadion, jossa voi lounastaa tai käydä kahvilla – ja nauttia suussa sulavan Stadionleivoksen, jonka se jokin ovat kuusenkerkkä ja mustikka.Aiemmin Stadionin vessajonot olivat legendaariset isojen tapahtumien aikaan. Vessassa käynti saattoi tarkoittaa sitä, että joku urheilusuoritus tai lauluosuus jäi näkemättä. Vessoja oli aiemmin 240, nyt remontin valmistuttua vessoja on yli 600.Myyräntöitä mittavastiOlympiastadionin remontin mittavin uurastus on ollut kaivaa 12–14 metrin maanpinnan alle huoltotiloja, teknisiä tiloja ja liikuntatiloja. Maan alta on kaivettu ja kuskattu pois huimat 27 000 kuorma-autollista kiveä ja soraa, vilkkaimpina ajankohtina 300 kuorma-autollista päivässä.Remontti oli haastava, mutta innostava, arvioi arkkitehti Kimmo Lintula urakkaa.Päivänvaloa maanalaisiin tiloihin tuovat valolyhdyt, jotka avaavat näkymiä yläpuoliseen stadioniin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMaan alle juoksemaanMan uumenissa on monenlaisia liikuntatiloja kuten yhdeksän metriä korkea, vaalein puupinnoin verhoiltu avara liikuntasali, joka sallii monet lajit koripallosta salibandyyn ja käsipallosta lentopalloon.Huoltotunneli maan alla on samalla myös kaksiratainen ja täyspitkä 400-metrinen juoksurata, joka sijaitsee täsmälleen samalla kohtaa kuin juoksurata maan päälläkin. Täällä urheilijat voivat harjoitella ja valmistautua kisajuoksuihin samanlaisella mondo-pintaisella juoksuradalla kuin kentän tasollakin.– Tämä on tietääksemme aivan ainutlaatuinen ratkaisu, ainakaan missään muualla Euroopassa ei ole toteutettu vastaavaa ja kansainvälisestikin kiinnostusta herättänyttä ratkaisua, Lintula kertoo.Tavallisetkin liikkujat pääsevät syksyn tullen juoksemaan radalle tiettyinä aikoina ja pientä pääsymaksua vastaan.Tavoitteena noin miljoona kävijää vuodessa, joista puolet tulisivat eri tapahtumista ympäri vuoden. Rakennus on päivittäin auki niin eri urheilulajien harjoittelupaikkana sekä myös kokoustiloina. Liikuntapaikkoja on kuusituhatta neliötä, jotka muuntuvat monen eri urheilulajien tarpeisiin. Huuhkajat nurmella lokakuussa Huuhkajien elintärkeitä jalkapallomittelöitä odottaville kerrottakoon ilouutisena, että katsomoon pääsee koronakurimuksesta huolimatta, riittävin turvavälein. Palloliiton arvion mukaan katsomolohkoihin voidaan ottaa 7 500–8 000 katsojaa lokakuisiin Kansojen liigan kotiotteluihin Bulgariaa ja Irlantia vastaan. Jalkapallon maajoukkueen kotikentän nurmipinta on paremmassa kunnossa kuin konsaan ja sen ylläpidossa ei säästellä työtunteja. Nurmi leikataan 2–4 kertaa päivässä ja joka ikinen päivä. Leikkuujätettä kertyy 600 kiloa päivässä. Tunnin opastettu kierrosOpastetulla Stadionkierroksella selviävät stadionin vaiheet 1930-luvulta nykypäivään. Kierroksella pääsee vierailemaan myös stadikan maanalaisessa maailmassa. Opastettu kierros alkaa vierailijakeskuksesta. Kierroksen lopuksi on mahdollisuus vierailla myös Olympiastadionin tornissa.Opastettu stadionkierros pitää sisällään 60 minuutin opastuksen Olympiastadionin ja Urheilumuseon tiloissa, Urheilumuseon pääsymaksun ja tornivierailun pääsymaksun kierroksen jälkeen.Opastetun kierroksen hinnat: aikuiset 19,50 €, lapset ja nuoret 7–16 vuotta 10 € (alle 7-vuotiaat maksutta). Osallistuminen on mahdollista ennakkoon ostetuilla lipuilla.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Marko Jokela ja Stadion-säätiö/Wellu HämäläinenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 7.5.2025 Liikenne Sähköpotkulaudalla saa kyyditä – väärin! 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 5.5.2025 Laivat Matkaelämys: Finnstarilla 30 tuntia Itämerellä – loppumatka junilla 5.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow’ssa vieraili jälleen yli 20 000 kävijää 4.5.2025 Matkailu Jugoslavian museo Belgradissa on pitkälti myös Titon museo 4.5.2025 Ajatuksia autoista Sovelluksia vielä sovellusten jälkeenkin – Ajatuksia autoista 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 2.5.2025 Uutinen Volvo aloittaa 1,6 miljardin säästökuurin – irtisanomisilta ei vältytä 1.5.2025 Matkailu 4 400 kilometriä Itä-Euroopassa Dacia Dusterilla: onko missään enää halpaa? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 7.5.2025 Klassikko Classic Motorshow 2025: saksalainen edustusauto, jonka merkki ei olekaan aivan helppo 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa