8.7.2023 Kotimaanmatkailu Matkavinkki: Auton ja tien museo Mobilia Kangasalla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Auton ja tien museo Mobilia on tieliikenteen alan valtakunnallinen vastuumuseo, joka tallentaa, tutkii ja esittelee suomalaisen tieliikenteen historiaa. Museo sijaitsee Längelmäveden rannalla Kangasalla, noin puolen tunnin ajomatkan päässä Tampereen keskustasta. Mobilia-museo on avoinna ympäri vuoden, myös maanantaisin, muutamaa loppuvuoden juhlapäivää lukuun ottamatta. Museokortti käy maksuvälineenä. Mikä ihmeen vastuumuseo? Suomen valtakunnalliset vastuumuseot ovat museoita, joiden tehtäviin kuuluu muun muassa ohjata museotoimintaa koko Suomessa omalla erikoisalallaan ja toimia kulttuuriperinnön valtakunnallisina asiantuntijoina. Mobilia-museon näyttelyt koostuvat pysyvistä perusnäyttelyistä ja vuosittain muuttuvista näyttelyistä. Päärakennuksen näyttelyhallissa on viime vuonna uudistunut "Kertomuksia teistä", Mobilian uusi pysyvä näyttely, joka kertoo näyttävästi suomalaisen tien ja tiellä kulkemisen tarinaa, todella kiehtovasti ja mielenkiintoisesti, sisältäen myös runsaasti videomateriaalia menneiden vuosikymmenten tieolosuhteista ja liikenteestä. Mobilian pysyviin näyttelyihin kuuluvat lisäksi Rallimuseo, Mobilian klassikot sekä Tarinoita siirtotyömailta -ulkonäyttely. Pysyviin näyttelyihin tehdään vuosittain muutoksia, joten joka vuosi myös pysyvät näyttelyt tarjoavat jotain uutta nähtävää. Näyttelyihin voi tutustua omatoimisesti tai opastetuilla kierroksilla. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Myös vaihtuvia näyttelyitä Kerran vuodessa täydellisesti vaihtuva suurnäyttely käsittelee tieliikenteen historiaan kuuluvia aiheita erilaisista näkökulmista. Näyttelyssä on esillä kyseiseen näyttelyteemaan liittyviä ajoneuvoja ja muuta esineistöä. Suurnäyttelyn lisäksi tutustuttavana on pienempiä vaihtuvia näyttelyitä. Vuosittain vaihtuvien näyttelyiden ansiosta Mobiliassa on nähtävänä aina jotain uutta, vaikka siellä vierailisi joka vuosi. Vaihtuvana suurnäyttelynä päärakennuksessa on tänä vuonna "Tuhansia töitä, valvottuja öitä". Näyttely kertoo ammattikuljettajien työn muutoksista ja Rahtarit ry:n toiminnasta. Näyttelyssä on esillä ajoneuvoja 1960-luvulta 2000-luvulle. Vaihtuvana näyttelynä on myös Kangasalan Sahalahdella asuvan taiteilija Anssi Kasitonnin mielenkiintoisia teoksia historiallisen kapulalossin ympärillä. "Musta viiva" -näyttelyn nimi ja teema viittaavat moottoriajoneuvojen urheilu-, hupi- ja sosiaalisiin käyttötarkoituksiin liittyviin jälkiin asfalttipinnassa. Mobilian päärakennuksessa sijaitseva Rallimuseo pitää sisällään laajan katsauksen ralliautoilun historiaan. Osa rallimuseon kalustosta vaihtuu vuosittain. Nyt yksi Rallimuseon vetonauloista on Kalle Rovanperän Toyota Yaris WRC. Kysymyksessä on autoyksilö, jolla Rovanperä voitti vuonna 2021 Viron MM-osakilpailun. Voittaja-auto on nähtävissä näyttelyissä ensimmäistä kertaa koskaan Toyota Gazoo Racingin toimintojen ja toimitilojen ulkopuolella. Auto on esillä Rallimuseossa vielä kesäkauden 2023. Mobilian klassikot Mobilian klassikot -näyttely sijaitsee Fenno Galleriassa, mäen päällä noin 300 metrin etäisyydellä Mobilian päärakennuksesta. Fenno Gallerian lasiseinäisessä näyttelytilassa yleisö pääsee ihailemaan klassikkoajoneuvoja eri vuosikymmeniltä. Esillä on kolmisenkymmentä erilaista menopeliä, joiden joukossa on niin maailmanluokan harvinaisuuksia, kuten esimerkiksi Mercedes-Benz Waxenberger, kuin myös tavallisempia aikansa klassikoita. Mobilian klassikot -näyttelyssä olevat autot vaihtuvat ajoittain, ja joukosta voi löytää myös myytävänä olevia vaihtoehtoja. Esillä oleva kalusto pyritään pitämään monipuolisena ja mielenkiintoisena niin maantieteellisesti, aikakausittain kuin myös rahalliselta ja autohistorialliselta arvoltaan. ”Tukka tuulessa" on Fenno Gallerian kesän pienoisnäyttely, joka esittelee kymmenen erilaista avoautoa. Vauhtia ja vapautta symboloivat avoautot ovat olleet Suomen markkinoilla harvinaisia, mutta kunkin merkin mielikuviin vahvasti vaikuttaneita malleja koko autoilun historian ajan. Tarinoita siirtotyömailta "Tarinoita siirtotyömailta" -näyttelykokonaisuus on Mobilian Fenno Gallerian lähellä sijaitseva ulkoilmamuseo. Näyttelyyn kuuluvat siirtotyömaaparakit siirrettiin Tiehallinnon Savo-Karjalan ja Turun tiepiireistä Mobiliaan kesällä 2003, ja niistä muodostettu kokonaisuus avattiin kesällä 2004. Siirtotyömaat olivat keskeinen osa suomalaista tienrakentamista ja työttömyyden hoitoa 1950- ja 1960-luvuilla. Siirtotyömailla työskenteli enimmillään talvella 1958–59 yli 50 000 työtöntä, joista yli 16 000 majoittui parakeissa. 1950-luvulla teitä rakennettiin siirtotyömaana ”lapiolinjalla”, pääosin miestyövoimalla työllisyyden vuoksi. 1950-luvun puolivälissä TVH:n töissä oli 2600 kuorma-autoa, yli 150 kaivukonetta ja noin 150 raivaustraktoria. Koneiden määrän kasvu lisäsi erikoisammattimiesten määrää ja laski työvoimaviranomaisten lähettämää sekatyömiesten osuutta. Tästä syystä valtiovalta rajoitti koneiden käyttämistä työmailla, kuorma-autot sentään hyväksyttiin. Siirtotyömaaparakkeja oli moneen tarkoitukseen: asunto-, toimisto-, työkalu- ja ruokailuparakeista aina laboratorioparakkiin asti. Myöhemmin siirrettäviä rakennuksia on käytetty varastoina, taukotupina ja liikenteenlaskijan koppeina. Kannattaa käydä tutustumassa näihin työmaaparakkeihin - todellista tietyömaiden nostalgiaa! Saatavana myös opastettu kierros. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Yleisökierroksia, ryhmäopastuksia ja digitaalista sisältöä Näyttelyiden lisäksi Mobilian muihin kokoelmiin voi tutustua opastetuilla kierroksilla tai digitaalisesti. Mobilian tieliikennehistorialliset kokoelmat muodostuvat Mobilia säätiön omistamasta kokoelmasta sekä Mobilian palvelusopimuksilla hoitamista esine-, arkisto-, kuva- ja kirjakokoelmista. Suurin osa kokoelmista on luetteloitu digitaaliseen kokoelmahallintajärjestelmään. Luetteloituihin ja digitoituihin kokoelmiin voi tutustua eKokoelmat-selaimen kautta. Osa kokoelmista on nähtävillä Mobilian näyttelyissä. Normaalisti yleisöltä suljettuihin kokoelmatiloihin pääsee tutustumaan opastetuilla kierroksilla. Mobilian tieliikennehistoriallisessa kokoelmassa on noin 7 000 esinettä, joista ajoneuvoja on 355. Mobilian arkistossa on noin 900 hyllymetriä auto- ja tiealan asiakirjoja, teknisiä käsikirjoja, esitteitä, Hämeen läänin vanha kantakortisto, lehtileikkeitä ym. Kuva-arkistossa on noin 45 000 kuvaa, joista noin 36 000 kuvaa on eKokoelmien kautta selailtavissa. Kirjaston nidemäärä on noin 8 200. Arkisto- ja kirjastoaineistot ovat asiakkaiden käytettävissä arkipäivisin klo 8:30–15:30 etukäteen varatun käyntiajan mukaan. Mobiliassa järjestetään lipun hintaan sisältyviä yleisöopastuksia ennakkovarauksin sekä ryhmille tarkoitettuja lisähintaisia opastettuja kierroksia, joista yksi mielenkiintoisimpia on Retki museon uumeniin, jossa tutustutaan Mobilian kulissien takaiseen maailmaan ja nähdään, mitä kaikkea muuta museo on kuin vain näyttelyt. Kokoelmahotellin suuresinehalleissa säilytetään satoja ajoneuvoja polkupyöristä tiekoneisiin henkilöautoklassikoita unohtamatta. On hienoa, että kokoelmissa on säilytetty runsaasti esimerkiksi TVH:n raskasta tietyöajoneuvokalustoa sekä Yleisradion ajoneuvoja. Yleisökierros retkelle museon uumeniin parillisen viikon keskiviikkona klo 13, kesäkaudella 3.6.-13.8. joka keskiviikko klo 13.00. Otamme yleisöopastuksille vain rajallisen henkilömäärän. Varmista paikkasi tekemällä etukäteisvaraus Vello-nettivarausjärjestelmästä. Opastuksille osallistuminen edellyttää voimassa olevaa museolippua. Lisäksi on saatavana ryhmäopastuksia eri osastoille. Museon uumeniin -ryhmäopastuksen hinta on 150 euroa (sunnuntaisin 250 euroa), kesto noin tunnin. Ahtaiden tilojen vuoksi kierrokselle mahtuu korkeintaan 15 henkilöä. Yleisöopastuksista ja ryhmäopastuksista lisätietoa tässä. Mobilian päärakennuksessa on näyttelyjen lisäksi museokauppa ja kahvila-ravintola, joka on suosittu lounaspaikka. Lapsillekin tekemistä ja viihdykettä Rahtarit-liikennepuistossa polkuautoillaan. Liikennepuiston erilaisilla polkuautoilla pääsee harjoittelemaan liikennesääntöjä ja oikeaoppista liikennekäyttäytymistä hauskalla tavalla liikennepuisto-ohjaajien opastuksella. Liikennepuisto on tarkoitettu 4–12-vuotiaille. Mobilian ranta-alueella on suosittu lasten leikkipuisto. Leikkipuistossa on nykyaikaiset kiipeilytelineet liukumäkineen. Myös aikuiset viihtyvät leikkipuistossa kauniin rantamaiseman ansiosta. Mobilia sijaitsee Längelmäveden rannalla. Järvestä pääsee nauttimaan myös uimalla. Lapsiystävällisella uimarannalla on myös pukukopit. Mobilian läheisyydessä Kisarannassa on myös muita aktiviteetteja, kuten luontopolku, Kisarannan tanssilava ja Kangasalan kesäteatteri. Kangasalan automuseot Vehoniemellä ja Mobiliassa sijaitsevat lähekkäin, vajaan kuuden kilometrin etäisyydellä toisistaan. Auton ja tien museo Mobilia Osoite: Kustaa Kolmannen tie 75, 36270 Kangasala Museon kotisivut: mobilia.fi Kulkuyhteydet: Mobiliaan pääsee Tampereen suunnalta nykyään myös bussilla: Teksti ja kuvat: Timo Turkula Lähteet: Auton ja tien museo Mobilia, Wikipedia Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Matkailu Onko kaupunkimatkailun aika vähitellen ohi? 25.7.2024 Ulkomaanmatkailu Berliini on teknomusiikin pääkaupunki, ja sen klubeissa voi kokea jotain ennennäkemätöntä 24.7.2024 Matkailu Nousu Normandian huimiin ja sotahistoriallisiin maisemiin 22.7.2024 Matkailu Pihtiputaan Keihäsmuseo – lajinsa ainoan museon tulevaisuus on hämärän peitossa 20.7.2024 Matkailu Päivän kuva(t): Banksyn laaja kattaus Tallinnassa 20.7.2024 Päivän kuva Päivän kuva: kolmatta viikkoa satoja karavaanareita Kiuruvedellä – viimeisimpänä tapahtumana Iskelmäviikko 19.7.2024 Matkailu Tekoäly käy haastamaan matkaoppaita 18.7.2024 Kotimaanmatkailu Fagerlundin traktorimuseo: ihanat traktorit saaristossa eli Suomen yllättävin museo? 16.7.2024 Matkailu Matkavinkki Tallinna: visuaalista herkkua Fotografiskassa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan