8.7.2023 Kotimaanmatkailu Matkavinkki: Auton ja tien museo Mobilia Kangasalla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Auton ja tien museo Mobilia on tieliikenteen alan valtakunnallinen vastuumuseo, joka tallentaa, tutkii ja esittelee suomalaisen tieliikenteen historiaa. Museo sijaitsee Längelmäveden rannalla Kangasalla, noin puolen tunnin ajomatkan päässä Tampereen keskustasta. Mobilia-museo on avoinna ympäri vuoden, myös maanantaisin, muutamaa loppuvuoden juhlapäivää lukuun ottamatta. Museokortti käy maksuvälineenä. Mikä ihmeen vastuumuseo? Suomen valtakunnalliset vastuumuseot ovat museoita, joiden tehtäviin kuuluu muun muassa ohjata museotoimintaa koko Suomessa omalla erikoisalallaan ja toimia kulttuuriperinnön valtakunnallisina asiantuntijoina. Mobilia-museon näyttelyt koostuvat pysyvistä perusnäyttelyistä ja vuosittain muuttuvista näyttelyistä. Päärakennuksen näyttelyhallissa on viime vuonna uudistunut "Kertomuksia teistä", Mobilian uusi pysyvä näyttely, joka kertoo näyttävästi suomalaisen tien ja tiellä kulkemisen tarinaa, todella kiehtovasti ja mielenkiintoisesti, sisältäen myös runsaasti videomateriaalia menneiden vuosikymmenten tieolosuhteista ja liikenteestä. Mobilian pysyviin näyttelyihin kuuluvat lisäksi Rallimuseo, Mobilian klassikot sekä Tarinoita siirtotyömailta -ulkonäyttely. Pysyviin näyttelyihin tehdään vuosittain muutoksia, joten joka vuosi myös pysyvät näyttelyt tarjoavat jotain uutta nähtävää. Näyttelyihin voi tutustua omatoimisesti tai opastetuilla kierroksilla. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Myös vaihtuvia näyttelyitä Kerran vuodessa täydellisesti vaihtuva suurnäyttely käsittelee tieliikenteen historiaan kuuluvia aiheita erilaisista näkökulmista. Näyttelyssä on esillä kyseiseen näyttelyteemaan liittyviä ajoneuvoja ja muuta esineistöä. Suurnäyttelyn lisäksi tutustuttavana on pienempiä vaihtuvia näyttelyitä. Vuosittain vaihtuvien näyttelyiden ansiosta Mobiliassa on nähtävänä aina jotain uutta, vaikka siellä vierailisi joka vuosi. Vaihtuvana suurnäyttelynä päärakennuksessa on tänä vuonna "Tuhansia töitä, valvottuja öitä". Näyttely kertoo ammattikuljettajien työn muutoksista ja Rahtarit ry:n toiminnasta. Näyttelyssä on esillä ajoneuvoja 1960-luvulta 2000-luvulle. Vaihtuvana näyttelynä on myös Kangasalan Sahalahdella asuvan taiteilija Anssi Kasitonnin mielenkiintoisia teoksia historiallisen kapulalossin ympärillä. "Musta viiva" -näyttelyn nimi ja teema viittaavat moottoriajoneuvojen urheilu-, hupi- ja sosiaalisiin käyttötarkoituksiin liittyviin jälkiin asfalttipinnassa. Mobilian päärakennuksessa sijaitseva Rallimuseo pitää sisällään laajan katsauksen ralliautoilun historiaan. Osa rallimuseon kalustosta vaihtuu vuosittain. Nyt yksi Rallimuseon vetonauloista on Kalle Rovanperän Toyota Yaris WRC. Kysymyksessä on autoyksilö, jolla Rovanperä voitti vuonna 2021 Viron MM-osakilpailun. Voittaja-auto on nähtävissä näyttelyissä ensimmäistä kertaa koskaan Toyota Gazoo Racingin toimintojen ja toimitilojen ulkopuolella. Auto on esillä Rallimuseossa vielä kesäkauden 2023. Mobilian klassikot Mobilian klassikot -näyttely sijaitsee Fenno Galleriassa, mäen päällä noin 300 metrin etäisyydellä Mobilian päärakennuksesta. Fenno Gallerian lasiseinäisessä näyttelytilassa yleisö pääsee ihailemaan klassikkoajoneuvoja eri vuosikymmeniltä. Esillä on kolmisenkymmentä erilaista menopeliä, joiden joukossa on niin maailmanluokan harvinaisuuksia, kuten esimerkiksi Mercedes-Benz Waxenberger, kuin myös tavallisempia aikansa klassikoita. Mobilian klassikot -näyttelyssä olevat autot vaihtuvat ajoittain, ja joukosta voi löytää myös myytävänä olevia vaihtoehtoja. Esillä oleva kalusto pyritään pitämään monipuolisena ja mielenkiintoisena niin maantieteellisesti, aikakausittain kuin myös rahalliselta ja autohistorialliselta arvoltaan. ”Tukka tuulessa" on Fenno Gallerian kesän pienoisnäyttely, joka esittelee kymmenen erilaista avoautoa. Vauhtia ja vapautta symboloivat avoautot ovat olleet Suomen markkinoilla harvinaisia, mutta kunkin merkin mielikuviin vahvasti vaikuttaneita malleja koko autoilun historian ajan. Tarinoita siirtotyömailta "Tarinoita siirtotyömailta" -näyttelykokonaisuus on Mobilian Fenno Gallerian lähellä sijaitseva ulkoilmamuseo. Näyttelyyn kuuluvat siirtotyömaaparakit siirrettiin Tiehallinnon Savo-Karjalan ja Turun tiepiireistä Mobiliaan kesällä 2003, ja niistä muodostettu kokonaisuus avattiin kesällä 2004. Siirtotyömaat olivat keskeinen osa suomalaista tienrakentamista ja työttömyyden hoitoa 1950- ja 1960-luvuilla. Siirtotyömailla työskenteli enimmillään talvella 1958–59 yli 50 000 työtöntä, joista yli 16 000 majoittui parakeissa. 1950-luvulla teitä rakennettiin siirtotyömaana ”lapiolinjalla”, pääosin miestyövoimalla työllisyyden vuoksi. 1950-luvun puolivälissä TVH:n töissä oli 2600 kuorma-autoa, yli 150 kaivukonetta ja noin 150 raivaustraktoria. Koneiden määrän kasvu lisäsi erikoisammattimiesten määrää ja laski työvoimaviranomaisten lähettämää sekatyömiesten osuutta. Tästä syystä valtiovalta rajoitti koneiden käyttämistä työmailla, kuorma-autot sentään hyväksyttiin. Siirtotyömaaparakkeja oli moneen tarkoitukseen: asunto-, toimisto-, työkalu- ja ruokailuparakeista aina laboratorioparakkiin asti. Myöhemmin siirrettäviä rakennuksia on käytetty varastoina, taukotupina ja liikenteenlaskijan koppeina. Kannattaa käydä tutustumassa näihin työmaaparakkeihin - todellista tietyömaiden nostalgiaa! Saatavana myös opastettu kierros. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Yleisökierroksia, ryhmäopastuksia ja digitaalista sisältöä Näyttelyiden lisäksi Mobilian muihin kokoelmiin voi tutustua opastetuilla kierroksilla tai digitaalisesti. Mobilian tieliikennehistorialliset kokoelmat muodostuvat Mobilia säätiön omistamasta kokoelmasta sekä Mobilian palvelusopimuksilla hoitamista esine-, arkisto-, kuva- ja kirjakokoelmista. Suurin osa kokoelmista on luetteloitu digitaaliseen kokoelmahallintajärjestelmään. Luetteloituihin ja digitoituihin kokoelmiin voi tutustua eKokoelmat-selaimen kautta. Osa kokoelmista on nähtävillä Mobilian näyttelyissä. Normaalisti yleisöltä suljettuihin kokoelmatiloihin pääsee tutustumaan opastetuilla kierroksilla. Mobilian tieliikennehistoriallisessa kokoelmassa on noin 7 000 esinettä, joista ajoneuvoja on 355. Mobilian arkistossa on noin 900 hyllymetriä auto- ja tiealan asiakirjoja, teknisiä käsikirjoja, esitteitä, Hämeen läänin vanha kantakortisto, lehtileikkeitä ym. Kuva-arkistossa on noin 45 000 kuvaa, joista noin 36 000 kuvaa on eKokoelmien kautta selailtavissa. Kirjaston nidemäärä on noin 8 200. Arkisto- ja kirjastoaineistot ovat asiakkaiden käytettävissä arkipäivisin klo 8:30–15:30 etukäteen varatun käyntiajan mukaan. Mobiliassa järjestetään lipun hintaan sisältyviä yleisöopastuksia ennakkovarauksin sekä ryhmille tarkoitettuja lisähintaisia opastettuja kierroksia, joista yksi mielenkiintoisimpia on Retki museon uumeniin, jossa tutustutaan Mobilian kulissien takaiseen maailmaan ja nähdään, mitä kaikkea muuta museo on kuin vain näyttelyt. Kokoelmahotellin suuresinehalleissa säilytetään satoja ajoneuvoja polkupyöristä tiekoneisiin henkilöautoklassikoita unohtamatta. On hienoa, että kokoelmissa on säilytetty runsaasti esimerkiksi TVH:n raskasta tietyöajoneuvokalustoa sekä Yleisradion ajoneuvoja. Yleisökierros retkelle museon uumeniin parillisen viikon keskiviikkona klo 13, kesäkaudella 3.6.-13.8. joka keskiviikko klo 13.00. Otamme yleisöopastuksille vain rajallisen henkilömäärän. Varmista paikkasi tekemällä etukäteisvaraus Vello-nettivarausjärjestelmästä. Opastuksille osallistuminen edellyttää voimassa olevaa museolippua. Lisäksi on saatavana ryhmäopastuksia eri osastoille. Museon uumeniin -ryhmäopastuksen hinta on 150 euroa (sunnuntaisin 250 euroa), kesto noin tunnin. Ahtaiden tilojen vuoksi kierrokselle mahtuu korkeintaan 15 henkilöä. Yleisöopastuksista ja ryhmäopastuksista lisätietoa tässä. Mobilian päärakennuksessa on näyttelyjen lisäksi museokauppa ja kahvila-ravintola, joka on suosittu lounaspaikka. Lapsillekin tekemistä ja viihdykettä Rahtarit-liikennepuistossa polkuautoillaan. Liikennepuiston erilaisilla polkuautoilla pääsee harjoittelemaan liikennesääntöjä ja oikeaoppista liikennekäyttäytymistä hauskalla tavalla liikennepuisto-ohjaajien opastuksella. Liikennepuisto on tarkoitettu 4–12-vuotiaille. Mobilian ranta-alueella on suosittu lasten leikkipuisto. Leikkipuistossa on nykyaikaiset kiipeilytelineet liukumäkineen. Myös aikuiset viihtyvät leikkipuistossa kauniin rantamaiseman ansiosta. Mobilia sijaitsee Längelmäveden rannalla. Järvestä pääsee nauttimaan myös uimalla. Lapsiystävällisella uimarannalla on myös pukukopit. Mobilian läheisyydessä Kisarannassa on myös muita aktiviteetteja, kuten luontopolku, Kisarannan tanssilava ja Kangasalan kesäteatteri. Kangasalan automuseot Vehoniemellä ja Mobiliassa sijaitsevat lähekkäin, vajaan kuuden kilometrin etäisyydellä toisistaan. Auton ja tien museo Mobilia Osoite: Kustaa Kolmannen tie 75, 36270 Kangasala Museon kotisivut: mobilia.fi Kulkuyhteydet: Mobiliaan pääsee Tampereen suunnalta nykyään myös bussilla: Teksti ja kuvat: Timo Turkula Lähteet: Auton ja tien museo Mobilia, Wikipedia Lue lisää Kaikki artikkelit 7.5.2024 Matkailu Ruoka – Helsingin matkailun maistuva valtti 5.5.2024 Matkailu Coves de Artà Mallorcalla – kun kivet tippuvat 5.5.2024 Matkailu Näin lennät turvallisesti – 16 vinkkiä turvalliseen lentomatkustamiseen 1.5.2024 Matkailu Oletko aina halunnut ajaa Viron kilvissä olevalla Porschella Afrikan halki? 30.4.2024 Matkailu Elämysmatka: MotoGP Portimão – Viihdettä kaikille aisteille 28.4.2024 Matkailu Cité des Sciences Pariisissa: Euroopan suurin tiedekeskus herättelee innostusta tieteisiin 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 21.4.2024 Matkailu Atomium Brysselissä: hyppäys atomiajan unelmiin 15.4.2024 Matkailu Finnairilta lisää viikkovuoroja Japaniin – uutuutena Norjan Kirkkoniemi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 7.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja katsastuksen helppouden viehätys 6.5.2024 Uutinen Automyyjä myi Land Roverin ruostesuojattuna – auton alustassa ruostetta ja takapalkki olikin läpimätä 7.5.2024 Liikenne Kesäkuu tuo vakuutuspakon yli 25 kg painaville tai yli 25 km/h -kulkeville moottorikulkineille 7.5.2024 Automatkailu Volkswagen New California: kulttiteltta neljällä pyörällä 8.5.2024 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Courier – kantti kantilta monikäyttöisyyttä 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 7.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja katsastuksen helppouden viehätys 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe