25.1.2017 Liikenne Matkustaja-autolauttaliikenne – paljon muutakin kuin viihdemerenkulkua! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Suuret matkustajalautat tuovat matkailutuloa, kuljettavat tavaraa ja varmistavat huoltovarmuuden. Merenkulussa Itämerellä on kyse paljosta muustakin kuin tax free -ostoksista ja hemmottelulomista ruotsinlaivoilla. Suomalaisvarustamot ovat lopen kyllästyneitä siihen, että matkustaja-autolauttaliikenteestä puhutaan löysästi viihdemerenkulkuna.– Se ei yksinkertaisesti pidä paikkaansa, Suomen varustamot ry:n varatoimitusjohtaja Hans Ahlström puuskahtaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRutkasti matkailutulojaMiehellä on esitellä vankkoja perusteita laajemmalle näkemykselle Suomesta Ruotsiin, Viroon ja Saksaan suuntautuvan merenkulun merkityksestä.Helsingistä Tukholmaan risteilymatkan tekevä tulee harvemmin ajatelleeksi, että matkustajalautoilla kulkee myös rahtia. Ja toisaalta laivat rantauttavat maihin ihmisten lisäksi matkailutuloja. Niitä kertyy vuoden mittaan arviolta 530–950 miljoonaa euroa, vähän siitä riippuen kuinka lasketaan ja ovatko luvuissa mukana risteilijöiden tuomat päiväturistit.– Se on selvää, että laivamatkailun myönteiset talousvaikutukset leviävät laajalle koko Suomeen, Ahlström painottaa.– Matkustaja-autolauttaliikenne tuo matkailutuloa ja kuljettaa tavaraa. Merenkulku alana myös työllistää, suoraan ja välillisesti, Ahlström muistuttaa.Hänen mukaansa Suomessa merimiesammateissa työskentelee noin 9 000 ihmistä, ja välillisesti merenkulun voi laskea työllistävän puolisen miljoona ihmistä. Yksistään Viking Linen palveluksessa on noin 3 000 ihmistä vakituisesti, kesäajan sesonkiavuksi punaisille laivoille palkataan noin 500 ihmistä lisää.Vain Suomessa satamat jäätyvätMerkityksetöntä ei ole myöskään Suomen huoltovarmuuden varmistaminen. Isot matkustaja-alukset ovat jäävahvistettuja ja sopivat itämerelliseen talvimerenkulkuun.– Suomi on ainoa maa maailmassa, jossa kaikki satamat jäätyvät talvisin, Ahlström taustoittaa.Jäävahvistetut matkustaja-autolautat eivät tarvitse jäänmurtoapua, vaan murtavat jään itse. Säännöllinen liikennöinti pitää väylät myös auki Lounais-Suomen ja Etelä-Suomen satamiin.– Se säätää valtiolta jäänmurron aiheuttamia kustannuksia.Suomi on saariHans Ahlström ja Suomen varustamoyhdistyksen puheenjohtaja Tapani Voionmaa muistuttavat, että Suomi on logistiseksi ajateltuna saari, joka monin tavoin elää ahkerasti liikennöidyistä meriväylistä.Merikuljetusten osuus Suomen viennin määrästä on eri tutkimuksissa todettu olevan noin 90 prosenttia, ja tuonnin määrän 75–80 prosenttia.Pellevon taloustutkimus PTT:n viime vuoden helmikuussa julkaistu raportti kertoo, että Suomen ulkomaankaupan kappaletavaraviennistä yli 60 prosenttia kuljetetaan matkustaja-autolautoilla. Tuonnista vastaava osuus on noin puolet.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Aake Kinnunen ja Antti HentinenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 1.7.2025 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit edelleen alamaissa – romutuspalkkiolla haetaan autokauppaan piristystä 1.7.2025 Testit Video: Autoliitto testasi – näin vaikeaa on pelastautua uppoavasta autosta 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille 29.6.2025 Uutinen Autoklinikka etsii Suomen parasta parkkihallia – nettiäänestys käynnissä 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Uutinen Mercedes-Benz investoi vihreään tuotantoon – uusi maalaamo puolittaa kulutuksen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 - onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä”