11.4.2025 Ajoneuvot Mazda 6e sai hinnat – ehkäpä markkinoiden tyylikkäin sähkösedan irtoaa 44 300 eurolla Teksti Benjamin Helander Kuva Mazda Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Markkinoilla ei ole ollenkaan liikaa D-segmentin sähkösedaneita, ja Mazdan tarjoama vaihtoehto pyrkii erottumaan muutamista kilpailijoistaan muotoilullaan sekä myös hinnoittelullaan. Sähköcrossovereita tässä maailmassa riittää. Niitä tulee ovista ja ikkunoista, vaikka ja minkälaisilta autonvalmistajilta. Samalla niin sanotut perinteiset korimallit ovat jääneet ahtaalle, oikeastaan millä tahansa käyttövoimalla. Tästä syystä Mazdan kiinalaisperäinen tulokas D-segmentin sähkösedanien markkinoilla - Mazda 6e - osuu luokkaan, joka on yllättävän vähän kilpailtu. Mazdan tulokas on ehdottomasti premiumvivahteinen, ja myös tärkeimmät kilpailijat samassa kokoluokassa ja korimallissa, BMW i4, Polestar 2, BYD Seal, Hyundai Ioniq 6 sekä markkinajohtaja Tesla Model 3, edustavat toinen toistaan enemmän premiumsegmenttiä. Tästä syystä Mazdan vaihtoehto erottuu joukosta paitsi särmikkäällä ulkonäöllään, myös hinnallaan. Teknisesti käytännössä kokonaan Kiinan markkinoiden yhteistyökumppani Changan Auton Deepal-brändin vastineeseensa perustuvaan Mazda 6e:hen on saatu luotua Mazdan oma muotokieli, ja lopputulos on kerännyt laajalti kehuja. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySe on joko Takumi tai Takumi PlusMoottorin vasta koeistuman Mazda 6e:n hinnat alkavat 44 300 eurosta, ja tuolla hinnalla auton saa Takumi-varustetason kera. Hinnasto on tästäkin eteenpäin yksinkertainen, sillä Takumin yläpuolelta löytyy 2 600 euroa kalliimpi eli 46 900 euroa kustantava Takumi Plus. Voimalinja-asioissa ostajan ei tarvitse vaivata päätään senkään vertaa, sillä Mazda 6e tulee aina takavetoisena, 190 kilowatin ja 320 kilowatin sähkömoottorilla, yhdistettynä 68,8 kilowattitunnin akkuun. WLTP-toimintamatkaksi kerrotaan näillä eväin 479 kilometriä. Mazdan tietynlaista filosofiaa kunnioittaa muotokielen lisäksi se, että vaikka ulkomitat ovat reippaat (pituus 4,92 metriä), omamassa on saatu pidettyä alle kahdessa tonnissa. Auto tukee 200 kilowatin pikalatausta, jolloin 10:stä 80:aan prosenttiin päästään varauksessa 22 minuutissa. Monien sähköautolta kaipaama lämpöpumppu tulee olemaan vakiovaruste. Mazda 6e kiihtyy nollasta sataan 7,6 sekunnissa, ja kulkee 175 kilometriä tunnissa. Mazda 6e maksaa alkaen-hinnaltaan karkeasti kymppitonnin verran enemmän kuin hiljattain mallistosta poistunut toistaiseksi viimeinen Mazda 6:n polttomoottorisukupolvi, mutta kummallekaan mallille ei varsinaisesti tee oikeutta verrata niitä toisiinsa. Mazda 6e:n ennakkomyynti on nyt alkanut, ja ensimmäiset autot saapuvat Suomeen kesän lopulla, asiakastoimitusten alkaessa alkusyksystä.Lähde: Mazda Lue lisää Kaikki artikkelit 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä – Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille 9.3.2024 Ajoneuvot Huutokauppahelmet – kerro mauttomuudestasi myös naapureille Mercedes-Maybach G 650 Landauletilla 28.2.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda AZ-Offroad oli Suzuki Jimnyn 660-kuutioinen kei-sisar 3.2.2024 Ajoneuvot Mazda 6:n myynti loppuu sittenkin tähän vuoteen – Euroopassa autoja vielä hyvin saatavilla 1.2.2024 Ajoneuvot Leveäkoristen markkinoille suunnattu Mazda CX-70 edustaa omalaatuista mallistopolitiikkaa 23.1.2024 Ajoneuvot Mazda Spirit Racing olisi ottamassa Mazdaspeedin roolin tuotantomallien virittäjänä – jatkoon! 25.11.2023 Ajoneuvot MG4 XPower myös Suomeen: 435 hevosen taskuraketti alle 44000 euroa 23.11.2023 Ajoneuvot Koeajo: Mazda MX-30 R-EV – edes kuumeunet eivät selittäneet Mazdan outoa lataushybridiä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 29.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota Corolla Cross – se C-HR:n konservatiivisempi velipuoli 30.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: innovatiiviset lämmityslaitteen säätimet 28.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota bZ4X Touring – katumaasturi, joka haluaakin olla farmari 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa! 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 26.5.2025 Laivat Kaksi maailman vanhinta risteilyvarustamoa toivat peräkkäin aluksensa Helsinkiin - nuorempi varustamoista täyttää juuri 185 vuotta 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”