11.4.2025

Mazda 6e sai hinnat – ehkäpä markkinoiden tyylikkäin sähkösedan irtoaa 44 300 eurolla

Kuva Mazda

Markkinoilla ei ole ollenkaan liikaa D-segmentin sähkösedaneita, ja Mazdan tarjoama vaihtoehto pyrkii erottumaan muutamista kilpailijoistaan muotoilullaan sekä myös hinnoittelullaan.

Sähköcrossovereita tässä maailmassa riittää. Niitä tulee ovista ja ikkunoista, vaikka ja minkälaisilta autonvalmistajilta. Samalla niin sanotut perinteiset korimallit ovat jääneet ahtaalle, oikeastaan millä tahansa käyttövoimalla.

Tästä syystä Mazdan kiinalaisperäinen tulokas D-segmentin sähkösedanien markkinoilla - Mazda 6e - osuu luokkaan, joka on yllättävän vähän kilpailtu. Mazdan tulokas on ehdottomasti premiumvivahteinen, ja myös tärkeimmät kilpailijat samassa kokoluokassa ja korimallissa, BMW i4, Polestar 2, BYD Seal, Hyundai Ioniq 6 sekä markkinajohtaja Tesla Model 3, edustavat toinen toistaan enemmän premiumsegmenttiä.

Tästä syystä Mazdan vaihtoehto erottuu joukosta paitsi särmikkäällä ulkonäöllään, myös hinnallaan.

Teknisesti käytännössä kokonaan Kiinan markkinoiden yhteistyökumppani Changan Auton Deepal-brändin vastineeseensa perustuvaan Mazda 6e:hen on saatu luotua Mazdan oma muotokieli, ja lopputulos on kerännyt laajalti kehuja.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Se on joko Takumi tai Takumi Plus

Moottorin vasta koeistuman Mazda 6e:n hinnat alkavat 44 300 eurosta, ja tuolla hinnalla auton saa Takumi-varustetason kera. Hinnasto on tästäkin eteenpäin yksinkertainen, sillä Takumin yläpuolelta löytyy 2 600 euroa kalliimpi eli 46 900 euroa kustantava Takumi Plus.

Voimalinja-asioissa ostajan ei tarvitse vaivata päätään senkään vertaa, sillä Mazda 6e tulee aina takavetoisena, 190 kilowatin ja 320 kilowatin sähkömoottorilla, yhdistettynä 68,8 kilowattitunnin akkuun.

WLTP-toimintamatkaksi kerrotaan näillä eväin 479 kilometriä. Mazdan tietynlaista filosofiaa kunnioittaa muotokielen lisäksi se, että vaikka ulkomitat ovat reippaat (pituus 4,92 metriä), omamassa on saatu pidettyä alle kahdessa tonnissa.

Auto tukee 200 kilowatin pikalatausta, jolloin 10:stä 80:aan prosenttiin päästään varauksessa 22 minuutissa. Monien sähköautolta kaipaama lämpöpumppu tulee olemaan vakiovaruste. Mazda 6e kiihtyy nollasta sataan 7,6 sekunnissa, ja kulkee 175 kilometriä tunnissa.

Mazda 6e maksaa alkaen-hinnaltaan karkeasti kymppitonnin verran enemmän kuin hiljattain mallistosta poistunut toistaiseksi viimeinen Mazda 6:n polttomoottorisukupolvi, mutta kummallekaan mallille ei varsinaisesti tee oikeutta verrata niitä toisiinsa.

Mazda 6e:n ennakkomyynti on nyt alkanut, ja ensimmäiset autot saapuvat Suomeen kesän lopulla, asiakastoimitusten alkaessa alkusyksystä.

Lähde: Mazda

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat