1.2.2024

Leveäkoristen markkinoille suunnattu Mazda CX-70 edustaa omalaatuista mallistopolitiikkaa

Mazda CX-70 on periaatteessa CX-60:n pohjoisamerikkalainen vastine, mutta todellisuudessa se on viisipaikkainen, hieman sporttivivahteisempi versio kahdeksanpaikkaisesta CX-90:stä. Eurooppa on sen sijaan piakkoin saamassa oman seitsenpaikkaisen CX-80:n.

Kaksi katumaasturia yksillä piirustuksilla. Siinä on tiivistetysti Mazdan versio kahdesta kärpäsestä yhdellä iskulla.

CX-70 on jo kolmas takavetorakenteinen Mazda-katumaasturi sen jälkeen, kun japanilaisvalmistaja esitteli Eurooppa mukaan lukien globaaleita markkinoita varten CX-60:n maaliskuussa 2022. Mazdan strategia näiden isompien katumaastureiden kanssa on omanlaisensa, sillä Japanin tehtailta lähetetään kapeampikorisia CX-malleja kotimarkkinoille, Australiaan sekä Eurooppaan, ja leveämpikorisia puolestaan Pohjois-Amerikkaan.

Ensimmäinen näistä leveäkorisista on kahdeksanpaikkainen CX-90, joka esiteltiin Atlantin takana melko tarkalleen vuosi sitten. Sitä pienempää viisipaikkaista CX-70:tä saatiin siis odottaa vuoden päivät, minkä perusteella olisi voinut olettaa kyseessä olevan oma mallinsa. Lopputulos oli siis enemmän tai vähemmän yllättävä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kuormakapasiteetin juhlapäivä

CX-70 osoittautuikin siis CX-90:n sisarmalliksi, josta vain puuttuu taaimmainen istuinrivi. Akselivälit ovat samat, ja 5,1-metriset korit ovat periaatteessa samat. Toisin sanoen, CX-70 on CX-90:n viisipaikkainen versio.

Löytyy mallien väliltä toki muitakin vivahde-eroja. CX-70 on samalla vähän kuin faceliftattu CX-90, sillä siinä on hieman muokattu keula, ja myös sen takapuskuri on erilainen. Yhdessä kromiosat korvanneiden kiiltomustien listojen ja muiden yksityiskohtien kanssa autosta on pyritty saamaan "isosiskoaan" sporttisempi. Tämä näkyy myös sisätilan aksenteissa, vaikka kaikki peruspalikat ovatkin suoraan CX-90:stä.

Kolmannen rivin puuttuessa autosta on saatu tietysti myös melkoinen tilaihme, etenkin tavaratilan osalta. Niin hurjalta kuin se kuulostaakin, CX-70:n takarivin takaa avautuu jopa yli 1 100 litran tavaratila. Se on melkein kaksi kertaa Toyota Corolla Touring Sportsin kontti. Varsinaisen tavaratilan välipohjan alta pitäisi löytyä vielä lisää tilaa. Yhdistettynä kuusisylinteristen mallien noin 2 250 kilon perävaunumassaan, Mazda kehuukin CX-70:ssä olevan rutkasti kapasiteettia harrastuksia ja aktiivista elämäntapaa varten.

Yksi varteenotettava harrastus näyttää olevan vuoden 1967 wankel-ikoni Mazda Cosmon hinaaminen lavetilla.

Ehkä tässä onkin tiivistettynä CX-70:n ja CX-90:n erot: ne on suunniteltu eri elämäntilanteisiin. Eli nämä kaksi näennäisesti samanlaista, samoille piirustuksille suunniteltua autoa ovatkin tosiasiassa hyvin erilaisia.

Kuten CX-90:ään, myös CX-70:ään tulee saamaan CX-60:stakin tutun 2,5-litraisen nelisylinterisen ympärille rakennetun lataushybridin sekä kaksi eritehoista versiota ahdetusta 3,3-litraisesta rivikuutosesta.

Eurooppa saamassa oman kolmirivisen

Pohjois-Amerikan meininki jaetuista koripiirustuksista ei tule koskemaan Eurooppaa, sillä meitä ja muita kapeakorimarkkinoita varten on suunnitteilla CX-60:sta aidosti suurennettu seitsenpaikkainen versio, CX-80.

Autopaparazzit ovat jo paljastaneet CX-80:n testiajossa camoteippien alla. Suuret korimuodot paljastavat, että ulkonäöllisesti ja muutenkin CX-80 tulee olemaan CX-60:n ja CX-90:n risteytys. Suurinta Euroopan markkinoilla myytävää Mazdaa voitaneen odottaa esiteltäväksi jossain vaiheessa kuluvan vuoden aikana.

Lähde ja kuvat: Mazda Teksti: Benjamin Helander

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat