28.2.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda AZ-Offroad oli Suzuki Jimnyn 660-kuutioinen kei-sisar Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Pikkumaasturi-ikoni ei kääpiöautoluokassakaan menetä keskeisintä kulmakiveään, nelivetoisuutta. Kuluvan vuodenajan suomilla keliolosuhteilla tulee usein kaivanneeksi nelivetoa, mikäli sellaista ei omasta ajoneuvosta löydy. Tässä nimenomaisessa juttusarjassakin on viime viikkoina käsitelty pystyviä nelivetoautoja, kuten Mitsubishi Pajeron korealaista vastinetta Hyundai Galloperia, Chevrolet Nivaa sekä myös tämänkertaista aihetta, Suzuki Jimnyä, erikoislaatuisen logonvaihtoyrityksen kautta.Tällä kertaa nelivetoautojen maailmassa mennään aina kääpiöautoluokkiin asti, hyvin mielenkiintoisen esimerkin kautta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAutozam nostaa maavaraaMazda kehitti 80- ja 90-luvuilla konsulttien suosituksesta erilaisia alabrändejä eri tarkoituksiin. Järjestely, joka verrattain nopeasti osoittautui toimimattomaksi, poiki myös Autozamin, joka vastasi yhteistyössä Suzukin kanssa harvoista piskuisista mutta sitäkin luonnerikkaimmista autohankkeista. Yksi niistä oli lokinsiipiovilla varustettu keskimoottorinen kei-auto Autozam AZ-1 eli Suzuki Cara, jota juttusarjassa käsiteltiin jo vuosia sitten.Nelivetoautojen maailmaan Autozam liittyi vuonna 1998, hypätessään Suzukin kelkkaan sen viimeistellessä kolmannen polven Jimnyä ensiesittelyä varten. Autozamin eli Mazdan oma versio Jimnystä oli tarkoitettu ainoastaan Japanin kotimarkkinoille, ja sielläkin pelkästään kei-kääpiöautoluokkaan. Kei-luokassa vallitsevat tiukat kokosäädökset, jotka vero- ja muita helpotuksia vastaan rajoittavat sekä ulkomittoja että moottorin iskutilavuutta. Niiden puitteissa voi kuitenkin halutessaan tehdä kaikenlaista, kuten eräänlaiset ääriesimerkit Autozam AZ-1 ja AZ-Offroad hyvin osoittavat.Harvinaisen kiukkuinen 660-kuutioinenAutozam- eli Mazda AZ-Offroadista tehtiin Jimnyn kei-versio sekä pienentämällä puskureita että poistamalla leveät lokasuojat, ja lisäksi asentamalla autoon pienemmät pyörät. Muilta osin ainoastaan Mazdan logot sekä japanilaistyyppinen lisäsivupeili erottivat auton Jimnystä, josta siitäkin oli saatavilla kei-versio. Suzuki Jimnyhän on edelleen nykypolvessaankin suunniteltu siten, että sitä voidaan Japanissa myydä kääpiöautoluokkaan sopivana, ja niin myös tehdään.Mazda AZ-Offroadiin asennettiin Jimnyn 1,3-litraisen ahtamattoman nelisylinterisen sijaan luokan standardeihin sopiva, tarkalleen 658-kuutioinen kolmisylinterinen turbomoottori. Tämä voimanlähde oli tasan puolet meikäläisistäkin Jimnyistä tuttua 1,3-litraista pienempi, mutta tarjosi saman verran tehoa, nimittäin 47 kilowattia eli 65 hevosvoimaa. Moottori kiersi huimat 7 500 kierrosta minuutissa eli kyseessä oli melkoisen äkäinen pikkumoottori.Vienti-Jimnyistä Mazdan version erotti myös sen nelivaihteinen automaattivaihteisto. Ja eihän tämänkaltainen auto olisi mitään ilman standardinomaista nelivetoa.Teksti: Benjamin Helander Lähteet: valmistajat, News24 Kuvat: Mazda Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 24.6.2025 Ajoneuvot Diktaattorien autot – näillä loistoautoilla yksinvaltiaat ovat ajaneet 23.6.2025 Uutinen Jenkkiavolavan rekisteröinti väärillä papereilla voi johtaa rajuihin seurauksiin – kymppitonnien autoverot voivat langeta maksettavaksi 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 23.6.2025 Uutinen Kahdesta Kamuxilla myydystä jenkkiautosta löytyi myös manipuloitu matkamittarin lukema 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?