28.2.2024

Nimi muutettu: Mazda AZ-Offroad oli Suzuki Jimnyn 660-kuutioinen kei-sisar

Pikkumaasturi-ikoni ei kääpiöautoluokassakaan menetä keskeisintä kulmakiveään, nelivetoisuutta.

Kuluvan vuodenajan suomilla keliolosuhteilla tulee usein kaivanneeksi nelivetoa, mikäli sellaista ei omasta ajoneuvosta löydy. Tässä nimenomaisessa juttusarjassakin on viime viikkoina käsitelty pystyviä nelivetoautoja, kuten Mitsubishi Pajeron korealaista vastinetta Hyundai Galloperia, Chevrolet Nivaa sekä myös tämänkertaista aihetta, Suzuki Jimnyä, erikoislaatuisen logonvaihtoyrityksen kautta.

Tällä kertaa nelivetoautojen maailmassa mennään aina kääpiöautoluokkiin asti, hyvin mielenkiintoisen esimerkin kautta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Autozam nostaa maavaraa

Mazda kehitti 80- ja 90-luvuilla konsulttien suosituksesta erilaisia alabrändejä eri tarkoituksiin. Järjestely, joka verrattain nopeasti osoittautui toimimattomaksi, poiki myös Autozamin, joka vastasi yhteistyössä Suzukin kanssa harvoista piskuisista mutta sitäkin luonnerikkaimmista autohankkeista. Yksi niistä oli lokinsiipiovilla varustettu keskimoottorinen kei-auto Autozam AZ-1 eli Suzuki Cara, jota juttusarjassa käsiteltiin jo vuosia sitten.

Nelivetoautojen maailmaan Autozam liittyi vuonna 1998, hypätessään Suzukin kelkkaan sen viimeistellessä kolmannen polven Jimnyä ensiesittelyä varten. Autozamin eli Mazdan oma versio Jimnystä oli tarkoitettu ainoastaan Japanin kotimarkkinoille, ja sielläkin pelkästään kei-kääpiöautoluokkaan. Kei-luokassa vallitsevat tiukat kokosäädökset, jotka vero- ja muita helpotuksia vastaan rajoittavat sekä ulkomittoja että moottorin iskutilavuutta. Niiden puitteissa voi kuitenkin halutessaan tehdä kaikenlaista, kuten eräänlaiset ääriesimerkit Autozam AZ-1 ja AZ-Offroad hyvin osoittavat.

Harvinaisen kiukkuinen 660-kuutioinen

Autozam- eli Mazda AZ-Offroadista tehtiin Jimnyn kei-versio sekä pienentämällä puskureita että poistamalla leveät lokasuojat, ja lisäksi asentamalla autoon pienemmät pyörät. Muilta osin ainoastaan Mazdan logot sekä japanilaistyyppinen lisäsivupeili erottivat auton Jimnystä, josta siitäkin oli saatavilla kei-versio. Suzuki Jimnyhän on edelleen nykypolvessaankin suunniteltu siten, että sitä voidaan Japanissa myydä kääpiöautoluokkaan sopivana, ja niin myös tehdään.

Mazda AZ-Offroadiin asennettiin Jimnyn 1,3-litraisen ahtamattoman nelisylinterisen sijaan luokan standardeihin sopiva, tarkalleen 658-kuutioinen kolmisylinterinen turbomoottori. Tämä voimanlähde oli tasan puolet meikäläisistäkin Jimnyistä tuttua 1,3-litraista pienempi, mutta tarjosi saman verran tehoa, nimittäin 47 kilowattia eli 65 hevosvoimaa. Moottori kiersi huimat 7 500 kierrosta minuutissa eli kyseessä oli melkoisen äkäinen pikkumoottori.

Vienti-Jimnyistä Mazdan version erotti myös sen nelivaihteinen automaattivaihteisto. Ja eihän tämänkaltainen auto olisi mitään ilman standardinomaista nelivetoa.

Teksti: Benjamin Helander Lähteet: valmistajat, News24 Kuvat: Mazda

Luetuimmat