3.1.2024

Nimi muutettu: Hyundai Galloper – korealaisvalmistajan vastahakoinen maasturielämä alkoi Mitsubishi Pajerosta

Hyundai on nykyään maailmanlaajuisesti tunnettu monista maasturimalleistaan, mutta niistä ihan ensimmäinen oli hiukan vastahakoisestikin hankittua lainatavaraa Japanista.

Hyundain ja Mitsubishin keskinäisiä kuvioita yli 30 vuoden takaa käsiteltiin Nimi muutetussa noin vuosi sitten, kun aiheena oli edustustason sedan Hyundai Grandeur, omaa sukua Mitsubishi Debonair. Hyundai oli tuolloin kuin nakkikioski verrattuna siihen, millä volyymilla se nykyään autoja valmistaa.

Kuten tätäkin aihetta sopivasti pohjustavassa Grandeur-jutussa todettiin, Hyundai ja Mitsubishi hyötyivät kummatkin yhteisestä edustussedanista. Maasturimaailmassa Hyundai oli sen sijaan enemmän vain lisenssin hankkija.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ei me mitään maasturia tarvita

Galloper otettiin tuotantoon Hyundain tehtaalla Ulsanissa vuonna 1991, mutta sitä edelsivät korealaisvalmistajan johtoportaan värikkäät keskustelut maasturimallin tarpeellisuudesta Hyundain mallistossa. Hyundain haluttiin olevan sedaneiden valmistaja, joten maskuliinisen maasturin koettiin olevan epäsopiva osaksi sitä.

Nykyisin Hyundailla ollaan todennäköisesti asiasta toista mieltä kymmenien miljoonien Tucsoneiden, Santa Fe'iden, Konien ynnä muiden jälkeen.

Vanhana syntynyt

Galloper oli jo syntyessään melko vanha auto, sillä se perustui vuonna 1982 debytoineeseen ensimmäisen sukupolven Mitsubishi Pajeroon, Monteroon tai Shoguniin, minkä mallinimen kukakin kokee sopivimmaksi. Galloperilla oli siis alusta lähtien miltei kymmenen vuoden takamatka, joka kasvoi peräti 22 vuoteen auton viimeisenä mallivuotena 2004.

Galloperin aikaan Hyundai ei vielä nimennyt maasturimallejaan amerikkalaiskaupunkien mukaan. Sen sijaan Galloper viittaa hevosen laukkaamiseen.

Alkuperäinen Galloper ei erottunut Pajerosta käytännössä juuri mitenkään. Sitä valmistettiin lisenssillä kolmi- ja viisiovisena, neljä- ja kuusisylinterisellä dieselmoottorilla. Galloper sai kuuden tuotantovuoden jälkeen faceliftin, joka toi autoa ulkonäöllisesti lähemmäs toisen polven Pajeroa. Edelleen oli kuitenkin niin, että kuoren alta löytyi sama vanha vuoden 1982 Pajero.

Vuoden 1997 faceliftin jälkeen Galloperia tuotiin vähän aikaa myös Eurooppaan, ja on autoja päätynyt jokunen kappale Suomeenkin, ja osa niistä on edelleen olemassa. 2000-luvun taitteen jälkeen Hyundai-asiakkaiden kiinnostus alkoi kuitenkin kohdistua Hyundain omavaraisesti tuottamiin katumaastureihin, vuonna 2001 markkinoille lanseeratun ensimmäisen sukupolven Santa Fe'n myötä.

Toinen kierros, tavallaan: Hyundai Terracan

Vuonna 2001 Hyundai toi markkinoille kokoluokassa Santa Fe'n yläpuolelle sijoittuneen Terracanin. Terracan näyttää modernimmalta kuin Galloper, mutta jotain tuttua siinä on. Syynä tuttuuden tunteeseen on Terracanin alta löytyvä toisen polven Mitsubishi Pajeron alusta.

Terracanissa oli täten tikapuurunko, jollainen löytyi myös ensimmäisen polven Kia Sorentosta. Toisesta sukupolvesta alkaen konserni on puolestaan kehittänyt Hyundai Santa Fe'a ja Kia Sorentoa yhtäaikaisesti, perustuen itsekantavaan koriin. Terracan jäi täten Hyundain viimeiseksi tikapuurunkoiseksi henkilöautomalliksi, ja samalla viimeiseksi Mitsubishi-sukuiseksi tuotantomalliksi.

Teksti: Benjamin Helander Lähteet: Hyundai, Motor Car Kuvat: Hyundai

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat