9.6.2019 Ajoneuvot Mazda Skyactiv-X on teknisesti vallankumouksellinen bensiinimoottori, mutta näkyykö se kulutuksessa? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mazda on vihdoin julkaissut uudella Skyactiv-X -moottorillaan varustettujen 3-mallien hinnat. Näiden myötä myös autojen WLTP-kulutuslukemat on paljastettu, mikä antaa esikuvaa moottorin mahdollisesta taloudellisuudesta. Emme normaalisti tarkastele autojen kuluksia suoraan WLTP-mittausten pohjalta, mutta Skyactiv-X -moottorin kohdalla ennakkotietokin kiinnostaa.Mazdan odotettu voimanlähde kun perustuu ainakin teoriassa vallankumoukselliseen teknologiaan, jossa ilma-polttoaine -seos sytytetään kipinän sijaan pääosin puristussytytyksellä dieselin tapaan.Mazda tosin käyttää sytytystulppaa itsesyttymisen hallitsemiseen: ilma-polttoaineseos puristetaan hyvin lähelle itsesyttymistä, jonka jälkeen kipinä sytyttää pienen seosannoksen, jonka palamisen aiheuttama paineen kasvu saa loppuseoksen syttymään samanaikaisesti.Kipinäohjausta vaaditaan, sillä pelkkää puristussytytystä pidetään liian epävakaana ja vaikeasti hallittavana. Valmistaja käyttää teknologiasta nimeä SPCCI, eli Spark Plug Controlled Compression Ignition, kipinäohjattu puristussytytys. Skyactiv-X -moottorin puristussuhde on bensiinikäyttöiselle huima 16,3:1. Uudentyyppisen toimintaperiaatteen lisäksi moottori on varustettu kevythybriditekniikalla ja mekaanisella ahtimella.Skyactiv-X: maailman ensimmäinen kipinäohjattu puristussytytteinen bensiinimoottori yhdistää dieselin ja bensiinimoottorin toimintaperiaatteita.Teoriassa SPCCI-teknologian pitäisi mahdollistaa bensiini- ja dieselkäytön etujen yhdistämistä, siis matalampaa kulutusta ja bensiinin päästöjä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTeoria ja käytäntö ei aina toteuduTeorian tehokas siirtäminen käytäntöön ei kuitenkaan aina onnistu. Näin on käynyt myös Nissanin luksusmerkki Infinitille, joka toi viime vuonna myyntiin muuttuvalla puristussuhteella varustetun VC-Turbo -moottorinsa. Muuttuvaa puristussuhdetta on pitkään pidetty avaimena korkean tehon ja matalan kulutuksen yhdistämiseen (korkea puristussuhde matalalla kuormituksella, matalampi puristussuhde ahdettuna), mutta Infinitin tapauksessa hyödyt jäivät merkityksettömiksi.Mazdankin kohdalla kysymys on: kuinka taloudellinen moottori on toimiessaan SPCCI-tilassa, ja kuinka suuren ajan moottori toimii perinteisen ottomoottorin tapaan kipinäsytytteisesti?Vetotapoja ja vaihteistojaMazda tarjoaa Skyactiv-X -polttomoottoria kolmoseen etu- ja nelivedolla ja kuusivaihteisella manuaali- tai automaattivaihteistolla. Kaikissa versioissa moottori on sama 180-hevosvoimainen. Mallin ennakkohinnat löytyvät Mazdan sivuilta täältä.Lue Mazda 3:n perusmallin koeajo täältä.Taloudellisin on etuvetoinen manuaali (Vision-varustein 28 490 eur), jonka yhdistetty WLTP-kulutus on 5,5 l/100 km ja hiilidioksidipäästöt 125 g/km. Vertailun vuoksi Mazda 3 122-hevosvoimaisella tavallisella 2-litraisella saa 6,2 l/100km kulutuksen ja 139 g/km päästöarvon ja maksaa Vision-varustein 25 41 euroa. Perusmoottori siis vie noin 13 prosenttia enemmän bensiiniä kuin uusi Skyactiv-X, joka toki on 50 prosenttia tehokkaampi.Automaattivaihteisena Mazda 3 Skyactiv-X AT vei perusvarustein 6,2 l/100km. Automaatti siis lisää Mazdan kulutusta varsin reilusti. Vision-varustein auto maksaa automaattina 31 079 euroa.Puristussytytys vastaan turboahtaminenVertailun vuoksi Volkswagen Golf 1.5 TSI Evo 150-hevosvoimaisena ja 7-vaihteisella DSG-kaksoiskytkinvaihteistolla varustettuna (30 175 eur) kuluttaa WLTP-syklillä 6,3 l/100 km, siis vain desin Mazdaa enemmän. Samaa tehoversiota ei manuaalina saa, mutta 130-hevosvoimainen manuaalivaihteinen Golf 1.5 TSI Evo (25 841 eur) vie WLTP:llä 6,0 l/100 km, mikä on jo jonkin verran Mazdaa enemmän.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPuristussytytys vastaan hybridiToyota Corolla 2.0 Hybridin saa myös farmarikorisena. Mazdasta on tarjolla vain pystyperä tai sedan.Toisen mielenkiintoisen vertailukohdan tarjoaa uusi Toyota Corolla Hatchback. Se on saatavilla 2-litraisena hybridinä (alkaen 30 466e), joka tuottaa samat 180 hevosvoimaa kuin Mazda. Toyotan WLTP-kulutus on varustelusta riippuen 4,9–5,3 l/100km ja päästöt 110–120 g/km. Hybridin kulutusetu on siis melkoinen, jos verrokki-Mazda on automaattivaihteinen. Toisaalta Mazdan mainiosta manuaalista nauttiva pääsee melko lähelle Corollan WLTP-lukuja, eikä Toyota tarjoa tee-se-itse -vaihteistoa hybridin kanssa.Mazdankin nimessä esiintyy sana M-Hybrid, mutta tässä kohtaa paino on kevythybridiin viittaavalla M-kirjaimella (mild). Mazdan sähköapu on huomattavasti Toyotaa kevyempää.Totuus selviää kuitenkin vasta syksyllä, kun Mazda 3 Skyactiv-X -mallisto saapuu maahan ja Moottorin testattavaksi.Teksti: Lauri Ahtiainen, kuvat: Moottorin arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow’ssa vieraili jälleen yli 20 000 kävijää 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 4.5.2025 Ajatuksia autoista Sovelluksia vielä sovellusten jälkeenkin – Ajatuksia autoista 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 2.5.2025 Uutinen Volvo aloittaa 1,6 miljardin säästökuurin – irtisanomisilta ei vältytä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA - vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 5.5.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Enyaq 85x 4x4 Sportline – pikkuhiljaa aina vain paremmaksi 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa