9.6.2019 Ajoneuvot Mazda Skyactiv-X on teknisesti vallankumouksellinen bensiinimoottori, mutta näkyykö se kulutuksessa? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mazda on vihdoin julkaissut uudella Skyactiv-X -moottorillaan varustettujen 3-mallien hinnat. Näiden myötä myös autojen WLTP-kulutuslukemat on paljastettu, mikä antaa esikuvaa moottorin mahdollisesta taloudellisuudesta. Emme normaalisti tarkastele autojen kuluksia suoraan WLTP-mittausten pohjalta, mutta Skyactiv-X -moottorin kohdalla ennakkotietokin kiinnostaa.Mazdan odotettu voimanlähde kun perustuu ainakin teoriassa vallankumoukselliseen teknologiaan, jossa ilma-polttoaine -seos sytytetään kipinän sijaan pääosin puristussytytyksellä dieselin tapaan.Mazda tosin käyttää sytytystulppaa itsesyttymisen hallitsemiseen: ilma-polttoaineseos puristetaan hyvin lähelle itsesyttymistä, jonka jälkeen kipinä sytyttää pienen seosannoksen, jonka palamisen aiheuttama paineen kasvu saa loppuseoksen syttymään samanaikaisesti.Kipinäohjausta vaaditaan, sillä pelkkää puristussytytystä pidetään liian epävakaana ja vaikeasti hallittavana. Valmistaja käyttää teknologiasta nimeä SPCCI, eli Spark Plug Controlled Compression Ignition, kipinäohjattu puristussytytys. Skyactiv-X -moottorin puristussuhde on bensiinikäyttöiselle huima 16,3:1. Uudentyyppisen toimintaperiaatteen lisäksi moottori on varustettu kevythybriditekniikalla ja mekaanisella ahtimella.Skyactiv-X: maailman ensimmäinen kipinäohjattu puristussytytteinen bensiinimoottori yhdistää dieselin ja bensiinimoottorin toimintaperiaatteita.Teoriassa SPCCI-teknologian pitäisi mahdollistaa bensiini- ja dieselkäytön etujen yhdistämistä, siis matalampaa kulutusta ja bensiinin päästöjä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTeoria ja käytäntö ei aina toteuduTeorian tehokas siirtäminen käytäntöön ei kuitenkaan aina onnistu. Näin on käynyt myös Nissanin luksusmerkki Infinitille, joka toi viime vuonna myyntiin muuttuvalla puristussuhteella varustetun VC-Turbo -moottorinsa. Muuttuvaa puristussuhdetta on pitkään pidetty avaimena korkean tehon ja matalan kulutuksen yhdistämiseen (korkea puristussuhde matalalla kuormituksella, matalampi puristussuhde ahdettuna), mutta Infinitin tapauksessa hyödyt jäivät merkityksettömiksi.Mazdankin kohdalla kysymys on: kuinka taloudellinen moottori on toimiessaan SPCCI-tilassa, ja kuinka suuren ajan moottori toimii perinteisen ottomoottorin tapaan kipinäsytytteisesti?Vetotapoja ja vaihteistojaMazda tarjoaa Skyactiv-X -polttomoottoria kolmoseen etu- ja nelivedolla ja kuusivaihteisella manuaali- tai automaattivaihteistolla. Kaikissa versioissa moottori on sama 180-hevosvoimainen. Mallin ennakkohinnat löytyvät Mazdan sivuilta täältä.Lue Mazda 3:n perusmallin koeajo täältä.Taloudellisin on etuvetoinen manuaali (Vision-varustein 28 490 eur), jonka yhdistetty WLTP-kulutus on 5,5 l/100 km ja hiilidioksidipäästöt 125 g/km. Vertailun vuoksi Mazda 3 122-hevosvoimaisella tavallisella 2-litraisella saa 6,2 l/100km kulutuksen ja 139 g/km päästöarvon ja maksaa Vision-varustein 25 41 euroa. Perusmoottori siis vie noin 13 prosenttia enemmän bensiiniä kuin uusi Skyactiv-X, joka toki on 50 prosenttia tehokkaampi.Automaattivaihteisena Mazda 3 Skyactiv-X AT vei perusvarustein 6,2 l/100km. Automaatti siis lisää Mazdan kulutusta varsin reilusti. Vision-varustein auto maksaa automaattina 31 079 euroa.Puristussytytys vastaan turboahtaminenVertailun vuoksi Volkswagen Golf 1.5 TSI Evo 150-hevosvoimaisena ja 7-vaihteisella DSG-kaksoiskytkinvaihteistolla varustettuna (30 175 eur) kuluttaa WLTP-syklillä 6,3 l/100 km, siis vain desin Mazdaa enemmän. Samaa tehoversiota ei manuaalina saa, mutta 130-hevosvoimainen manuaalivaihteinen Golf 1.5 TSI Evo (25 841 eur) vie WLTP:llä 6,0 l/100 km, mikä on jo jonkin verran Mazdaa enemmän.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPuristussytytys vastaan hybridiToyota Corolla 2.0 Hybridin saa myös farmarikorisena. Mazdasta on tarjolla vain pystyperä tai sedan.Toisen mielenkiintoisen vertailukohdan tarjoaa uusi Toyota Corolla Hatchback. Se on saatavilla 2-litraisena hybridinä (alkaen 30 466e), joka tuottaa samat 180 hevosvoimaa kuin Mazda. Toyotan WLTP-kulutus on varustelusta riippuen 4,9–5,3 l/100km ja päästöt 110–120 g/km. Hybridin kulutusetu on siis melkoinen, jos verrokki-Mazda on automaattivaihteinen. Toisaalta Mazdan mainiosta manuaalista nauttiva pääsee melko lähelle Corollan WLTP-lukuja, eikä Toyota tarjoa tee-se-itse -vaihteistoa hybridin kanssa.Mazdankin nimessä esiintyy sana M-Hybrid, mutta tässä kohtaa paino on kevythybridiin viittaavalla M-kirjaimella (mild). Mazdan sähköapu on huomattavasti Toyotaa kevyempää.Totuus selviää kuitenkin vasta syksyllä, kun Mazda 3 Skyactiv-X -mallisto saapuu maahan ja Moottorin testattavaksi.Teksti: Lauri Ahtiainen, kuvat: Moottorin arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon – yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 20.12.2024 Moottoriurheilu Formula-fanin viime tingan lahjavinkki: Lego Icons McLaren MP4/4 Senna 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” 18.12.2024 Automatkailu Ulkomaille automatkaileva, ensi vuonna helpottuu – Vihreä kortti digitaaliseksi 17.12.2024 Uutinen Tämäkin oli kiinalaisille autoille langetettujen rangaistustullien vaikutusta – suuri määrä hybridejä myyntiin 17.12.2024 Autoilu Vähäpäästöisten autojen pysäköintialennus Helsingissä loppuu monilta ensi vuonna Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 24.12.2024 Lentokoneet Finnairilla on taas joulupukkitarroja koneissaan - Qantas kuitenkin tohti haastaa pukin virallisen lentoyhtiön joulutarrakisaan 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja