9.6.2019 Ajoneuvot Mazda Skyactiv-X on teknisesti vallankumouksellinen bensiinimoottori, mutta näkyykö se kulutuksessa? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mazda on vihdoin julkaissut uudella Skyactiv-X -moottorillaan varustettujen 3-mallien hinnat. Näiden myötä myös autojen WLTP-kulutuslukemat on paljastettu, mikä antaa esikuvaa moottorin mahdollisesta taloudellisuudesta. Emme normaalisti tarkastele autojen kuluksia suoraan WLTP-mittausten pohjalta, mutta Skyactiv-X -moottorin kohdalla ennakkotietokin kiinnostaa.Mazdan odotettu voimanlähde kun perustuu ainakin teoriassa vallankumoukselliseen teknologiaan, jossa ilma-polttoaine -seos sytytetään kipinän sijaan pääosin puristussytytyksellä dieselin tapaan.Mazda tosin käyttää sytytystulppaa itsesyttymisen hallitsemiseen: ilma-polttoaineseos puristetaan hyvin lähelle itsesyttymistä, jonka jälkeen kipinä sytyttää pienen seosannoksen, jonka palamisen aiheuttama paineen kasvu saa loppuseoksen syttymään samanaikaisesti.Kipinäohjausta vaaditaan, sillä pelkkää puristussytytystä pidetään liian epävakaana ja vaikeasti hallittavana. Valmistaja käyttää teknologiasta nimeä SPCCI, eli Spark Plug Controlled Compression Ignition, kipinäohjattu puristussytytys. Skyactiv-X -moottorin puristussuhde on bensiinikäyttöiselle huima 16,3:1. Uudentyyppisen toimintaperiaatteen lisäksi moottori on varustettu kevythybriditekniikalla ja mekaanisella ahtimella.Skyactiv-X: maailman ensimmäinen kipinäohjattu puristussytytteinen bensiinimoottori yhdistää dieselin ja bensiinimoottorin toimintaperiaatteita.Teoriassa SPCCI-teknologian pitäisi mahdollistaa bensiini- ja dieselkäytön etujen yhdistämistä, siis matalampaa kulutusta ja bensiinin päästöjä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTeoria ja käytäntö ei aina toteuduTeorian tehokas siirtäminen käytäntöön ei kuitenkaan aina onnistu. Näin on käynyt myös Nissanin luksusmerkki Infinitille, joka toi viime vuonna myyntiin muuttuvalla puristussuhteella varustetun VC-Turbo -moottorinsa. Muuttuvaa puristussuhdetta on pitkään pidetty avaimena korkean tehon ja matalan kulutuksen yhdistämiseen (korkea puristussuhde matalalla kuormituksella, matalampi puristussuhde ahdettuna), mutta Infinitin tapauksessa hyödyt jäivät merkityksettömiksi.Mazdankin kohdalla kysymys on: kuinka taloudellinen moottori on toimiessaan SPCCI-tilassa, ja kuinka suuren ajan moottori toimii perinteisen ottomoottorin tapaan kipinäsytytteisesti?Vetotapoja ja vaihteistojaMazda tarjoaa Skyactiv-X -polttomoottoria kolmoseen etu- ja nelivedolla ja kuusivaihteisella manuaali- tai automaattivaihteistolla. Kaikissa versioissa moottori on sama 180-hevosvoimainen. Mallin ennakkohinnat löytyvät Mazdan sivuilta täältä.Lue Mazda 3:n perusmallin koeajo täältä.Taloudellisin on etuvetoinen manuaali (Vision-varustein 28 490 eur), jonka yhdistetty WLTP-kulutus on 5,5 l/100 km ja hiilidioksidipäästöt 125 g/km. Vertailun vuoksi Mazda 3 122-hevosvoimaisella tavallisella 2-litraisella saa 6,2 l/100km kulutuksen ja 139 g/km päästöarvon ja maksaa Vision-varustein 25 41 euroa. Perusmoottori siis vie noin 13 prosenttia enemmän bensiiniä kuin uusi Skyactiv-X, joka toki on 50 prosenttia tehokkaampi.Automaattivaihteisena Mazda 3 Skyactiv-X AT vei perusvarustein 6,2 l/100km. Automaatti siis lisää Mazdan kulutusta varsin reilusti. Vision-varustein auto maksaa automaattina 31 079 euroa.Puristussytytys vastaan turboahtaminenVertailun vuoksi Volkswagen Golf 1.5 TSI Evo 150-hevosvoimaisena ja 7-vaihteisella DSG-kaksoiskytkinvaihteistolla varustettuna (30 175 eur) kuluttaa WLTP-syklillä 6,3 l/100 km, siis vain desin Mazdaa enemmän. Samaa tehoversiota ei manuaalina saa, mutta 130-hevosvoimainen manuaalivaihteinen Golf 1.5 TSI Evo (25 841 eur) vie WLTP:llä 6,0 l/100 km, mikä on jo jonkin verran Mazdaa enemmän.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPuristussytytys vastaan hybridiToyota Corolla 2.0 Hybridin saa myös farmarikorisena. Mazdasta on tarjolla vain pystyperä tai sedan.Toisen mielenkiintoisen vertailukohdan tarjoaa uusi Toyota Corolla Hatchback. Se on saatavilla 2-litraisena hybridinä (alkaen 30 466e), joka tuottaa samat 180 hevosvoimaa kuin Mazda. Toyotan WLTP-kulutus on varustelusta riippuen 4,9–5,3 l/100km ja päästöt 110–120 g/km. Hybridin kulutusetu on siis melkoinen, jos verrokki-Mazda on automaattivaihteinen. Toisaalta Mazdan mainiosta manuaalista nauttiva pääsee melko lähelle Corollan WLTP-lukuja, eikä Toyota tarjoa tee-se-itse -vaihteistoa hybridin kanssa.Mazdankin nimessä esiintyy sana M-Hybrid, mutta tässä kohtaa paino on kevythybridiin viittaavalla M-kirjaimella (mild). Mazdan sähköapu on huomattavasti Toyotaa kevyempää.Totuus selviää kuitenkin vasta syksyllä, kun Mazda 3 Skyactiv-X -mallisto saapuu maahan ja Moottorin testattavaksi.Teksti: Lauri Ahtiainen, kuvat: Moottorin arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 13.12.2024 Ajoneuvot Toyota Urban Cruiser tekee paluun sähköcrossoverina – Intiassa valmistettava Suzuki-yhteistyömalli on omalla tavallaan historiallinen 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 13.12.2024 Uutinen Nissanin maahantuonti siirtyy Bassadonelle 12.12.2024 Uutinen Vuoden auto Suomessa 2025 voittaja on Kia EV3! 12.12.2024 Sähköautot EU:n rangaistustullit astuivat pysyvästi voimaan kiinalaisautoille: ”Hinnat tulevat muuttumaan” 12.12.2024 Uutinen Siltarikko jätti saarelaiset pulaan – Autoliiton tiepalvelu auttaa sillan yli vuorokauden ympäri 11.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: entistä ehompi Mitsubishi Outlander PHEV 11.12.2024 Uutinen Vuodesta 2025 ajoneuvoveron maksumuistutukset sähköisesti – paperiposti silti yhä vaihtoehtona 10.12.2024 Ajokortit Ajokorttilait hankaloittavat sähköpakujen käyttöä – kritisoi Auto- ja liikennetoimittajat ry Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 11.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: entistä ehompi Mitsubishi Outlander PHEV 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja 12.12.2024 Sähköautot EU:n rangaistustullit astuivat pysyvästi voimaan kiinalaisautoille: ”Hinnat tulevat muuttumaan” 11.12.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq – onko tässä kansan uusi suosikkisähkis? 7.12.2024 Lentokoneet Norwegian avaa kesäkuussa 2025 kaksi täysin uutta lentoreittiä Helsinki-Vantaalta - kohteina Romania ja Malta 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja 7.12.2024 Uutinen Kuluttajariitalautakunta antoi päätöksen Teslan haamujarrutuksista – ”Olen hyvin yllättynyt” 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 8.12.2024 Ajatuksia autoista Aerodynamiikan vastaisku saa crossoverit näyttämään hölmöiltä – Ajatuksia autoista 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä