25.9.2022 Ajoneuvot Mercedes-AMG C 63:n pellin alla tapahtuu: on jatkossa maailman tehokkain nelisylinterinen yhdistettynä E Performance -hybridivoimalinjaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tuoreimman C-sarjan mallisto kruunataan nyt Mercedes-AMG:n 63 S -versiolla. Kaikesta totutusta poiketen keulalla ei kuitenkaan jyrise enää V8, vaan yhteensä 680 hevosvoimaa ja jopa yli tuhat newtonmetriä kehittävä hybridivoimalinja. Mercedes-AMG on siis katsonut parhaaksi puolittaa C 63:n moottorin: 4,0-litrainen V8 jaettuna kahdella on 2,0-litrainen rivinelonen. Alkuperäisestä, vuoden 2008 C 63:sta 6,2-litraisine kasikoneineen on jäljellä alle kolmasosa. Uutuusmoottori on kuitenkin suhteessa edeltäjiään väkevämpi. 63 S on maailman tehokkain nelisylinterinen moottori, ja sen litrateho, 238 hevosvoimaa per litra, ylittää melko tarkkaan sadalla hevosvoimalla. Järjestelmän 680 hevosvoiman kokonaisteho pesee edellispolven 510 hepan 63 S:n päivänselvin luvuin. Tehosta downsizingin hyväksyntä ei siis jää kiinni. Sellaiset asiat, kuin tunne ja äänimaailma ovat kuitenkin asioita, jotka jäävät asiakkaiden päätettäväksi.C 63 S:n keulalla koettava M139 -tyypin moottori on perustaltaan täysin sama, kuin jo aiemmin nähdyissä AMG C- ja SL 43 -malleissa. Siinä ahtimeen on integroitu pieni, vain 4 sentin paksuinen sähkömoottori. Sen tarkoitus on pyörittää ahdinta aina siihen saakka, kunnes kierroksia on riittävästi, ja turbo voi jatkaa toimintaansa kuten mikä tahansa pakokaasuahdin. C 63 S:ssa tämän sähköahtimen kokoa on kasvatettu reippaasti.AMG C 63 on nyt saatavilla ainoastaan yhtenä tehoversiona, S:nä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLeikkii sähkömoottorin kanssaSinänsä säväyttävä nelisylinterinen polttomoottori on saanut aisaparikseen sähkömoottorin, ja C 63 S liittyykin formulatekniikasta ammentavien AMG E Performance -mallien joukkoon. Sähkömoottori on integroitu taka-akseliin, tarjoten sieltä käsin 150 kilowatin lisätehon.Sekä akseliväli että kokonaispituus ovat AMG 63 S:ssä kaikkia muita C-sarjalaisen versioita aavistuksen verran suurempi.Vetotapa on muuttuva, sillä sähkömoottori voi tehdä autosta nelivetoisen - yhteensä 1 020 newtonmetrin järjestelmävääntömomentilla - tai sitten täyssähköauton maksimissaan vajaan 13 kilometrin matkalle. Tällöinkin auto on nelivetoinen, sillä sähkömoottori on yhteydessä kardaaniakseliin. Sähkömoottorin ei ole tarkoitus tehdä C 63:sta ekoautoa, vaan töpselistä ladattavan 6,1 kilowattitunnin akun kera edellä mainittujen lukemien kaltainen superauto.C 63 S E Performance kiihtyy nollasta sataan 3,3 sekunnissa eli uutuus pyyhkii edeltäjällään pöytää peräti seitsemällä kymmennyksellä. AMG Driver's Packagella huippunopeus kohoaa 280 kilometriin tunnissa, mikä on samaa luokkaa edeltävän polven 63:n kanssa. Sähkömoottorilla on oma kaksivaihteinen vaihteistonsa, joka takaa menohalut 250 km/h tuolla puolen. Kun tällaista maksimisuorituskykyä ulosmitataan sähköjärjestelmästä, kiertää akun kennoissa 14 litran verran jäähdytysnestettä.Nelisylinterisen äänimaailma on ilmeisesti herättänyt huolta, sillä siihen puututaan pakopuolella teknologian keinoin.Ei sähkömoottorin tarkoitus suinkaan pelkästään nopeuteen liity, sillä AMG Dynamic Select -valikosta löytyvät myös Electric- ja Battery Hold -ajotilat. Ylimääräisen sähkömoottorinsa (ja isomman turbonsa) ansiosta 63 on räyhäkkäämpi versio 43:sta, ja mitä ilmeisimmin myös hauskempi. Drift Modessa saa kaiken irti nelipyöräohjauksesta sekä taka-akselin sähkömoottorin välittömästä kaasunvasteesta.Logo auton keulalla muistuttaa AMG:n 55-vuotisjuhlasta.Lähteet: Mercedes-Benz, Motor1 Kuvat: Mercedes-Benz Teksti: Benjamin HelanderLisää aiheestaMercedes-AMG SL 43 ja -C43 – neljää pyttyä ruokkii sähköinen ahdin Koeajo: Mercedes-AMG EQS 53 – Raju edustusauto kiihtyy sataseen 3,4 sekunnissa Koeajo: Mercedes-Benz C300e – ladattavien hybridien parhaimmistoa Lue lisää Kaikki artikkelit 10.4.2025 Uutinen Liian nopealle sähköpotkulaudalle voi rapsahtaa jopa moottoripyörän vakuuttamattomuusmaksut 9.4.2025 Ajoneuvot Selvitys: oma auto hajosi, mutta minkälaisen sijaisauton saa tilalle? 8.4.2025 Ajoneuvot Käytetty Ferrari Ranskasta – ja läpi Euroopan koti-Suomeen ajaen 8.4.2025 Ajoneuvot Kiva, että korealaiset vielä muistavat kaksiovisia loistoautoja – Genesis X Gran Coupé ja -X Gran Convertible 8.4.2025 Uutinen McLaren ripustaa tulevaisuutensa tuntemattoman sähköautostartupin ja luksuksen varaan 7.4.2025 Uutinen Kotimainen Coverion-pohjapanssari sähköautoon – akun pelastaja vai takuun tuhoaja? 7.4.2025 Yleinen Nettiauton tilastot: Polestar 2 alkuvuoden myydyin sähköauto Suomessa 6.4.2025 Ajatuksia autoista Kaksi Volvoa ja menneiden aikojen haikailu johtokunnan neuvotteluhuoneessa – Ajatuksia autoista 6.4.2025 Uutinen Tuleva Renault Twingo taipuu myös Nissaniksi ja Daciaksi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä