13.10.2020

Mercedes-Benz EQC 4×4² – potenssineliveto sähköllä

Electric luxury goes off-road. The Mercedes-Benz EQC 4x4² vehicle study

Mercedes-Benz EQC 4x4² on mielipuolinen maastoauto, mutta täysin sähköisenä. Rengaskokona on hulppea 285/50 R20 ja maavaraa riittää 58 millimetriä G-sarjaa enemmän.

Mercedes-Benz EQC 4x4² vie valmistajan sähköistyksen maastoon. Levoton yksittäiskappale seuraa samoissa leveissä urissa, joissa sarjatuotantoon päätynyt G 500 4x4² ja kokeilumalli E 400 All-Terrain 4x4² jo möyrivät. Melkoisten maastomöhköjen maailmassa uusi EQC 4x4² on kuitenkin kolmikon ensimmäinen täyssähköinen ajoneuvo.

Electric luxury goes off-road. The Mercedes-Benz EQC 4x4² vehicle study

Kyseessä kerrotaan olevan pienen joukon luomus. Rakennelman pohjana toimii tavallinen ja hiljaiseloa viettänyt EQC 400 4Matic ja ajokelpoisuus on säilytetty, eli kyseessä on täysin toimintakuntoinen yksittäiskappale eikä suinkaan muotoilututkielma. Portaaliakselit kuuluvat tämän mallin hienouksiin. Mercedes-Benz on myös innostunut kokeilemaan äänipuolella, sillä ajovalojen kerrotaan toimivan myös kaiuttimina.

Tavoitteena on ollut yhdistää kestävä kehitys ja haluttavuus. Mercedes-Benz EQC 4x4² haluaa todistaa, että kestävän liikkuvuuden ei tarvitse olla tylsää. Tässä on kieltämättä kavuttu kukkulalle tuon väitteen todistamiseksi, joten seikkailu saa jatkua.

Electric luxury goes off-road. The Mercedes-Benz EQC 4x4² vehicle study

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mercedes-Benz EQC 4x4²

Maavaraa on korotettu runsaasti portaaliakseleiden avulla, vaikka jousituksen kiinnityspisteet ovat samat kuin tuotantoautossa. Yksittäiskappaleena valmistettu Mercedes-Benz EQC 4x4² tarjoaa yli kaksi kertaa enemmän maavaraa kuin tuotanto-EQC – potenssineliveto tarjoaa maavaraa peräti 293 millimetriä. Se on 58 millimetriä enemmän kuin Mercedes-Benz G-sarjassa.

Electric luxury goes off-road. The Mercedes-Benz EQC 4x4² vehicle study

Kahluusyvyyttäkin on nyt 150 millimetriä enemmän, eli 400 millimetriä. Myös lähestymis- ja jättökulmat ovat vaikuttavia, sillä keulasta mahdutaan 31,8 asteen kulmassa ja takana sallitaan 33 astetta. Jälleen vertailuksi kelpaa vaikuttava g-sarja, jonka vastaavat lukemat ovat 28 astetta auton molemmissa päissä.

Maastoajon Off-Road -ajotilat on ohjelmoitu uusiksi hyödyntämään saavutettua suorituskykyä. Esimerkiksi jarruja sähköisesti säätämällä pyritään löytämään maksimaalinen pito pehmeältä alustalta lähdettäessä.

Electric luxury goes off-road. The Mercedes-Benz EQC 4x4² vehicle study

Ulkonäköpuolesta ei voi puhua mainitsematta rengaskokoa: 285/50 R20, joilla toki haetaan myös suorituskykyä maastossa. Auton ulkoväriksi on valittu harmaa mattapinta ja hulppeat pyöränkaaret on jätetty mustalle muoville.

Hieman erikoisesti EQC 4x4² taitaa tehdä tutkimusta äänimaailman saralla luoden täysin oman akustiikkansa. Auton kerrotaan luovan ääniä kertomaan kuljettajalle järjestelmien toiminnasta, saatavuudesta ja pysäköinnistä sekä myös interaktiivista ja tunteita herättävää ajamisen ääntä – mitä ikinä nämä sitten tarkoittavatkaan. Ajoääniin vaikuttavat polkimien painallus, auton nopeus ja energian talteenoton määrä.

Electric luxury goes off-road. The Mercedes-Benz EQC 4x4² vehicle study

Tuotantoversiossa ääntä tuotetaan auton ulkopuolelle lain vaatimalla tavalla käyttämällä järjestelmää, joka tuntee lyhenteen AVAS. EQC 4x4² on varustettu järjestelmän tehokkaammaksi rakennetulla versiolla ja se käyttää ajovaloja kaiuttimina. Insinöörit hyödynsivät jo olemassa olevaa avointa tilaa ajovalokotelossa ja näin ajovalokaiutin syntyi ikään kuin vahingossa.

On mielenkiintoista seurata johtaako EQC 4x4² jonkinlaiseen tuotantomalliin ja koska valmistajalta nähdään todellinen sähköinen maastoauto G-sarjan muodossa. Villit visiot ja kokeilut kertovat aina jotakin myös tulevaisuudesta.

Kuvat ja lähde: Mercedes-Benz

Luetuimmat