12.12.2017 Liikenne Mercedes-Benz ja vompatti: jotta liikenne olisi tulevaisuudessa onnellisempaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Autonomisen ajoneuvon on hallittava valtava määrä erilaisia ajotilanteita, kulttuureja ja ympäristöjä. Mercedes-Benz kerää tähän tarvittavaa tietoa Intelligent World Drive -maailmankiertueella. Autonomisen ajoneuvon suunnittelijaa ei käy kateeksi. Liikenneympäristö on loputtomasti muuttuva, ja aivan yhtä arvaamaton on ihmisen uteliaisuus: uuden tekniikan rajoja koetellaan, vaikka ei saisikaan.Ja autonomisen ajoneuvon tulee toimia kaikkialla maailmassa: järjestelmien on mukauduttava eri kulttuurien liikennemerkkeihin, tiemerkintöihin ja luontoon.Auton kamerajärjestelmän on kyettävä erottamaan erilaisia liikennemerkkejä erilaisilla kielillä.Eilen saksalainen Mercedes-Benz ilmoitti testaavansa autonomiseksi rakennettua S-sarjaansa ja keräävänsä tietoa Intelligent World Drive -maailmankiertueella. Viisivaiheinen projekti on edennyt Australiaan asti. Prototyypillä on jo ajettu Kiinassa, ja loppupisteenä siintää tammikuussa Las Vegasissa järjestettävät CES-kuluttajaelektroniikan messut.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKoalat, vompatit, kengurut…Australian luonto asettaa kuljettajille ja autoille omat haasteensa. Kauan eristyksissä olleen mantereen erikoinen eläinkunta aiheuttaa samanlaisia haasteita kuin muuallakin. Vompattien ja koalojen lisäksi autonomisen ajoneuvon on kyettävä reagoimaan kenguruihin: pomppivat 1,5-metriset eläimet syöksyvät parhaimmillaan 60 kilometrin tuntinopeudella autojen alle, joten tilanteeseen reagointi laittaa robottiauton kamerat ja anturit koetukselle. Tietysti saman järjestelmän tulee toki hallita myös kotimaiset porot ja talviolosuhteet.Tekstipohjaiset merkit ovat selkeitä ihmisille, mutta jatkuvasti muuttuvat tilanteet asettavat tietokoneet ahtaalle.…ja liikennemerkit…Australiassa haastetta aiheuttavat myös liikennemerkit: perinteisten merkkien sijaan maassa suositaan sähköisiä liikennetauluja. Ledeilä tehdyt näytöt kertovat nopeusrajoitusten lisäksi tietoa autoilijoille symbolein ja kirjainmerkein. Tietoa voidaan levittää myös peräkkäisin näyttöruuduin, joiden sisältö vaihtuu nopeasti. Se aiheuttaa suuria haasteita konenäölle.…sekä koukkukäännösToki autonomisen auton täytyy hallita paikalliset liikennetavat – ja erityisen vaikeaa tämä on pakollisen murrosvaiheen aikana, jolloin liikutaan ihmisten ja robottien ajamassa sekaliikenteessä. Hyvä esimerkki aiheesta on Melbournessa käytettävä koukkukäännös (eng. hook turn). Kun (vasemmalla ajavassa) liikenteessä haluaa kääntyä oikealle, tehdään temppu ryhmittymällä vasemmalta risteävän liikenteen eteen, ja tietä lähdetään ylittämään vasta, kun risteävälle liikenteelle syttyy vihreät valot. Erikoinen temppu selviää oheiselta videolta.Tämäkin on niitä lukemattomia yksityiskohtia, joita autonomisen ajoneuvon on hallittava, ihan siltä varalta, jos se joskus Melbourneen päätyy. Kuten todettua, ei käy autonomista autoa ajavien tietokoneiden kehittäjiä kateeksi!Teksti: Lauri Ahtiainen, lähde ja kuvat: Mercedes-Benz, video: VicRoadsMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 2.5.2025 Uutinen Volvo aloittaa 1,6 miljardin säästökuurin – irtisanomisilta ei vältytä 30.4.2025 Yleinen Ensin tariffit, sitten U-käännös – Trump höllää autoalan tariffitaakkaa 29.4.2025 Sähköautot Sähkisten osuus Suomen autokannasta nousi jo 11,2 prosenttiin 29.4.2025 Liikenne Vappu tuo harrasteajoneuvot liikenteeseen – vanha auto vaatii erityistä huomiota 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 25.4.2025 Yleinen Vapise BMW – uusi kolarikuningas on Tesla 24.4.2025 Uutinen Renkaanvaihto – näin se sujuu 24.4.2025 Sähköautot Kiinalaismerkit toivat polttomoottoriversiot nihkeään sähköautomarkkinaan – nyt uhkaavat jo päästösakot Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 2.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow Lahdessa: tarjolla kasarin kulttia ja klassikkoautoja 400 ajoneuvon edestä 1.5.2025 Matkailu 4 400 kilometriä Itä-Euroopassa Dacia Dusterilla: onko missään enää halpaa? 1.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.Buzz GTX – 25 senttiä tuntuu 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa