21.10.2023 Ajoneuvot Mercedes-Benz näyttää mitä tapahtuu, kun EQA ja 800 kiloa tuhdimpi EQS SUV törmäävät – oletko jo nähnyt nämä kekseliäät törmäystestit vuosien varrelta? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Siihen nähden, kuinka paljon Mercedes tekee vuosittain törmäystestejä, niitä nähdään julkisuudessa varsin harvoin. Nyt on kuitenkin saatu parhaat päältä. Liikenneturvallisuuden nimissä toisiaan päin on vuosien varrella singottu jos jonkinlaista kotteroa. Luvut saattavat olla yllättäviä siitäkin huolimatta, että Mercedes-Benz on tunnettu pitkäjänteisestä liikenneturvallisuustyöstään, mutta stuttgartilaisvalmistaja tekee Sindelfingenin teknologiakeskuksessa joka ikinen päivä keskimäärin 2,5 törmäystestiä. Tämä tarkoittaa, että vuosittain rutataan jopa 900 tähtikeulaa, jotta teillämme liikkuisi turvallisempia autoja. Vaikka siis kolaritestivideoiden katsomisessa on häiritsevästi jotain tyydyttävää, on niissä lopulta kyse vakavista asioista.Tällä kertaa Mercedes-Benz on tehnyt - kuten se asian itse muotoilee - maailman ensimmäisen julkisen törmäystestin, jossa vastakkain on kaksi akkusähköautoa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTäyssähköauton kolariturvallisuus puntarissaLaboratorio-oloissa, mutta täysin oikeaa liikennetilannetta simuloivasti toisiaan päin ajettiin siis Mercedes-EQ -malliston kevyin malli EQA sekä raskain malli EQS SUV. Teknisten tietojen perusteella autojen omamassat eroavat toisistaan mukavien 800 kilon verran, sillä EQA painaa 1 965 kiloa, EQS SUV puolestaan 2 765 kiloa. Tähän kun lisätään vielä matkustajat eli nuket, päästään sopivasti noin 2,2:een ja kolmeen tonniin.Autot ajetaan testissä toisiaan päin niin, että kumpikin kulkee 56 kilometrin tuntivauhtia. Ne kohtaavat siten, että keulat osuvat toisiinsa 50 prosentin leveydeltä. Molemmat autot ovat siinä tilassa kuin ne olisivat oikeasti ajossa täyssähköautoina.Asetelma ei ollut sama kuin 112 km/h kiinteään esteeseen, sillä molempien autojen keulat imevät runsaasti törmäysenergiaa. Testi oli kuitenkin rajumpi kuin esimerkiksi EuroNCAP:in normaalisetti.Jälki näyttää toki pahalta, mutta tosiasiassa molemmat autot toimivat tilanteessa täysin suunnitellusti. Keulojen törmäysvyöhykkeet imevät itseensä kaiken irroitettavissa olevan törmäysenergian, ja konepellit taittuvat teltaksi suojatakseen tuulilasia. Lisäksi kummankin auton kaikki ovet pysyvät törmäyshetkellä kiinni, mutta ovat helposti avattavissa heti sen jälkeen. Mikä niin ikään ensiarvoisen tärkeää sähköautossa, automatiikka pelaa, sammuttaen kaikki korkeajännitejärjestelmät välittömästi. Myös autojen akut selviävät törmäyksestä suunnitellusti koskemattomina.Tämä normaalia EuroNCAP -koetta jonkin verran rajumpi testi todistaa, että sähköauto itsessään on kolarin sattuessa aivan yhtä turvallinen kuin polttomoottoriauto. Autojen korithan valmistetaan samalla tavalla, ja niissä käytetään täysin samaa turvateknologiaa.Toki absoluuttisesti ajatellen, sähköautot ovat paljon uudempia, suurempia ja kalliimpia kuin kaikkien muiden teillämme liikkuvien autojen keskiarvo. Tämä tilastollinen fakta väistämättä tarkoittaa, että myös kolariturvallisuus on keskimäärin paremmalla tolalla sähköautoissa. Toisaalta sähköautojen suorituskykyyn liittyvät ominaisuudet aiheuttavat sen, että ne joutuvat tilastollisesti myös muita autoja todennäköisemmin onnettomuuteen.YouTube pullollaan kolaritestejä - muun muassa nämä on vuosien saatossa keksitty törmäyttää yhteenLiikenteessä onnettomuustilanteen sattuessa ei kysytä, mikä ajoneuvo sinne vastapuolelle sattuu. Siksi aina on varauduttava siihen, että liikennetilanne äityy kunnon Daavidin ja Goljatin taistoksi, kuten vaikkapa piskuisen Smart Fortwo'n ja todellisen turvajärjestelmien pioneerin, edustusauto Mercedes-Benz S-sarjan kohdalla:Tästä lähes täysin äskeisiä EQ-malleja vastaavasta Mercedeksen järjestämästä testitilanteesta vuodelta 2014 huomataan, ettei auton pieni koko lopulta tarkoita etteikö auto voisi olla turvallinen. S-sarjalainen painaa kahden Fortwo'n verran ja pelkästään sen keula vastaa puolta Fortwo'n kokonaispituudesta. Tästä huolimatta testi osoittaa, että oikeanlaisella korisuunnittelulla ja turvavarusteilla pienikin auto voi olla kolariturvallinen. Täytyy myös muistaa, että S-sarjan Mercedes ei ole varsinaisesti kiinteä este, vaan kyllä senkin valtava konepelti imee itseensä merkittävän osan myös Smartin törmäysenergiasta. Fortwo sai varsinaisesta EuroNCAP -testistä vuonna 2014 neljä tähteä, kun taas S-sarjan luokitusta ei varmaan tarvitse edes mainita.Toinen automaailman kiistaton liikenneturvallisuuspioneeri on Volvo. Tässä tapauksessa kyse on raskaamman sarjan Volvoista ja raskaamman sarjan yhteentörmäyksestä. Volvo laittoikin vuonna 2017 testiin kaksi puoliperävaunurekan nuppia. Tämä yhteentörmäys on heti Insider Carsin videon alussa:Asetelma oli varsin mielenkiintoinen, sillä monia on varmasti askarruttanut miten eurooppalaisten standardien mukainen "junakeulainen" rekannuppi, jossa kuljettaja istuu aivan edessä, tarjoaa suojaa kolaritilanteessa. Kuten videolta hyvin huomataan, toisiinsa törmäävien rekannuppien hytit antavat reilusti periksi kääntymällä kahdellakin eri akselilla. Tällä tavalla kriittistä törmäysenergiaa absorboituu ja kuljettajan paikka siirtyy sivumpaan varsinaisesta törmäyskohdasta.On tiedossa, että EuroNCAP -testit ovat pelastaneet jopa satoja tuhansia ihmishenkiä, mutta tässä vertailussa tulee hyvin esiin se, miten autot ovat kehittyneet tällä saralla 20 vuoden aikajänteellä. Tässä vuonna 2017 EuroNCAP:in 20-vuotisjuhlan kunniaksi toteutetussa vertailussa ei ajettu kahta autoa toisiaan päin, mutta sen sijaan siitä saa kuvan pienehkön perheauton kolarikäyttäytymisestä vuosien 1997 ja 2017 tasoilla.Punainen auto on vuoden 1997 Rover 100. Se oli yksi ensimmäisistä EuroNCAP:in koskaan testaamista automalleista, ja on hyvä, että se tuli testattua, sillä tulos oli niin luokaton, että koko auto vedettiin markkinoilta. Ja kyllähän sen videoltakin huomaa, että jos kolariin olisi pakko jollain autolla joutua, ei sen haluaisi olevan ainakaan Rover 100. Keltainen auto, vuosimallin 2017 Honda Jazz sen sijaan on täyden viiden tähden suoriutuja.Pohjois-Amerikassakin tehdään ahkerasti kolaritestejä, ja siellä innostuttiin vuonna 2009 vertaamaan saman kokoluokan Chevy-sedaneita suoraan vastakkain, ikäeroa autoilla tasan 50 vuotta. Miten siis IIHS:n eli Insurance Institute for Highway Safetyn järjestämästä yhteentörmäyksestä selviää vuoden 1959 Chevrolet Bel Air, ja miten puolestaan vuoden 2009 Chevrolet Malibu?Tulos on Bel Airin kannalta karua katsottavaa, ja kuten IIHS:n lausunnossa todetaan, 50 vuoden aikana kertynyt ero on kuin yöllä ja päivällä. Malibun keula pääsee tunkeutumaan syvälle Bel Airin matkustamon puolelle. Vaikka Bel Airin ohut, eteenpäin kallistettu A-pilari voi olla tyylikäs ja tarjota näkyvyyttä, varmistaa se tuulilasin lentämisen taivaan tuuliin, ja kaiken romun tunkeutumisen sisälle matkustamoon. Katto ja irtoava kojelauta puristavat etumatkustajat mukavasti kasaan, ja turvatyynystä ei ole tietoakaan. Turvavöitäkään ei vuoden 1959 Letukassa ole, mutta olisiko niistä vastaavaa hyötyäkään, kun kerran molemmat penkkirivit irtoavat kiinnityksistään.Loisteliaaksi lopuksi voisi ottaa vielä kaikkien kolaritestien äidin, isoäidin ja isoisoäidin, hyvin kyseenalaisella tavalla tosin. Legendaarisin kolaritestivideo ehkä koskaan, Volkswagen Transporter T3:n "sekajunan" täydellinen ruttaus, on katsottavissa esimerkiksi tämän linkin takaa, mutta vuonna 2021 Sveitsin merkittävin vakuutusyhtiö AXA järjesti vähän samaan suuntaan viittaavan yhteentörmäyksen.Tässä testissä toisiaan päin ajettiin siis kaksi retkeilykäyttöön varustettua Volkswagen Transporteria, T3 ja T6, joilta ikäeroa löytyy 36 vuotta. Ei tietysti ole kahta sanaa, kummassa autossa selviytymisen mahdollisuudet ovat korkeammat. Takamoottorisen T3:n ohjaamo on täydellinen kuolemanloukku. Huomio kiinnittyy kuitenkin retkeilyautoissa myös siihen, miten autojen ulkopinnoille kiinnitetyt aktiiviurheiluvälineet käyttäytyvät törmäystilanteessa. Pyöräteline T6:n perässä sinkoutuu päistikkaa menemään, ja vesiurheiluvälineet lähtevät molempien autojen katolta ilmojen teille niin, että T3:n kuljettama lainelauta läpäisee T6:n tuulilasin. Toisinkaanpäin ei toki voisi olla, sillä T3:n tuulilasi mätkähtää pokineen päivineen asfalttiin.Teksti: Benjamin Helander Lähteet: Mercedes-Benz, EuroNCAP, IIHS, Autosprint.ch, Car Dealer Magazine Kuvat: Mercedes-Benz Lue lisää Kaikki artikkelit 21.3.2025 Ajoneuvot Ajatuksia autoista: Jaguar Type 00 – renesanssi 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä – Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 18.3.2025 Uutinen Mitä Toyota Gazoo Racingilla on vedetty? Luvassa isoja takasiipiä ja keskimoottorinen GR Yaris 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa – uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 16.3.2025 Ajoneuvot Täyssähköisessä Mercedes-Benz ESprinter -retkeilyautossa on yllättävänkin paljon järkeä 14.3.2025 Uutinen Moottorin haastattelu: Toyota ei usko solid state -akkujen tulevan massatuotantoon vielä vuosikausiin 14.3.2025 Ajoneuvot Ulkonäkö pettää – Mercedes-Benz CLA on nyt nimittäin aivan uusi, ja lähtökohtaisesti valmistajansa energiatehokkain sähköauto 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 23.3.2025 Autoilu Hybridiautot eivät pelota ostajia, vaikka uutiset huutavat ongelmista 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 23.3.2025 Ajatuksia autoista Kun mainoksen ”Maailman paras Transporter” onkin Ford Transit – Ajatuksia autoista 24.3.2025 Koeajo Koeajo: Mitsubishi ASX – jotain tuttua tässä on 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 23.3.2025 Ajatuksia autoista Kun mainoksen ”Maailman paras Transporter” onkin Ford Transit – Ajatuksia autoista 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle