17.6.2022 Kotimaanmatkailu Merimatka: Helsingistä kesäiseen Hankoon Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Merimatka Suomenlahdella ja kaupunkivisiitti Suomen eteläisimpään kaupunkiin yhdistyvät Eckerö Linen kesän erikoisristeilyn tehokkaalla päivämatkalla. Kesäinen Hanko on oiva päivämatkakohde, jonka autotonkin matkailija saavuttaa kätevästi. Eckerö Line -varustamo järjestää kesän aikana kaksi erikoisristeilyä. Toinen risteily on jo ohi, mutta elokuun lopulla on vielä toinen mahdollisuus kokea Helsingistä lähtevä merimatka ja Hanko.Aamuyhdeksältä Helsingin Länsisatamasta lähtevällä m/s Finlandia -aluksella on mahdollista syödä tuhti aamiainen, joko varsin suositussa eli täyteen kansoitetussa buffetissa tai jonotukset välttäen, omassa rauhassa lounge-aamiaisella. Alus on varsin täynnä, joskin valtaosa matkustajista ja aluksen uumeniin ajetuista autoista jää pois pari tuntia lähdöstä, kun alus kiinnittyy Tallinnan satamaan. Reittimatkustajien poistuttua olot aluksella väljenevät, sillä Tallinnasta ei oteta uusia matkustajia kyytiin.Ja jos haluaa matkan ajaksi oman auton kulkevan mukana, maksa se auton koosta riippuen 19 tai 29 euroa, laivaparkin hintaa kannattaa verrata Länsisataman pysäköintialueen pysäköintihintaan, joka on kolme euroa tunnilta.Alkumatkasta näkymiä kannelta tarjoavat Helsingin edustan saaristo, välietapit Tallinnaan ja Tallinnasta Hankoon ovat avarampien merinäkymien vaihe. Väliajan laivalla voi käyttää taxfree-tarjouksia etsien tai laivan kahviloissa ja baareissa notkuen. Lapsille on taikuriesityksiä. Mahdolliset tuliaisjuomat kannattaa ostaa nyt alkumatkasta, sillä Hanko–Helsinki-paluumatkalla ei voi tehdä alkoholiostoksia laivan myymälöistä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyOpastetusti tai omin nokinHangossa peliaikaa on niukalti, paperilla liki neljä tuntia, käytännössä tunnin verran vähemmän, sillä Hangossa on ensin poistuttava aluksesta ja sitten noustava shuttle-busseihin, jotka vievät Hangon Itäsatamaan. Veloituksettomat bussit sahaavat pitkin päivää edestakaisin säännöllisesti, eikä bussimatka vie kuin joitain minuutteja.Jos Hanko on entuudestaan tuttu kaupunki, voi käytössä olevat tunnit kuluttaa ihan omin päin. Hanko ei ylipäätään ole kovin iso kaupunki, joten se on otettavissa haltuun vaivattomasti kävellen. Myös pyöriä on vuokrattavissa.Toinen vaihtoehto on varata matkaa ostettaessa jo ennakolta opastetun bussi- tai kävelykierroksen. Kummin päin vain, muutamassakin tunnissa ehtii kuitenkin nähdä ja kokea paljon – ja jos kipinä iskee, Hankoon voi palata paremmalla ajalla uudestaan. Kävelykierroksella oppaamme Lenina Rautonen vie meidät Kylpyläpuistoon ja kertoo eläväisesti ja runsain tiedoin ryyditettynä Hangon komeista, kookkaista ja yli satavuotiaista puuhuviloista, joiden kunnossa pitäminen on vaativaa haaste, sijaitseehan niistä usea merituulten pieksennälle alttiina aivan rannan tuntumassa.Niistä kenties näyttävin ja vanhin on vihreä Villa Tellina.Sota ja kylpylöiden kukoistusHangon valtin kesäisenä matkailukaupunkina tiivistettynä yhteen virkkeeseen: meri ja puuhuvilat, persoonalliset ravintolat, sotahistoria ja merkkihenkilöt, viipyilevä tunnelma ja keskikesän vilkkaus sekä upeat hiekkarannat. Hangolla on rantaviivaa kunnioitettavat 130 kilometriä, joista hiekkarantaa 30 kilometriä. Tulliniemen ranta on kaupungin pisin. Uudet puurakenteiset kulkuväylät helpottavat liikkumista rannalla ja suojaavat maanpintaa.Kaupunkikävelyllä täydentyvät omat käsitykset mukavasti Hangon historiasta, olipa kyse sota- tai kylpyläajoista. Hankoa pommitettiin 105 päivää kestäneessä talvisodassa rankasti, kaikkiaan 72 päivänä. Päivissä laskettuna Hanko oli Suomen pommitetuin kaupunki talvisodassa.Kylpyläkauden kukoistus käynnistyi varhain. Nykyisen Hangon Casinon paikalla sijaitsi kuulu merikylpylä, joissa aikalaiset hoidattivat itseään. Ripeästi vilkastuneen toiminnan perustana olivat vuonna 1873 perille asti rakentunut rautatieyhteys sekä samana vuonna valmistunut satama. Hankoon pääsi siis noiden aikojen mittapuulla kätevästi.Kesäkauden kylpylävieraat olivat toivottuja, vaativia ja varakkaita: aatelistoa ja menestynyttä porvaristoa Pietarista. Puuvillat rakentuivat kylpylävieraiden majoitustarpeisiin ja omistajiensa kodeiksi.Ja jos haluaa saada kokonaiskuvan ja myös matkamuistokuvan Hangosta, kannattaa suunnata vesitornin laelle esteettömiä 360-asteen näkymiä ihailemaan. Ylhäältä näkee, että hiekkarantoja ja rantaviivaa riittää.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVallasväkeä ja kesäasukkaitaSaamme kuulla kävelyllä monipolvisia tarinoita huvilat arkkitehdeista sekä talojen asukkaista, aikansa vallasväestä. Osa Hangon historian merkkihenkilöistä asui vakituisesti muualla, mutta vietti lukuisat kesänsä Hangossa. Eikä ihme, onhan meren äärellä sijaitseva kaupunki kesäisin varsi aurinkovarma paikkakunta.Hangon merkkihenkilöistä kenties tunnetuin oli Carl Gustaf Emil Mannerheim, joka kävi Hangossa kesäisin jo poikavuosinaan. Mannerheim oli kirjoilla Hangossa vuodet 1919–1935.Runsaasti ruokailupaikkojaHangon ravintolakattaus on kaupungin kokoon nähden monipuolinen. Jo yksistään Itäsataman rantamakasiineilla on runsaasti tarjontaa. Makasiinien päädyn Makanaa ei kannata ohittaa, ovathan sisätilat mukavat ja terassi aurinkoinen. Esimerkiksi mehevistä burgereistaan tunnetussa ravintolassa on listalla jännältä kuulostava idea eli savulohi-katkarapuskagenburgeri. Se on kokeiltava. Maut ovat kohdillaan ja annos on runsas, mutta kylmän burgerin ja lämpimien ranskalaisten yhdistelmä vaatii totuttelua.Hangosta ei kannata lähteä maistamatta paikallisia käsityöläisoluita, joita ei saa mistään muualta kuin rantamakasiineilla toimivasta Hanko Brewing Companyn ravintolasta.Panimo on pieni ja juuri siinä on sen viehätys, ovathan tuotteet aistinvaraisesti havainnoituina kunnossa. Puuhamies Edward Lindforsia ei tarvitse kahdesti houkutella kertomaan olutvalikoimasta. Mies on pidäkkeettömän ylpeä olutvalikoimasta, joka näki päivänvalon vasta vajaa vuosi sitten. Lindforsin mukaan perusta on kunnossa: käytössä on hiekkaisen maaperän läpi suodatettua puhdasta ja pehmeää luonnonvettä.Ravintolan kauttaaltaan lasitettu ja lämmitettävä terassi on suosittu myös keskikesän matkailusesongin ulkopuolella, ja paikka on avoinna ympäri vuoden.Ja jos haluaa kokea Suomen eteläisimmän ravintolan, vie pieni yhteyslautta Itäsatamasta Smultrongrundetin luotosaarelle avarien näkymien äärelle. Hangon Portti -ravintolan terassilta avautuvat huikaisevat näkymät merelle. Itäsatamassa laiturin päässä sijaitseva Bryggan on puolestaan Manner-Suomen eteläisin ravintola.Mutta ei auta, nyt on jätettävä mainio kesäkaupunki tällä erää. Viimeinen bussi Itäsatamasta kohti m/s Finlandiaa lähtee kello 18.50. Alus irtoaa laiturista kello 19.30 suunnatakseen paluumatkalle kohti Helsinkiä, jonne saavutaan kello 23.Illan tullen viihdetarjonta laivalla on musiikkipainotteista. Tällä kertaa Bar Nosturin lavalle nousee Jiri Nikkinen Beatles Tribute Band, ja vetää klassikkonsa tyylikkäästi ja aiheuttaa tanssilattialle iloisen tungoksen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kotimaan matkailu elpyy Kotimaan matkailu on ollut koronakurimusvuosina suosittua ja matkailu kotimaassa elpyy entisestään sitä mukaa kun koronan kuristusote on kokonaan irtoamassa. Monet hankolaiset matkailuyrittäjät ovat kertoneet, että jo viime kesä oli erittäin vilkas matkailullisesti, eikä tästä kesästä voi povata ainakaan hiljaisempaa. Kaupungin oppaat ovat täystyöllistettyjä. Terassit ovat täynnään, joten hankolaisten kahvilanpitäjien ja ravintoloitsijoiden on vaikea olla hymyilemättä. Yösijaa ja aamiaismajoitusta tarjoavien puuhuviloiden vieraskirjat jo koko kesäksi liki täyttä joitain keskellä viikkoa olevia irtopäiviä lukuun ottamatta. Voi vain kuvitella kuinka kesäisin huviveneistä ja matkailijoista jopa ahtaan vilkas Hangon Itäsataman seutu hiljenee syksyn ja talven tullen. Katunäkymät ovat taatusti autiot verrattuna kesäkauden väenpaljouteen. Moni ravintola vetäytyy talviunille, moni terassi kerää kalusteet suojaan ja Itäsataman pienet vajamyymälät sulkeutuvat seuraavaa kesää odottamaan. Teksti ja kuvat: Marko Jokela Lähteet: Eckerö Line, Hangon matkailutoimisto Lue lisää Kaikki artikkelit 3.11.2024 Matkailu Neuschwanstein: hulppeassa tuhkimolinnassa kulminoituu moni nykyturismin ongelma 31.10.2024 Matkailu Mystinen Magneettimäki ja elintärkeä Jäämerentie 30.10.2024 Matkailu Kroatian Zagreb – päivässä tai kahdessa 30.10.2024 Matkailu Erikoiset unet: hotelli Hansa Tartossa – eläimellistä menoa 29.10.2024 Päivän kuva Päivän kuva: geotermisen lämmön syleilyssä Islannissa 27.10.2024 Matkailu Marseille: sataman valo(t) – Vieux-Port, vanha satama elää merestä 22.10.2024 Matkailu Päivän kuva: Islanninhevoset – omapäisiä ja ystävällisiä 20.10.2024 Matkailu Leikityttääkö? Tarton upea lelumuseo verestää lapsuusmuistoja 19.10.2024 Matkailu Siihen on syynsä, miksi Saarenmaa on yhä Viron parhaita kohteita Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.11.2024 Ajatuksia autoista Nykyautot ovat oikeastaan vaikeita ajaa ääriolosuhteissa – Ajatuksia autoista 2.11.2024 Lentokoneet Icelandair eläköitti harvinaiseksi jääneen "Lentävän Lyijykynän" - konetyypillä enää kolme pääasiallista operaattoria jäljellä maailmassa 2.11.2024 Ajoneuvot Uusi Škoda Kodiaq RS on polttomoottorin vastaisku tehokkaille sähkö-SUV:eille 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 3.11.2024 Ajoneuvot Nämä ovat Alfa Romeo Juniorin lopulliset hinnat - 280-hevosvoimainen Veloce on erityisen houkuttelevasti hinnoiteltu 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 2.11.2024 Lentokoneet Icelandair eläköitti harvinaiseksi jääneen "Lentävän Lyijykynän" - konetyypillä enää kolme pääasiallista operaattoria jäljellä maailmassa 29.10.2024 Uutinen Mika osti täyssähkö-Lotuksensa Ruotsista – ja siellä auto täytyy tällä hetkellä myös huollattaa 28.10.2024 Ajoneuvot Peugeot E-3008 Long Range tuo 100 kilowattitunnin akuston ennennäkemättömään hintaluokkaan - toimintamatkaa 700 kilometriä 3.11.2024 Ajatuksia autoista Nykyautot ovat oikeastaan vaikeita ajaa ääriolosuhteissa – Ajatuksia autoista 17.10.2024 Autoilu Ikäkuskit lääkäriin yksityiselle – ajokortin uusinta muuttumassa, kasvavatko maksut? 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 14.10.2024 Lentokoneet Eurooppalaiset lentoyhtiöt joukkopaossa Kiinan-reiteiltä - antaako Eurooppa periksi Venäjää rahoittaville kiinalaisyhtiöille? 10.10.2024 Uutinen Dacia Bigster on enemmän kuin iso Duster