24.7.2016 Ajoneuvot Metzeler Roadtec 01 – etusijalla turvallinen ja ennakoitava rengas Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Metzeler Roadtec 01 on saksalaisvalmistajan uuden sukupolven ensimmäinen sport touring -rengas. Metzeler Roadtec 01 on tarkoitettu sport touring-, matka- ja seikkailupyörien renkaaksi. Moottoripyörävalmistajat suunnittelevat yhä kevyempiä matkapyöriä ja tehokkaampia adventurepyöriä. Näistä muutoksista johtuen Metzeler suunnitteli ja toi Z8 Interact -renkaan tilalle markkinoille uuden Roadtec 01:n. Suunnittelussa kerrotaan pääpainon olleen turvallisuudessa ja ennakoitavuudessa. Ominaisuuksien halutaan olevan mahdollisimman tasaiset asfaltilla, betonilla ja mukulakivellä. Lisäksi ominaisuuksien halutaan pysyvän samanlaisina renkaan koko eliniän ajan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNeliosainen koeajoKoeajo suoritettiin monipuolisesti kuivalla maantiellä, märällä tekniikkaradalla, märällä mukulakivellä suoritettavalla jarrutuskokeella sekä suurien nopeuksien ominaisuuksia mittaavalla ovaaliradalla.Maantieajossa rengas ohjautuu rauhallisesti ja tuntuu vakaalta. Erityisesti matka-ajossa mainitut ominaisuudet ovat pelkkää plussaa. Kaarteissa pitoa riittää paljon enemmän kuin maantieajossa tarvitaan. Koeajon perusteella Roadtec 01:n ominaisuudet riittävät katumotoristille myös satunnaiseen ajoharjoitteluun moottoriradalla.Märällä tekniikkaradalla huomaa, että kevyen moottoripyörän – kuten Yamaha MT-07 – alla Roadtec 01 kääntyy mutkiin terävän urheilullisesti. Painavamman pyörän alla käytös on selvästi rauhallisempaa. Märällä radalla vauhti kasvaa kierros kierrokselta, ja pidon rajan lähestymisestä rengas varoittaa rauhallisilla luistoilla. Kallistuskulma kasvaa märälläkin asfaltilla yllättävän suureksi.Märkä mukulakivi on renkaalle hankalin mahdollinen jarrutusalusta. Jarrutuskoe ajettiin kahdella identtisellä moottoripyörällä, ensin kolme jarrutusta edellisen sukupolven Z8 Interact -renkaalla ja sitten Roadtec 01:llä. GPS-laitteistolla mitattiin hidastuvuus välillä 55 – 5 kilometriä tunnissa. Jarrutusmatkojen keskiarvo Roadtecilla oli melko tarkalleen metrin lyhyempi. Merkittävämpää oli se, että jarrutusmatkojen hajonta oli Roadtecilla selvästi pienempi. Heikoin jarrutustulos Roadtecilla oli parempi kuin paras tulos Z8 Interactilla.Ovaaliradalla nopeudet kasvoivat parhaimmillaan lähes 300 kilometriin tunnissa. Rengas tuntui vakaalta vielä huippunopeuden tuntumassa. Puoli päivää ovaalilla ajetut renkaat näyttivät vielä uudenveroisilta.Roadtec 01 on sikäli erikoinen rengasmalli, että etu- ja takarenkaan kuviointi poikkeavat täysin toisistaan. Valmistaja kertoo, että parhaita ominaisuuksia ei saavuteta, jos tärkeimmälle sijalle suunnittelussa asetetaan etu- ja takarenkaan samanlainen kuviointi. Yhteistä molemmille renkaille on se, että keskialueella kuviointi on tiheämpää jarrutuspidon ja sadekelin ominaisuuksien parantamiseksi. Reuna-alueella kuviointi on harvempaa, millä saavutetaan parempi pito kaarreajossa.Metzeler Roadtec 01 on vakaa, rauhallisesti käyttäytyvä ja ennen kaikkea yllätyksettömästi käyttäytyvä katurengas.Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Metzeler Lue lisää Kaikki artikkelit 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 4.5.2025 Ajatuksia autoista Sovelluksia vielä sovellusten jälkeenkin – Ajatuksia autoista 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 3.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: CF Moto 800 MT-X – elämä on seikkailu 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 2.5.2025 Uutinen Volvo aloittaa 1,6 miljardin säästökuurin – irtisanomisilta ei vältytä 30.4.2025 Yleinen Ensin tariffit, sitten U-käännös – Trump höllää autoalan tariffitaakkaa 29.4.2025 Sähköautot Sähkisten osuus Suomen autokannasta nousi jo 11,2 prosenttiin 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa – lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 2.5.2025 Historia Viimeiset käynnistykset: viekas ja viekoitteleva vitoskone 4.5.2025 Koeajo Maistiainen: Dongfeng Nammi Box – taas uusi kiinalaismerkin pikkuauto 3.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Citroën 'Traction Avant' -53 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa