9.4.2020 Liikenne Ministeriö joustaisi katsastuksissa koronan aikaan – Liikenneturva vastustaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Liikenne- ja viestintäministeriö on ehdottanut, että ajoneuvojen määräaikaiskatsastusten aikarajassa voitaisiin joustaa koronavirusepidemiasta johtuen. Liikenneturva kuitenkin tyrmää ehdotuksen ja perustelee kantaansa olosuhteisiin nähden varsin byrokraattisesti ja epäkäytännöllisesti. Liikenne- ja viestintäministeriö valmistelee ehdotusta, jossa määräaikaiskatsastusten aikarajassa voitaisiin joustaa koronaviruspandemiasta johtuen. Asiasta kertoi Ilta-Sanomat 2.4.2020. Ministeriö perustelee ehdotustaan siten, että erityisesti koronaviruksen riskiryhmiin kuuluvat henkilöt eivät koe turvalliseksi katsastaa autojaan, vaikka auto on heille ainoa turvallinen liikkumistapa juuri lääkärin ja apteekin kaltaisiin kohteisiin.Ministeriön ehdotuksessa 16.3.–15.6.2020 välillä katsastettavien ajoneuvojen katsastusta voitaisiin lykätä parilla kuukaudella. Koska kyse on osittain takautuvasta aikarajasta, tarkoittaisi se, että myös katsastamattomuudesta johtuva käyttökielto kumoutuisi väliaikaisesti. Tiedossa ei ole, miten esimerkiksi jälkikatsastusajan suhteen toimittaisiin, mutta todennäköisesti poikkeusaikana hylättyjen ajoneuvojen liikennekäyttö sallitaan.Ministeriön ehdottaman jouston tarkoituksena on helpottaa erityisesti koronaviruksen riskiryhmien (yli 70-vuotiaat ja perussairaat) autoilua poikkeusolojen aikana.Muutos on tarkoitus saattaa voimaan 17.4.2020 ja se olisi voimassa 31.8.2020 saakka. Liikenne- ja viestinäministeriöstä vahvistetaan, että asetus on ajankohtainen ja se edennee parin viikon sisällä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLiikenneturva: “Vain riskiryhmille”Liikenneturva on kritisoinut ministeriön ehdotusta (mm. IS 7.4.2020). Yhdistys perustelee, että sen mukaan määräaikaiskatsastus on toimenpide, joka ei edellytä koronavirukselle altistavaa lähikontaktia. Liikenneturva kiittelee myös katsastusasemien varautumista, sillä ne ovat rajoittaneet asiakasmääriään ja tarjonneet noutopalveluita. Tästä johtuen riskiryhmään kuulumattomilla ei pitäisi olla syytä saada vapautusta katsastuksesta.Liikenneturvan mukaan on todennäköistä, että myös suurin osa muista kuin riskiryhmään kuuluvista autoilijoista hyödyntäisi ministeriön ehdottamaa joustoa. Huolenaiheina ovat, että katsastetuista autoista noin joka neljäs hylätään liikenneturvallisuuteen vaikuttavan vian vuoksi. Joidenkin autojen kohdalla katsastusväli venähtäisi jopa viidellä kuukaudella.Lisäksi Liikenneturva perustelee, että joustosta johtuen pienemmät katsastusasemat todennäköisesti sulkevat ovensa elokuun loppuun asti. Tämä yhdessä katsastusajan joustovaran kanssa vaikuttaisivat myös kesä- ja harrasteautojen katsastamatta jättämiseen.– Riski sille, että kesän ajan liikenteessä olisi runsaasti selkeästi liikennekäyttöön kelpaamattomia ajoneuvoja, on ilmeinen, kommentoi Liikenneturvan päätutkija Juha Valtonen.Liikenneturvan mukaan olisikin tärkeää sopia siitä, miten riskiryhmään kuuluminen selvitetään. Helposti selvitettävän auton omistajan tai haltijan iän lisäksi ehdotetaan, että perussairaat voisivat pitää mukanaan lääkärintodistusta, mikäli he ajavat autolla, jonka katsastus on vanhentunut. – Muita parempiakin tapoja varmasti löytyisi, Valtonen linjaa.Muualla liikenteessä joustetaanKoronaviruspandemia on saanut Suomessa aikaan valtavan määrän nopealla tahdilla tehtyjä laki- ja asetusmuutoksia, joiden tarkoituksena on tuoda sitä kuuluisaa maalaisjärkeä byrokratian tilalle tartuntataudin aikana.Esimerkiksi nastarenkaiden käyttöaikaa ollaan jatkamassa yli 20.4.2020, sillä muun muassa Uudenmaan liikennerajoitukset ovat katkaisseet monien autoilijoiden kulkureitin kesärenkaiden luokse.Vielä suoremmin Liikenneturvan ehdottamaan ratkaisuun liittyy Traficomin päätös, jossa koronaviruspandemian (13.3.–31.5.2020) aikana uusittavat ajokortit, jotka vaativat normaalitilanteessa lääkärintodistuksen, voidaan uusia tällä hetkellä ilman lääkärintodistusta. Todistus on toimitettava kuitenkin jälkikäteen, viimeistään kuusi kuukautta ajokortin uusimisen jälkeen. Traficom haluaa toimenpiteellä välttää terveydenhuoltoon kohdistuvaa kuormitusta kriittisellä hetkellä. Lääkärintodistus voidaan toimittaa jälkikäteen myös taksinkuljettajan jatkolupaa hakiessa ja liikenneopettajalupaa uudistettaessa.Todennäköisesti myöskään riskiryhmäläisillä ei ole juuri koronavirusepidemiaa varten kirjoitettua lääkärintodistusta katsastusleiman korvikkeeksi, eikä erilaisten perussairauksien ja erikoislääkitysten arviointi ole terveydenhuollon resurssien tehokasta käyttöä.Joustoja nähdään kattavasti myös muualla liikenteessä. Traficom on helpottamassa esimerkiksi vaarallisten aineiden kuljettamisen ADR-ajolupien, turvallisuusneuvonantajatodistusten ja erikoiskuljetusten liikenteenohjaajaoikeuden uusimista, mikäli kyseiset luvat ovat vanhenemassa koronaviruksen aiheuttamien poikkeusolojen aikana.Jopa ilmailussa ollaan valmiita joustamaan lukuisissa lentäjien ja ilmailuhenkilökunnan kelpuutusten uusimisissa. Merellä on puolestaan mahdollista hakea lykkäystä alusten lakisääteisiin katsastuksiin, sillä COVID-19-epidemiaa pidetään force majeure -tilanteena.Tekniset viat harvoin osallisena onnettomuuksissaTieliikenteessä tekniset viat ovat verrattain harvoin merkittävässä roolissa vakavissa onnettomuuksissa. Onnettomuustietoinstituutin vuosiraportti 2018 mainitsee, että moottoriajoneuvojen kuolemaan johtaneissa onnettomuuksissa tekninen vika oli osallisena onnettomuuden syntyyn kahdeksassa tapauksessa, eli noin kuudessa prosentissa vakavista onnettomuuksista.Katsastuksessa tarkkaillaan luonnollisesti itse ajoneuvon lisäksi myös renkaita. Vuosina 2009–2018 rengasviat esiintyivät merkittävässä roolissa kuolemaan johtaneissa onnettomuuksissa 14,2 prosentissa tapauksista. Riskitekijöistä monet, esimerkiksi renkaiden kuluneisuus tai ajoneuvoon soveltumattomuus, ovat katsastuksessa huomioitavia tekijöitä. Toisaalta kesäaikana katsastettavien autojen heikkokuntoiset nastarenkaat tai OTI:n raportissa mainitut keliin sopimattomat renkaat eivät tule määräaikaiskatsastuksessa välttämättä esiin.Museoajoneuvojen ja yli 40-vuotiaiden autojen katsastusväli harvenee joka tapauksessa, sillä 14.5.2020 astuu voimaan uusi asetus, jonka mukaan yli 40 vuotta vanhat ajoneuvot siirtyvät jatkossa kahden vuoden välein suoritettavan määräaikaiskatsastuksen piiriin. Museoajoneuvojen kohdalla kyse on neljän vuoden niin sanotusta rullaavasta mallista. Rullaavuudella tarkoitetaan, että katsastusajankohtaan voi vaikuttaa itse, joten esimerkiksi kesäautojen katsastaminen onnistuu jatkossa kesäisin. Muutokset eivät koske ajoneuvoja, jotka ovat luvanvaraisessa käytössä esimerkiksi henkilö- tai tavaraliikenteessä.Teksti: Aake Kinnunen Kuvat: Moottorin arkistoMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 13.12.2024 Uutinen Nissanin maahantuonti siirtyy Bassadonelle 12.12.2024 Uutinen Vuoden auto Suomessa 2025 voittaja on Kia EV3! 12.12.2024 Sähköautot EU:n rangaistustullit astuivat pysyvästi voimaan kiinalaisautoille: ”Hinnat tulevat muuttumaan” 12.12.2024 Uutinen Siltarikko jätti saarelaiset pulaan – Autoliiton tiepalvelu auttaa sillan yli vuorokauden ympäri 11.12.2024 Uutinen Vuodesta 2025 ajoneuvoveron maksumuistutukset sähköisesti – paperiposti silti yhä vaihtoehtona 10.12.2024 Liikenne Taas mennään! – Operaatio Lumihiutale auttaa joulunajan liikenteessä 10.12.2024 Ajokortit Ajokorttilait hankaloittavat sähköpakujen käyttöä – kritisoi Auto- ja liikennetoimittajat ry 9.12.2024 Uutinen Kun lumimyräkkä iskee – ajoteillä rytisee joka toinen minuutti Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 11.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: entistä ehompi Mitsubishi Outlander PHEV 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja 12.12.2024 Sähköautot EU:n rangaistustullit astuivat pysyvästi voimaan kiinalaisautoille: ”Hinnat tulevat muuttumaan” 11.12.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq – onko tässä kansan uusi suosikkisähkis? 7.12.2024 Lentokoneet Norwegian avaa kesäkuussa 2025 kaksi täysin uutta lentoreittiä Helsinki-Vantaalta - kohteina Romania ja Malta 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja 7.12.2024 Uutinen Kuluttajariitalautakunta antoi päätöksen Teslan haamujarrutuksista – ”Olen hyvin yllättynyt” 8.12.2024 Ajatuksia autoista Aerodynamiikan vastaisku saa crossoverit näyttämään hölmöiltä – Ajatuksia autoista 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä