25.4.2023 Liikenne Minne peltipoliisi sijoitetaan kaupunkialueella ja millä perusteilla? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Helsingissä on käytössä nelisenkymmentä kiinteää automaattivalvontapistteöä. Ylikomisario Dennis Pasterstein: valvontapisteitä on tulossa vuonna 2023 runsaasti lisää. Liikenteen automaattinen nopeusvalvonta kameratolpin eli peltipoliisien avulla herättää herkästi vilkasta keskustelua autoilijoiden keskuudessa.Moottori päätti selvittää, millä perusteilla kameratolpat sijoitetaan kaupunki- ja taajamaympäristössä. Asiantuntijoiksi ja vastaajiksi lupautuivat Helsingin osalta ylikomisario Dennis Pasterstein, Helsingin poliisilaitoksen liikennevalvontatoiminnon johtaja ja Turun osalta ylikomisario Mika Peltola, joka työskentelee Lounais-Suomen poliisilaitoksen liikennepoliisisektorin johtajana.Moottori selvitti, että Helsingissä uusia kameratolppia tulee lisää lähinnä keskustaan suuntautuvien pääväylien sekä lähiöiden pääväylien varteen. Niiden sijaintien määrittelyssä on hyödynnetty suunnitteluperiaatteita, jotka perustelevat niiden käyttöä mm. koulujen läheisyys, onnettomuusmäärät ja liikennemäärät, taustoittaa liikenneinsinööri Inga Valjakka Helsingin kaupunkisuunnitteluvirastosta.Missä Helsingin alueen kameratolpat sijaitsevat ja paljonko niitä on?– Helsingissä on käytössä nelisenkymmentä kiinteää automaattivalvontapistettä, ylikomisario Dennis Pasterstein kertoo.– Tänä vuonna 2023 on tulossa runsaasti lisää kiinteitä valvontapisteitä muun muassa Sörnäisten rantatielle ja Malmin lentokentän kulmille Suurmetsäntielle.Helsingin peltipoliiseja:Kehä I (Helsinki) (15 valvontapistettä) Kehä III (Helsinki) 1 Vt 1 Helsinki 1 Mannerheimintie 132 E Ruoholahdenkatu 18 I Särkiniementie, Lahnalahden puisto E Mäkelänkatu, Sofianlehdonpuisto P Kustaa Vaasan tie x Väinö Auerin katu E Huopalahdentie 12 E Kaupintie x Näyttelijäntie I Käskynhaltijantie, Patomäenpuisto L Viikintie 25 E Suutarilantie 32 E Itäväylä x Meripellontie I Meripellontie x Rusthollarintie P Mäkelänkatu Vaakalinnuntien risteys E Mannerheimintie Postikadun risteys E Tie 170 Itäväylä Kalasatama L Junatie Kalasatama L Mechelininkatu x Et Hesperiankadun risteys E Mechelininkatu x Et Hesperiankadun risteys P Kaivokatu Keskuskadun risteys L Keskustan huoltotunneli 3 Pohjoisranta PakilantieMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKaupungin ja poliisin yhteistyönäTurussa tienpitäjä eli Turun kaupunki on taho, joka liikenneturvallisuustolpat asentaa ja kustantaa, ylikomisario Mika Peltola kertoo.– Poliisi puolestaan suorittaa valvonnan eli kierrättää hankkimiaan kameroita tolpissa. Poliisin käsitys on, että Turku on edelleen yksi edelläkävijä tässä asiassa ja suunnitelmia uusille liikenneturvallisuustolpille on harkinnassa.– Tienpitäjä ja poliisi pohtivat yhdessä kamerapaikat ja tavoitteena on, että ne vaikuttavat mahdollisimman tehokkaasti liikenneturvallisuuteen.Montako kameratolppaa Turussa on kaikkiaan ja missä ne sijaitsevat? – Kiinteitä valvontapisteitä on 22 kappaletta, ylikomisario Mika Peltola taustoittaa.Turun peltipoliisit:Satakunnantie x Rieskanlähteentie I 50 Satakunnantie x Kähärin puistotie L 50 Vakkasuomentie x Untolankatu E 50 Vakka-Suomentie x Untolankatu P 50 Vähäheikkiläntie 52 50 Hautausmaantie 3 40 Vanha Hämeentie 62 50 Varusmestarintie x Signalistinkatu E 40 Kärsämäentie 22 40 Halistentie x Töykkälänkatu P 40 Satakunnantie x Räntämäenkatu P 40 Satakunnantie x Räntämäenkatu E 40 Satakunnantie x Pyrkivänkuja P 40 Satakunnantie x Pyrkivänkuja E 40 Stålarminkatu x Nokiankatu L 40 Stålarminkatu x Nokiankatu I 40 Uudenmaantie, Kurjenmäki P 50 Uudenmaantie, Kurjenmäki E 50 Kalevantie x Tuulitie L 50 Kalevantie x Tuulitie I 50 Littoistentie, Laukkavuori L 50 Littoistentie, Laukkavuori I 50Liikennekamera Vähäheikkiläntiellä Turussa. Sijainti on hyvä, sillä läheisyydessä sijaitsee muun muassa ammattiopisto, kaksi koulua, päiväkoti, kauppa, katsastusasema ja asuintaloja. Alueella on runsaasti autoliikennettä, jalankulkijoita ja pyöräilijöitä sekä useita suojateitä.Uusi valvontatekniikka lisääntyySekä Helsingissä että Turussa uudet kameratolpat perustuvat moderniin tutkamittaukseen pohjaavaan tekniikkaan. Uusi tekniikka mahdollistaa myös mittausetäisyys joustavan valitsemisen, mikä ei ole vanhalla tekniikalla mahdollista.- Valvontalaitteilla pystytään valvomaan ajonopeuksien lisäksi punaisen liikennevalon noudattamista ja linja-autokaistojen käyttöä, Pasterstein taustoittaa.Voidaanko nopeusvalvonnan lisäksi moderneilla kameroilla valvoa esimerkiksi turvavyön tai kännykän käyttöä ajon aikana? Käynnistyykö edellä mainittu kameravalvonta vain ylinopeutta ajaville? – Voidaan valvoa, mutta vain niiden kuljettajien osalta, jotka tulevat kuvatuksi ylinopeuden vuoksi. Jos kuvasta voidaan nähdä, että kuljettajalla on matkapuhelin kädessä tai turvavyö ei ole kiinnitettynä, niin nämä huomioidaan liikennevirhemaksumääräyksessä, Pasterstein taustoittaa.Sijoitetaanko kameratolppia aikaisempaa enemmän taajamiin, missä on kevyttä liikennettä?– Monet kaupungit ja kunnat ovat lähteneet hienosti mukaan tekemään liikenneturvallisuustyötä automaattisen liikennevalvonnan keinoin, Pasterstein toteaa.– Kaupungit ja kunnat tienpitäjinä ovat olleet aktiivisia sekä halukkaita lisäämään kiinteitä valvontapisteitä taajamiin ja todennäköisesti ne tulevat lisääntymään. Poliisi tukee kyseistä kehitystä. Meillä on myös siirrettäviä laitteita eli kamera-autoja, jotka sopivat erittäin hyvin myös taajamavalvontaan, Peltola kertoo.Stålaminkadulla Turun Martissa on runsaasti läpiajoliikennettä. Martissa on runsaasti asuntoja ja kevyttä liikennettä. Peltipoliisi rauhoittaa vauhtia ja lisää suojatien käyttäjien turvallisuutta.Mitkä ovat automaattisen kameravalvonnan suurimmat edut taajamisssa ja maanteillä?Kameravalvonta säästää resursseja muihin poliisin tehtäviin. Mitä muita etuja?– Perinteinen liikennevalvonta voi olla ahtaassa katutilassa haastavaa, mihin pysäyttää ajoneuvot turvallisesti. Tähän ongelmaan automaattivalvonta on erinomainen ratkaisu. Lisäksi automaattivalvonta valvoo 24/7 ja vaikka kameralaitteisto ei olisi edes päällä kuljettajat noudattavat paremmin liikennesääntöjä valvontatolppien kohdalla, Dennis Pasterstein toteaa.– Tekniikalla hoidetaan sellaisia töitä mitä voidaan ja se vapauttaa runsaasti työaikaa perinteiseen liikennevalvontaan.Mika Peltolan mukaan kameravalvonnan suurin etu on liikenneturvallisuuden lisääntyminen kaikkien tienkäyttäjien kannalta.– Kameravalvonta täydentää poliisin muuta liikennevalvontaa ja lisää merkittävästi poliisin liikenneturvallisuustyön vaikuttavuutta, Peltola linjaa.Mitä tuloksia kameravalvonnalla on saavutettu liikenneturvallisuuden kannalta?Dennis Pasterstein tuo esiin tuoreen Vantaalla tehdyn opinnäytetyön aiheesta (Pasi Harmaala, Juha-Pekka Puska: Automaattisen liikennevalvonnan vaatimukset liikenneturvallisuuden edistämiseksi Vantaan kaupungin katuverkossa / Laurea 2021).Samaisen opinnäytetyön johtopäätöksenä on, että ajonopeudella on vaikutusta liikenneturvallisuuteen ja onnettomuuksien syntyyn. Pienikin keskinopeuden muutos alaspäin vaikuttaa positiivisesti liikenneturvallisuuteen ja onnettomuuksien vaikutuksiin. Sekin tuodaan esiin, että ”onnettomuuksien syntyy vaikuttaa toki muitakin muuttujia, kuten esimerkiksi kuljettajan ajokunto, tieliikenneolosuhteet, sääolosuhteet, muut tiellä liikkujat sekä tien kunto.”Johtopäätöksenä todetaan, että pelkästään nopeutta muuttamalla voidaan vaikuttaa vain osaan liikenneturvallisuutta.Vantaan selvityksessä todetaan myös, että aiemmin tehdyt tutkimuksen osoittavat, että ylinopeudet ja keskinopeudet laskevat, mikäli alueella on automaattista liikenteen valvontaa. ”Lisäksi tutkimuksista on luettavissa, että ajonopeudella ja erityisesti ylinopeudella tai liiallisella tilannenopeudella on vähintäänkin osittaista vaikutusta liikenneonnettomuuksien syntyyn. Erityisesti vahinkojen laajuuteen ja vakavuuteen.”Teksti: Timo Turkula Kuvat: Moottorin arkisto ja TimoTurkulaArtikkelia tuoreutettu 4/2023. Artikkeli julkaistu alunperin 3.7.2022. Lue lisää Kaikki artikkelit 18.3.2025 Autoilu Tarvitaan vapaus valita kuinka liikkua – Autoliiton Helsingin osaston vinkit kuntavaaleihin 17.3.2025 Liikenneturvallisuus Kevätaurinko häikäisee – ja on vaikuttamassa kuolonkolareihin 14.3.2025 Autoilu Autoverotuksen taistelutantereilla – jo sata vuotta 11.3.2025 Liikennepolitiikka Isot kaupungit huolissaan – liikenteen kehittämisen rahoitus ei ole riittävää ja näyttää laskevan 11.3.2025 Uutinen Holtiton ajelu kuriin, promilleraja sähköpotkulautailuun – tavoitteena kuripaketti 1.5. alkaen 10.3.2025 Autoilu Uutta pintaa yli 3 000 tiekilometrille – tiestön nykykunnon ylläpito vaatisi enemmän 7.3.2025 Liikenneturvallisuus Viime vuonna tuplamäärä lapsiuhreja liikenteessä – mistä synkät luvut johtuvat? 7.3.2025 Liikennepolitiikka Autoliitto: tavoitteeksi matka-aikojen lyhentäminen – 300 miljoonaa euroa perustienpitoon ja 300 miljoonaa euroa korjausvelan poistamiseen 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 18.3.2025 Kuluttajat Asiakas löysi vikoja Volvosta autokauppojen jälkeen – myyjä piti vaatimuksia kohtuuttomina, koska ostajalla ei ollut kiirettä korjata niitä 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä - Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 19.3.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Audi ehti ensimmäisenä eurooppalaisvalmistajana tuomaan hybridiauton asiakaskäyttöön 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 13.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanille saa taas varata korjaamoajan, kun matka oli katketa tehojen katoamiseen 14.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota Urban Cruiser on susi lampaan vaatteissa, tai siis Suzuki Toyotan vaatteissa 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle