23.5.2023 Ajoneuvot Miten käy pikkuautojen? Euro 7 -ehdotuksen hintavaikutukset mahdollisesti tuhansia euroja Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Euroopan autovalmistajien kattojärjestön ACEA:n teettämä tutkimus ei heijastele Euroopan komission arviota ehdotettujen Euro 7 -päästörajojen kustannusvaikutuksista. Erityisen ikävästi kustannukset purevat A- ja B-segmentin kompaktiautoihin. Euroopan komission arvio ehdotettujen Euro 7 -päästörajojen kustannusvaikutuksista ei saa tukea alueen autovalmistajia edustavan ACEA:n teetättämästä tutkimuksesta. Frontier Economicsin tekemät laskelmat arvioivat kustannuseron nelinkertaiseksi raskaan liikenteen osalta.Henkilöautojen osalta ero laskemissa on tuntuvasti suurempi. Dieseleiden kohdalla komissio on arvioinut kustannuslisäksi 446 euroa, mutta ACEA:n tutkimuksessa valmistuskustannuksiin tulee yli 2 600 euroa, eli ero arvioiden välillä on viisinkertainen.Bensiinikäyttöisten henkilöautojen osalta yhteissumma jää pienemmäksi, mutta komission ja etujärjestön näkemykset poikkeavat vielä jyrkemmin. Komission mukaan uudet päästölaitteistot ja niiden valvontajärjestelmät kasvattaisivat auton valmistuskustannuksia 184 eurolla, kun taas ACEA:n arviossa viivan alle jää 1 862 euroa enemmän – siis peräti kymmenen kertaa suurempi summa.ACEA:n arvio heijastelee esimerkiksi Volkswagenin aiemmin esittämiin lukuihin. Euro 7 on esimerkiksi merkitsemässä loppua Pololle, sillä saksalaisjätti pelkää auton valmistuskustannuksien nousevan jopa tuhansilla euroilla. Myös sisarmalli Fabian suhteen ollaan synkeänä Škodalla. Karkeana nyrkkisääntönä voidaan pitää, että valmistusvaiheessa käytetty euro näkyy auton ostajalle kahden euron lisähintana.Markkinoiden kannattamattomuus oli myös viime syksynä kerrotun Ford Fiestan lopettamispäätöksen takana. Kookkaampi Focus on seuraamassa pikkuveljeään 2025. Päästörajojen lisäksi hintatietoisimpien ostajien segmenttejä painavat kiristyvien turvalaitevaatimusten kustannuspaineet.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRajoille kritiikkiä – ja kiitostakinEuro 7 -päästörajoja on kritisoitu molemmin teollisuuden molemmilta laidoilta. Ympäristöetujärjestö Transport & Environment on haukkunut päästörajaehdotuksia vesittymisestä alkuperäiseen luonnokseen verrattuna. Vuosien 2025-2035 välisenä aikana valmistettujen autojen arvioidaan kulkevan liikenteessä vielä vuosikymmeniä, joten erityisesti kaupunkien ilmanlaatua parantavien ehdotusten kannalta Euro 7:ää pidetään kannatettavana.Toisaalta ACEA:n edustajat ja Stellantiksen pääjohtaja Carlos Tavares ovat kritisoineet typen oksideihin ja pienhiukkasiin kohdistuvia rajoituksia turhaksi välivaiheeksi matkalla fossiilisia polttoaineita käyttävien polttomoottoriautojen kieltämistä 2035 mennessä. Samalla resurssien laittaminen polttomoottorien jatkokehittämiseen arvioidaan olevan pois sähköistymisen edistämisestä.Päästöehdotusten kokonaisvaikutusta päästöihin myös epäillään verrattuna autokannan yleisen uusiutumisen ja sen sähköistymisen vaikutuksiin verrattuna. ACEA:n arvion mukaan typen oksidit vähenevät 80% vuodesta 2020 vuoteen 2035 mennessä jo Euro 6 -ajoneuvoilla ja sähköistymisellä, missä Euro 7 toisi enää 4% lisävähennyksen.Monet alan toimijat suhtautuvat myös voimakkaalla skeptisyydellä Euro 7:n aikatauluun, jossa uusien säädösten pitäisi tulla voimaan 2025 aikana. Nopean aikataulunsa vuoksi ehdotus on myös asettamassa autovalmistajia eriarvoiseen kilpailuasemaan jo tehtyjen suunnitelmien mukaan. Eurooppalaisvalmistajat ovat huolissaan myös yhdysvaltalaisten ja kiinalaisten autovalmistajien saamasta etuasemasta, sillä niiden kotimaissa autoteollisuus on osana elvyttäviä ympäristöpaketteja.Stellantiksen Tavares kuitenkin kiittelee ehdotuksen jarrupaloihin ja renkaisiin kohdistuvia pienhiukkasrajoituksia. Jarrupölyn on havaittu olevan eräs suurimmista tieliikenteen epäsuorista päästöistä.Lähteet: ACEA, Autocar, Automotive News Kuvituskuva: Moottorin arkisto Graafi: ACEA Lue lisää Kaikki artikkelit 20.12.2024 Moottoriurheilu Formula-fanin viime tingan lahjavinkki: Lego Icons McLaren MP4/4 Senna 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” 18.12.2024 Automatkailu Ulkomaille automatkaileva, ensi vuonna helpottuu – Vihreä kortti digitaaliseksi 17.12.2024 Uutinen Tämäkin oli kiinalaisille autoille langetettujen rangaistustullien vaikutusta – suuri määrä hybridejä myyntiin 17.12.2024 Autoilu Vähäpäästöisten autojen pysäköintialennus Helsingissä loppuu monilta ensi vuonna 16.12.2024 Sähköautot Hyundai Inster rymistelee sähköautojen hintakisaan – 25 000 euroa ja pitkä toimintamatka 16.12.2024 Ajoneuvot Valhalla, Aston Martin Valhalla on hyperauto, yli tuhannen hevosvoiman hybridihyperauto Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – "nyt olisi korkea aika tarkistaa..." 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 21.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Toyota Carina TA60 DX '83 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 14.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Kia EV6:ta on paranneltu tuntuvasti sieltä täältä 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 16.12.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Hilux Couchmen – avolavasta matkailuautoksi 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”