21.1.2022 Liikenne Miten toimia, kun kohtaat aura-auton? Liikenneturva neuvoo Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sormi ei saa mennä suuhun, kun kohtaat aura-auton. Rauhallinen ote ja muutama Liikenneturvan vinkki auttavat talvisessa tilanteessa. Talvi ei saa enää yllättää autoilijaa, vaikka lumitilanne vaihtelee ympäri maata. Aura-autot auttavat autoilijaa välttämään sohjoa ja polanteita putsaamalla väyliä vaikeissakin olosuhteissa. Maltti on pidettävä mukana, kohtaat aura-auton sitten päivällä tai yölläPöllyävä lumi, tienpintojen polanteet sekä liukkaus aiheuttavat haasteita päivittäin. Liikenneturva muistuttaa, että turvaväli ja tilanteeseen sopiva nopeus ovat valttia myös talviliikenteessä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKuinka kohtaat aura-auton?Aura- ja suola-autot pyrkivät toiminnallaan auttamaan tielläliikkujille turvallisempaa matkaa. Aura-auton työntäessä lumikinosta tien laitaan kevyt pakkaslumi saattaa pöllytä runsaastikin ja viedä näkyvyyden lähes kokonaan.Kun kohtaat aura-auton, voit varautua ennakkoon mahdolliseen näkyvyyden hetkelliseen katoamiseen. Näin vältyt tarpeettomalta säikähdykseltä. Kyse on monella tapaa samanlaisesta ennakoinnista ja tulevien tilanteiden arvioinnista, kuin muutenkin liikenteessä.– Myös muu raskas kalusto, kuten rekat ja linja-autot, voivat saada pakkaslumen pöllyämään niin, että näkyvyys heikkenee. Keliin sopivan nopeuden lisäksi turvaväli on talviautoilun tärkein asia, tähdentää Liikenneturvan koulutusohjaaja Ari-Pekka Elovaara.Aura-auto puhdistaa lumet myös tien keskilinjalta, joten auran on ulotuttava käytännössä jopa hieman keskilinjan yli. Tämän takia vastaantulevan autoilijan kannattaa ajaa mahdollisimman lähellä tien oikeaa reunaa. Oma ajonopeus on syytä pitää maltillisena ja tarvittaessa on hiljennettävä vauhtia.Aura-auton ohittaminen on jätettävä sellaiseen hetkeen, jolloin edessä aukeavan tien voi nähdä kunnolla. Hötkyilyyn ei ole varaa.–Harkitse ohitustarve tarkkaan. Jos ohitusta ei ole pakko tehdä, kannattaa se välttää. Kuljettajat seuraavat peileistään liikennettä ja pysähtyvät ja päästävät autojonoja ohitseen, kun siihen on hyvä tilaisuus. Ajaminen aura-auton takana voi olla helpompaa kuin sen edessä auraamattomalla tiellä, painottaa Elovaara.Muutenkin ajoväylää on tarkkailtava tulevan varalta. Tienpintaan saattaa esimerkiksi muodostua korkeita lumi- ja jääpolanteita, jotka vaikeuttavat ajamista entisestään. Silloinkin maltillinen ajonopeus on ratkaisevin tekijä, jotta auto pysyy hallinnassa.Teksti: Henri Posa Kuvituskuva: Mikko Autio/Moottorin arkisto Lähde: Liikenneturva Lue lisää Kaikki artikkelit 7.5.2025 Liikenne Autoliitto muistuttaa pysäköintialueiden väistämissäännöistä – ”toisin kuin usein kuvitellaan…” 7.5.2025 Liikenne Sähköpotkulaudalla saa kyyditä – väärin! 6.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: paisuneet palkit – lisää kolariturvallisuutta, mutta myös katveita 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 5.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow’ssa vieraili jälleen yli 20 000 kävijää 4.5.2025 Ajatuksia autoista Sovelluksia vielä sovellusten jälkeenkin – Ajatuksia autoista 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 2.5.2025 Uutinen Volvo aloittaa 1,6 miljardin säästökuurin – irtisanomisilta ei vältytä 30.4.2025 Yleinen Ensin tariffit, sitten U-käännös – Trump höllää autoalan tariffitaakkaa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 7.5.2025 Klassikko Classic Motorshow 2025: saksalainen edustusauto, jonka merkki ei olekaan aivan helppo 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa