10.2.2024 Ajoneuvot Mitsubishi Pajero Japanin autoteollisuuden Hall of Fameen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Yli 170 maassa myydyn ja yhteensä 3,25 miljoonaa kappaletta valmistetun Mitsubishi Pajeron ensimmäisen sukupolven versio on valittu Japanin autoteollisuuden Hall of Fameen. Pajero ei suinkaan ollut Mitsubishin ensimmäinen nelivetoauto, vaan jo vuonna 1934 nähtiin maailman ensimmäinen nelivetoinen dieselauto, Mitsubishin valmistama PX-33. Siinä oli 4,4-litrainen kuutoskone ja jatkuva neliveto. Mutta syksyn 1981 Tokio Motor Show´ssa esitelty Pajero yhdisti ennennäkemättömällä tavalla neliveto-ominaisuudet ja henkilöautomaisen ajettavuuden. Markkinoille uutuus saatiin keväällä 1982, ensin lyhytakselivälisenä, kolmiovisena versiona. Eurooppaan tuoduissa malleissa moottorivaihtoehtoina olivat 2,6-litrainen bensakone sekä Galantissa tuttu 2,3-litrainen turbodiesel. Pitkäakselivälinen Wagon laajensi mallistoa vuonna 1983 ja kolme vuotta myöhemmin dieselin iskutilavuus kasvatettiin 2,5 litraan. Vuonna 1989 siihen lisättiin vielä välijäähdytin.Neljännen sukupolven Pajero esiteltiin vuonna 2006Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySuomessa yhä yli 2600 PajeroaPajero saavutti miljoonien asiakkaiden luottamuksen vuosikymmenten aikana. Sillä oli myös merkittävä rooli nelivetoisten autojen suosion kasvattamisessa niin kotimaassa kuin kansainvälisillä markkinoillakin. Mitsubishi Pajeroa valmistettiin yhteensä 3,25 miljoona kappaletta neljän sukupolven aikana. Mallin tuotanto päättyi vuonna 2021. Suomeen ensimmäiset Pajerot ennättivät vuonna 1983. Viimeiset, suosituksi vetoautoksi nousseet Pajerot rekisteröitiin Suomessa vuonna 2019. Suomen Pajero-kanta on yhä yli 2600 kappaletta.Ensimmäisen sukupolven Pajero viisiovisena.Erikoismalleja Japaniin - juhlamalli SuomeenPajeroa vietiin vuosikymmenten saatossa yli 170 maahan. Sen kotimaassa Japanissa Pajerosta valmistettiin kotimarkkinoille suunniteltuja erikoismalleja. Sellaisia olivat esimerkiksi kei-car luokkaan sijoittuva Pajero Mini (1994), Pajero Junior (1995) sekä Pajero iO (1998). Myös Suomessa on saatu nauttia Pajeron juhlamallista. Kun Suomi ja Mitsubishi juhlivat 70-vuotisjuhlaa vuonna 1987, tuotiin maahan erä paremmin varusteltuja Pajero EXE Finlandia -autoja. Niiden erikoisvarusteluun kuului mm. laadukkaampi verhoilu, sähkötoimiset ikkunat, keskuslukitus sekä juhlavampi ulkonäkö mm. kevytmetallivanteilla, juhlateippauksella ja sävylaseilla.Dakar-ralli vuonna 1985.Mainetta Dakar-voitoillaPajero niitti mainetta myös autourheilussa. Mitsubishi osallistui Pajerolla yhteen maailman vaativimpaan autokilpailuun Dakar-ralliin peräti 26 kertaa saavuttaen yhteensä 12 kokonaiskilpailuvoittoa mukaan lukien seitsemän peräkkäistä ykköstilaa. Moottoriurheilusta saatua kokemusta hyödynnettiin lisäämään Pajeron ja muiden tuotantomallien vetovoimaa.Vuonna 1991 Pajero näytti tältä.Mitsubishin maahantuonnista vastaa tänä päivänä Astara Finland, joka osa kansainvälistä Astara-konsernia, maailman johtavaa liikkumisyhtiötä.Lähde: Mitsubishi Suomi, Teksti: Janne Huhtala; Kuvat: MitsubishiMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 30.3.2025 Ajatuksia autoista Mitä välivuoden jälkeen Jaguar: haastattelussa toimitusjohtaja Rawdon Glover 29.3.2025 Uutinen Traficom: kuljettaja on vastuussa, vaikka auto jarruttaisi itsestään 28.3.2025 Uutinen Autotuojat ja teollisuus: Trumpin tuontitulleista kärsii eniten amerikkalaiset kuluttajat 28.3.2025 Autoilun hinta Uudet autot turvallisempia, 1000–2000 euron kierrätyspalkkion ideoijat muistuttavat 28.3.2025 Klassikko Vuoden 1961 Geneven perintö: ainutkertainen ja alkuperäinen Jaguar E-Type 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4×4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 27.3.2025 Kuluttajat Autolasien hinnat ovat nousseet huimasti viime vuosina – vakuutusyhtiölle jopa yli 10 000 euron yksittäinen korvaus tuulilasivahingosta! 27.3.2025 Ajoneuvot Nissan luovii hankalien aikojen läpi – jo tänä vuonna Leafista tehdään crossover ja Micra muuttuu täyssähköiseksi Renault R5:n DNA:lla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 30.3.2025 Ajatuksia autoista “Se ei ole puhelin, se on auto” – VW-pomon kommentti kertoo paljon mielentilastamme – Ajatuksia autoista 30.3.2025 Koeajo Maistiainen: Dacia Bigster – uutta kokoa ja makua hintatietoisille 29.3.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: onko auton ohjelmointi laillista? 29.3.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq tekee harmaasta haluttavaa 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 25.3.2025 Laivat Päivän kuva: seuraavat jätit uunista ulos 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4x4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle