10.2.2024

Mitsubishi Pajero Japanin autoteollisuuden Hall of Fameen

Yli 170 maassa myydyn ja yhteensä 3,25 miljoonaa kappaletta valmistetun Mitsubishi Pajeron ensimmäisen sukupolven versio on valittu Japanin autoteollisuuden Hall of Fameen.

Pajero ei suinkaan ollut Mitsubishin ensimmäinen nelivetoauto, vaan jo vuonna 1934 nähtiin maailman ensimmäinen nelivetoinen dieselauto, Mitsubishin valmistama PX-33. Siinä oli 4,4-litrainen kuutoskone ja jatkuva neliveto. Mutta syksyn 1981 Tokio Motor Show´ssa esitelty Pajero yhdisti ennennäkemättömällä tavalla neliveto-ominaisuudet ja henkilöautomaisen ajettavuuden. Markkinoille uutuus saatiin keväällä 1982, ensin lyhytakselivälisenä, kolmiovisena versiona. Eurooppaan tuoduissa malleissa moottorivaihtoehtoina olivat 2,6-litrainen bensakone sekä Galantissa tuttu 2,3-litrainen turbodiesel. Pitkäakselivälinen Wagon laajensi mallistoa vuonna 1983 ja kolme vuotta myöhemmin dieselin iskutilavuus kasvatettiin 2,5 litraan. Vuonna 1989 siihen lisättiin vielä välijäähdytin.

Neljännen sukupolven Pajero esiteltiin vuonna 2006

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Suomessa yhä yli 2600 Pajeroa

Pajero saavutti miljoonien asiakkaiden luottamuksen vuosikymmenten aikana. Sillä oli myös merkittävä rooli nelivetoisten autojen suosion kasvattamisessa niin kotimaassa kuin kansainvälisillä markkinoillakin. Mitsubishi Pajeroa valmistettiin yhteensä 3,25 miljoona kappaletta neljän sukupolven aikana. Mallin tuotanto päättyi vuonna 2021. Suomeen ensimmäiset Pajerot ennättivät vuonna 1983. Viimeiset, suosituksi vetoautoksi nousseet Pajerot rekisteröitiin Suomessa vuonna 2019. Suomen Pajero-kanta on yhä yli 2600 kappaletta.

Ensimmäisen sukupolven Pajero viisiovisena.

Erikoismalleja Japaniin - juhlamalli Suomeen

Pajeroa vietiin vuosikymmenten saatossa yli 170 maahan. Sen kotimaassa Japanissa Pajerosta valmistettiin kotimarkkinoille suunniteltuja erikoismalleja. Sellaisia olivat esimerkiksi kei-car luokkaan sijoittuva Pajero Mini (1994), Pajero Junior (1995) sekä Pajero iO (1998). Myös Suomessa on saatu nauttia Pajeron juhlamallista. Kun Suomi ja Mitsubishi juhlivat 70-vuotisjuhlaa vuonna 1987, tuotiin maahan erä paremmin varusteltuja Pajero EXE Finlandia -autoja. Niiden erikoisvarusteluun kuului mm. laadukkaampi verhoilu, sähkötoimiset ikkunat, keskuslukitus sekä juhlavampi ulkonäkö mm. kevytmetallivanteilla, juhlateippauksella ja sävylaseilla.

Dakar-ralli vuonna 1985.

Mainetta Dakar-voitoilla

Pajero niitti mainetta myös autourheilussa. Mitsubishi osallistui Pajerolla yhteen maailman vaativimpaan autokilpailuun Dakar-ralliin peräti 26 kertaa saavuttaen yhteensä 12 kokonaiskilpailuvoittoa mukaan lukien seitsemän peräkkäistä ykköstilaa. Moottoriurheilusta saatua kokemusta hyödynnettiin lisäämään Pajeron ja muiden tuotantomallien vetovoimaa.

Vuonna 1991 Pajero näytti tältä.

Mitsubishin maahantuonnista vastaa tänä päivänä Astara Finland, joka osa kansainvälistä Astara-konsernia, maailman johtavaa liikkumisyhtiötä.

Lähde: Mitsubishi Suomi, Teksti: Janne Huhtala; Kuvat: Mitsubishi

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat