Moottori 100 vuotta: näin innostuneesti Moottori kirjoitti salaperäisestä uudesta ruotsalaisautosta vuonna 1949

Kuva Moottorin arkisto

Saab 92:sta puhuttiin jo ennakkotietojen varassa varsin ylistävään sävyyn. Eipä tainnut tämän 76 vuoden takaisen jutun kirjoittaja tietää, että salaperäisestä ruotsalaismerkistä tulisi lopulta ehkäpä kaikkien aikojen suomalaisin autonvalmistaja.

Moottorin 5/1949 ilmestymisen aikaan Suomessa elettiin jälleenrakennuksen, sotakorvauksien ja säännöstelyn aikaa. Tästäkin huolimatta lehteä on tehty avoimin mielin, katsottu avarasti tulevaisuuteen, ja spekuloitu tulevilla automalleilla ja jopa -merkeillä, joita Suomen markkinoille voisi olla tulossa.

Vuonna 1949 sai katsoa erityisesti naapurimaa Ruotsin suuntaan, josta oli nousemassa uusi, mielenkiintoinen automerkki, josta näki jopa kaiken salailun verhon läpi, ettei kyseessä olisi ihan tavallinen autonvalmistaja.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

"Suurin huomio kiinnitetty nopeusominaisuuksiin"

Yhden sivun uutisessa Moottorissa 5/1949 kerrotaan sen olevan täydentävä kertomus aiemmin samana keväänä kirjoitettuun uutiseen. Jutun mukaan "Ruotsalaisen autoteollisuuden uusinta luomusta Saab-92:ta on jo pitkän aikaa verhonnut salaperäisyys ja siitä on vain vähäisiä tietoja päässyt julkisuuteen."

Tutkittaessa vaunun teknillisiä ominaisuuksia panee merkille sen, että suunnittelijat ovat ilmeisesti kiinnittäneet suurimman huomion vaunun nopeusominaisuuksiin. SAAB-92:ssa on teräsrunko, joka on hitsattu itsekantavaksi kokonaisuudeksi, johon eri liikkuvat osat kiinnittyvät muutamin pultein. Hitsattu teräsrakennelma on tehnyt mahdolliseksi huolitellen valmistaa virtaviivamallin, joka on koeteltu tuulitunnelissa. Mainittakoon, että auton alaosa on täysin tasainen – seikka, joka suuressa määrin helpoittaa virtaviivaisuuden muotoilemista. Auton aikaansaama ilmanvastus suunnittelijain väitteen mukaan on siten vain puolet siitä, mitä se on tavallisilla autoilla.

Kaksiosaisen ja lievästi V-muotoisen tuulilasin kallistuskulma on voimakas, tuulilasin pylväät kapeat, mistä johtuu hyvä näkyvyys. Vaihdettavat lokasuojat voidaan laskea aina pyörän napaan saakka. Tämäkin lisää vauhtiominaisuuksia, sillä siten saadut sileät pinnat vaikuttavat vaunun alhaiseen ilmanvastukseen.

Ottaen huomioon Saabin historian lentokonetehtaana - Svenska Aeroplan AB - joka vain päätti toisen maailmansodan jälkeen ryhtyä autonvalmistajaksi, poikkeuksellinen kyky ja halu hioa autosta mahdollisimman aerodynaaminen ei ole varsinaisesti yllätys. Kannattaa myös muistaa, että vuoden 1949 tilanteessa autojen tuulitunnelitestaus oli vasta toistakymmentä vuotta vanha juttu, ja aivan aluksi sitä hyödynnettiin vain kalliimpien autojen suunnittelussa.

Artikkeli kuvailee ajalle tyypilliseen tapaan erittäin tarkasti auton teknisiä ratkaisuja, aivan pieniä tankoja ja niveliä myöten. Moottorihan autossa oli vain 24-hevosvoimainen, kaksisylinterinen ja kaksitahtinen.

Jutussa autoa ennakoidaan mukavaksi ja ajo-ominaisuuksiltaan hyväksi. Siinä mainitaan erikseen myös etuvetoisuus, josta on hyötyä pohjoisen olosuhteissa, ja joka oli tuohon aikaan missä tahansa autoissa hyvin harvinainen ratkaisu. Nämä ennakkotietojen pohjalta tehdyt aikalaisarvaukset osuivat varmasti oikeaan 92:n kohdalla, mutta ne sopivat kuvaamaan myös laajemmin tulevien vuosikymmenten Saabeja.

Sellainen on siis uusi ruotsalainen SAAB-92 kaikessa lyhykäisyydessään. Milloin auto lasketaan myyntimarkkinoille, on vielä tehtaan salaisuus, mutta päätellen erinäisistä ennakkotiedoista, sen ei pitäisi kestää kauan ja silloin toivomme, että myöskin Suomi pääsee tutustumaan tähän uutuuteen, jolla ainakin sen perusteella, mitä siitä olemme saaneet tietää, pitäisi olla sellaisia määrättyjä ominaisuuksia, jotka meikäläisillä maanteillä pääsevät oikeuksiinsa. Kaikissa tapauksissa vaunu kuvista päätellen on upea rakenteeltaan, ja sen pitäisi pysyä hyvin teillämme.

Saabista tuli suomalaisin automerkki tähän asti

Vuoden 1949 artikkelissa Saabin toivotaan rantautuvan jossain vaiheessa Suomeen, ja siihen suhtaudutaan ennakolta suurella innostuksella.

Jutun laatija tuskin olisi kuitenkaan voinut arvata mikä merkitys tällä salaperäisellä Saabilla tulisi myöhemmin olemaan nimenomaan Suomessa. Suomesta tulisi periaatteessa Saabin toinen kotimaa.

Kahdenkymmenen vuoden kuluttua artikkelin julkaisusta ensimmäiset Saabit valmistettiin Uudenkaupungin autotehtaassa, ja yhteensä 34 vuoden aikana niitä tehtiin Suomen puolella pitkälle yli 700 000 kappaletta.

Kaikkien aikojen 200 000:s Saab rullaa kuvassa ulos Uudenkaupungin tehtaalta tilaajansa Liikkuvan poliisin käyttöön. Kuva on otettu vuonna 1980 - samana päivänä kun Saab 96:n tuotanto päättyi. Saab 900 oli hyvin yleinen automalli Suomen poliisin käytössä. KUVA: Mobilian kokoelmat via Finna

Suomessa tehtiin myös Saabin erikoismalleja, kuten avoversioita, joista kaikkia ei koskaan tehty muualla.

Suomen valtio oli niin ikään Saab-autojen suurasiakas, kun monia sen malleja käytettiin muun muassa poliisiautoina ja jopa ministeriautoina.

Lisäksi myös yksityisasiakkaiden näkökulmasta Suomi oli yksi maailman tärkeimmistä Saab-markkinamaista, ja täältä on edelleen erittäin hyvät mahdollisuudet löytää hyväkuntoinen käytetty Saab miltä tahansa aikakaudelta.

Lähde: Moottorin arkisto

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat