11.10.2023

Nimi muutettu: Saab 9-6X – Subaru Tribecan klooni olisi tiennyt seitsenpaikkaista Saab-maasturia bokserikuutosella

Oudon 9-2X:n ohella Saabin ja Subarun yhteistyönä oli syntyä toinenkin, varmasti Saabin kannalta vielä oudompi malli.

Aivan tämän Nimi muutettu -juttusarjan alkuvaiheessa käsiteltiin harvinaista Saabin ja Subarun välistä logonvaihtoa. Tuo ainoa toteutunut logonvaihto merkkien välillä oli Saab 9-2X, kahden mallivuoden verran Yhdysvaltain markkinoita varten Japanissa valmistettu "ruotsalaisversio" farmarimallisesta Subaru Imprezasta.

Vakavasti suunnitteilla oli kuitenkin myös toinen japanilais-ruotsalainen yhteismalli, joka olisi tosin japanilaisen tai ruotsalaisen sijaan ollut enemmän amerikkalaishenkinen auto, ja myös siellä valmistettu.

Saab 9-2X

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tribecasta meinattiin tehdä 9-6X

General Motors osti Subarun emoyhtiöstä, silloisesta Fuji Heavy Industriesista, 20 prosentin osuuden vuonna 1999, ja Saabhan oli ollut amerikkalaiskonsernin alaisuudessa niin ikään jo 1990-luvulta lähtien. Näin GM:llä oli mahdollisuus yhdistää nämä kaksi hyvin erilaista siipeään, mistä toteutuneena tuloksena 9-2X.

Pienemmän ja autoluokkansa puolesta amerikkalaisostajiin itse asiassa jo lähtökohtaisen heikosti purevan Impreza-kloonin lisäksi suunnitteilla oli jotain suurempaa, jonka tuloksena syntynyt Saab olisi pitänyt sisällään ei bokserinelosen, vaan peräti bokserikuutosen, sellaisen kuin Porsche 911:ssä.

Subarun kuusisylinterinen bokseri tuotti Tribecassa 3,0-litraisena 240 hevosvoimaa ja 300 newtonmetriä, ja tällainen se olisi ollut aluksi myös Saabissa. Myöhemmin, vuoden 2007 jälkeen 3,6-litraisena moottori tuotti 20 hevosvoimaa ja 50 newtonmetriä enemmän.

Subaru toi vuodelle 2005 mallistoonsa suurikokoisen kaupunkimaasturin, jossa oli erikoinen muotoilu, tilaa seitsemälle sekä mainitusti kuutoskone, 3,0- ja 3,6-litraisena. Tribeca perustui Subaru Legacyn alustalle, ja oli täten japanilaisvalmistajan omaa käsialaa. Yhdysvaltain Indianassa useille eri markkina-alueille valmistettu auto lainasi nimensä New Yorkin kolmiosta Canal Streetin alapuolella (Triangle Below Canal Street).

Saabina Tribeca olisi ollut Yhdysvaltain markkinoille tähdätty 9-6X. Malli aiottiin seuraajaksi tuolloin vuonna 2005 ainoastaan kaksi vuotta tuotannossa olleelle 9-7X:lle, joka puolestaan oli Saabin versio Chevrolet Trailblazerista ja kumppaneista. Tuon General Motorsin SUV-autoille tarkoitetulle GMT360 -alustalle rakennetun Saabin oli tarkoitus korvata Oldsmobilen lakkauttamisen jälkeen Oldsmobile Bravada, ja 9-7X olikin tuotannossa lopulta vuoteen 2008 asti, eikä siis seuraajaa tullut Subarun eikä kenenkään muunkaan suunnasta.

Tribecan alkuperäinen ilme oli melko persoonallinen.

9-2X:n ja 9-6X:n väliin jää 9-4X, Meksikossa Saabin nimellä valmistettu versio Cadillac SRX:stä sekä 9,3X, korotettu "elämäntapaversio" toisen sukupolven 9-3 SportCombista.

Faceliftissä Saabin kädenjälki näkyy

Saab 9-6X:n peruutuksen taustalla oli Subarun ja GM:n lyhyen liiton päätös. Nimittäin jo vuonna 2005 amerikkalaiskonserni päättikin myydä ostamansa 20 prosenttia Fuji Heavy Industriesista pois. Vajaan puolikkaan osuudesta osti Toyota, ja loput puolestaan Fuji Heavy Industries takaisin itselleen.

Saabilla oli kaikesta huolimatta suunnitelmat 9-6X:stä pitkällä siinä vaiheessa, kun projektille laitettiin piste. Saab oli suunnitellut autolle oman muotokielensä mukaisen keulailmeen, ja tehnyt 9-6X:stä jopa prototyypin. Se prototyyppi on muuten näytteillä Saabin museossa Trollhättanissa.

Tuo Saabin suunnittelema keula ei mennyt täysin hukkaan, sillä Subaru hyödynsi noita piirustuksia toteuttaessaan Tribecan faceliftin vuonna 2007. Faceliftin yhteydessä Tribecan mielipiteitä jyrkästi jakanut alkuperäinen ilme vaihdettiin paljon valtavirtaisempaan. Saab-sukulaisuus näkyy facelift-mallissa päivänselvästi, erityisesti ajovaloissa. Näillä eväin Tribeca pystyi jatkamaan tuotannossa aina vuoteen 2014, jolloin sen korvasi suoraan saman kokoluokan maasturi Subaru Ascent.

Teksti: Benjamin Helander Lähteet: Autoevolution, Saab Planet Kuvat: Subaru

Kommentoi artikkelia