20.6.2022 Ajoneuvot Käytetyt erikoisuudet – Hartaasti odoteltu Saab 9-3X Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Saab 9-3X on haikea muisto ruotsalaismerkin viimeisiltä vuosilta General Motorsin alla, ja ylipäätään koko merkin historian loppuvaiheista. Ruotsalaismerkki Saab on esiintynyt vuosien varrella Moottorin Käytettyjen erikoisuuksien juttusarjassa kolmesti. Lukema on pieni siihen nähden, että Saab on merkkinä hyvinkin ihanteellinen tämänkaltaisille juttusarjoille. Saabia on pidetty joskus synonyyminä erikoiselle ja tuotannon päättymisen myötä kaikki Saabit ovat nykyään käytettyjä. Aiemmissa Käytettyjen erikoisuuksien julkaisuissa olemme esitelleet teille Saab 96:n, Saab 99:n ja Saab 9-5:n. Tällä kertaa juttusarja keskittyy Saab 9-3X:n vaiheisiin. Saab 9-3X julkaistiin vuonna 2009, eli Saabin historiaa paremmin tuntevat saattavatkin jo arvata, että tämä auto liittyy vahvasti Saabin viimeisiin vuosiin. Koska Saabin historian vaiheita on käyty läpi jo tämän juttusarjan 9-5-malliin keskittyvässä osassa, emme käy sen vuoksi Saabin viimeisiä vuosia sen tarkemmin tässä yhteydessä läpi. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Korotettujen farmariautojen maailmaan Kuten Saab 9-3X:n nimi jo ylimääräisellä X-kirjaimella viittaa, kyseessä ei ole täysin tavallinen ”Kolkki-Saab”. Saab 9-3X edustaa maavaraltaan korotettuja farmariautoja, joissa pohjaa on panssaroitu tavallista enemmän ja jonka helmoja on suojattu erilaisilla muovikaarilla. Tässä yhteydessä tekisi myös mieli puhua nelivedosta, mutta sitä emme voi Saab 9-3X:n kohdalla tehdä, sillä näitä autoja sai myös etuvetoina. Tämäntyyppisten autojen esikuvana voidaan pitää vuonna 1997 ilmestynyttä Volvo V70 XC-mallia (josta tuli myöhemmin kokonaan oma Volvo XC70-malli). XC erottui tavallisesta Volvo V70-mallista nelivedon, korkeamman maavaran ja erilaisten suojausten myötä. Autosta tuli hyvin käytännöllinen ja muutama vuosi myöhemmin mm. Audi ja Škoda tulivat markkinoille omien Allroad- ja Scout-malliensa kanssa. Myös Saabilla oli vastaavanlainen hanke pöydällä jo vuosituhannen vaihteessa. Trollhättanissa suunniteltiin Saab 9-5-mallista korotettua nelivetoista farmaria, johon mahtuisi paljon tavaraa ja auto mahdollistaisi huolettoman pääsyn vähän vaikeampiinkin paikkoihin. Valitettavasti tämä malli jäi kuitenkin jostain syystä Saabin työpöydälle, eikä siitä ollut vielä tuotantoon asti. 9-3X tulee viimein Vuonna 2009 aika oli kuitenkin kypsä tämäntapaiselle autolle myös Trollhättanissa. Tuohon aikaan Saabin ympärillä oli vielä melko optimistiset tunnelmat. Täysin uusi toisen sukupolven Saab 9-5 oli juuri esitelty ja samaan aikaan tapahtui myös taustalla. Ruotsalainen superautovalmistaja Koenigsegg suunnitteli konkurssikypsän Saabin ostoa General Motorsilta, mutta kauppa kuitenkin kaatui vielä vuoden lopulla. Saab 9-3X jatkoi simppelin perusreseptin ympärillä. Autoa oli korotettu 35 millimetriä tavallisesta Saab 9-3-mallista. Siinä oli Saabin oma XWD-neliveto, joka oli ehtinyt tulla autoilevalle maailmalle tutuksi tavallisen 9-3:n kanssa. Neliveto oli kuitenkin mahdollista saada vain bensiinillä toimiviin autoihin, sillä jostain syystä dieselinä Saab 9-3X liikkui pelkän etuvedon voimin. Bensiinimallissa moottorina toimi 2.0 T BioPower, josta löytyi tehoa 154 kilowatin (209 hevosvoimaa) verran. Dieselissä 1,9TTiD tarjosi vuorostaan 132 kilowattia (180 hevosvoimaa). Saab 9-3X oli saatavilla sekä manuaalina, että myös automaattivaihteistolla. Saab 9-3X jäi melko lyhytaikaiseksi ilmestykseksi, joskaan syy ei ollut autossa itsessään, vaan autovalmistajan taloudelliset ongelmat sammuttivat tehtaan valot jo pari vuotta myöhemmin. Siitäkin huolimatta, että Saab 9-3X:ää valistettiin vain kaksi vuotta kaiken paineen ja härdellin keskellä, näitä autoja löytää myynnistä varsin asiallisesti. Asiallinen tarkoittaa tässä tapauksessa sitä, että auton ostoa hamuileva pääsee vielä valitsemaan tarjolla olevista yksilöistä. Suomessa Tori Autot näytti kaksikin myytävää Saab 9-3X:ää ja länsinaapurimme vastaavalla sivustolla 10 yksilöä. Käytetty erikoisuus – Saab 9-3X Tämän viikon käytetty erikoisuus löytyy Espoosta, jossa kaupan olisi vuosimallin 2010 Saab 9-3X. Auto on tuotu käytettynä Suomeen vuonna 2018 ja mistäpä muualtakaan, kuin Ruotsista. Näiden vuosien aikana Saabin mittariin on ehtinyt kertyä 230 000 kilometriä. Saabiin on valittu bensiinimoottori, mikä tarkoittaa samalla myös nelivetoisuutta. Vaihteistona autossa toimii kuudella vaihteella varustettu manuaali. Myynti-ilmoituksen mukaan tämä 1680 kilogrammaa painava farmari kiihtyy nollasta sataan 8,5 sekuntiin. Kuten Saabille ja ylipäätään näille korotettujen farmariautojen segmentille on tyypillistä, autossa on varsin runsas varustelu. Autosta löytyy täysi nahkasisusta, jonka lisäksi kuljettajan istuin on sähkösäätöinen ja muutamalla muistipaikalla varustettu. Lisäksi varustelistalta löytyy mm. bi-xenonit, pysäköintitutka takana, automaattisesti himmentyvä taustapeli ja vakionopeudensäädin. Unohtamatta tietenkään vetokoukkua. Hintaa Saab 9-3X:llä on 13 400 euroa. Etenkin viimeisten vuosimallien Saabit ovat pitäneet arvoaan melko hyvin, eli hintalappu ei ole mitenkään poikkeuksellinen. Teksti: Rikhard Wacker Kuvat: Tori Autot Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 – ”kaunis mutta voimaton” 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku