20.6.2022

Käytetyt erikoisuudet – Hartaasti odoteltu Saab 9-3X

Saab 9-3X

Saab 9-3X on haikea muisto ruotsalaismerkin viimeisiltä vuosilta General Motorsin alla, ja ylipäätään koko merkin historian loppuvaiheista.

Ruotsalaismerkki Saab on esiintynyt vuosien varrella Moottorin Käytettyjen erikoisuuksien juttusarjassa kolmesti. Lukema on pieni siihen nähden, että Saab on merkkinä hyvinkin ihanteellinen tämänkaltaisille juttusarjoille. Saabia on pidetty joskus synonyyminä erikoiselle ja tuotannon päättymisen myötä kaikki Saabit ovat nykyään käytettyjä.

Aiemmissa Käytettyjen erikoisuuksien julkaisuissa olemme esitelleet teille Saab 96:n, Saab 99:n ja Saab 9-5:n. Tällä kertaa juttusarja keskittyy Saab 9-3X:n vaiheisiin.

Saab 9-3X julkaistiin vuonna 2009, eli Saabin historiaa paremmin tuntevat saattavatkin jo arvata, että tämä auto liittyy vahvasti Saabin viimeisiin vuosiin. Koska Saabin historian vaiheita on käyty läpi jo tämän juttusarjan 9-5-malliin keskittyvässä osassa, emme käy sen vuoksi Saabin viimeisiä vuosia sen tarkemmin tässä yhteydessä läpi.

Saab 9-3X

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Korotettujen farmariautojen maailmaan

Kuten Saab 9-3X:n nimi jo ylimääräisellä X-kirjaimella viittaa, kyseessä ei ole täysin tavallinen ”Kolkki-Saab”. Saab 9-3X edustaa maavaraltaan korotettuja farmariautoja, joissa pohjaa on panssaroitu tavallista enemmän ja jonka helmoja on suojattu erilaisilla muovikaarilla. Tässä yhteydessä tekisi myös mieli puhua nelivedosta, mutta sitä emme voi Saab 9-3X:n kohdalla tehdä, sillä näitä autoja sai myös etuvetoina.

Tämäntyyppisten autojen esikuvana voidaan pitää vuonna 1997 ilmestynyttä Volvo V70 XC-mallia (josta tuli myöhemmin kokonaan oma Volvo XC70-malli). XC erottui tavallisesta Volvo V70-mallista nelivedon, korkeamman maavaran ja erilaisten suojausten myötä. Autosta tuli hyvin käytännöllinen ja muutama vuosi myöhemmin mm. Audi ja Škoda tulivat markkinoille omien Allroad- ja Scout-malliensa kanssa.

Myös Saabilla oli vastaavanlainen hanke pöydällä jo vuosituhannen vaihteessa. Trollhättanissa suunniteltiin Saab 9-5-mallista korotettua nelivetoista farmaria, johon mahtuisi paljon tavaraa ja auto mahdollistaisi huolettoman pääsyn vähän vaikeampiinkin paikkoihin. Valitettavasti tämä malli jäi kuitenkin jostain syystä Saabin työpöydälle, eikä siitä ollut vielä tuotantoon asti.

Saab 9-3X

9-3X tulee viimein

Vuonna 2009 aika oli kuitenkin kypsä tämäntapaiselle autolle myös Trollhättanissa. Tuohon aikaan Saabin ympärillä oli vielä melko optimistiset tunnelmat. Täysin uusi toisen sukupolven Saab 9-5 oli juuri esitelty ja samaan aikaan tapahtui myös taustalla. Ruotsalainen superautovalmistaja Koenigsegg suunnitteli konkurssikypsän Saabin ostoa General Motorsilta, mutta kauppa kuitenkin kaatui vielä vuoden lopulla.

Saab 9-3X jatkoi simppelin perusreseptin ympärillä. Autoa oli korotettu 35 millimetriä tavallisesta Saab 9-3-mallista. Siinä oli Saabin oma XWD-neliveto, joka oli ehtinyt tulla autoilevalle maailmalle tutuksi tavallisen 9-3:n kanssa. Neliveto oli kuitenkin mahdollista saada vain bensiinillä toimiviin autoihin, sillä jostain syystä dieselinä Saab 9-3X liikkui pelkän etuvedon voimin.

Bensiinimallissa moottorina toimi 2.0 T BioPower, josta löytyi tehoa 154 kilowatin (209 hevosvoimaa) verran. Dieselissä 1,9TTiD tarjosi vuorostaan 132 kilowattia (180 hevosvoimaa). Saab 9-3X oli saatavilla sekä manuaalina, että myös automaattivaihteistolla.

Saab 9-3X jäi melko lyhytaikaiseksi ilmestykseksi, joskaan syy ei ollut autossa itsessään, vaan autovalmistajan taloudelliset ongelmat sammuttivat tehtaan valot jo pari vuotta myöhemmin. Siitäkin huolimatta, että Saab 9-3X:ää valistettiin vain kaksi vuotta kaiken paineen ja härdellin keskellä, näitä autoja löytää myynnistä varsin asiallisesti. Asiallinen tarkoittaa tässä tapauksessa sitä, että auton ostoa hamuileva pääsee vielä valitsemaan tarjolla olevista yksilöistä. Suomessa Tori Autot näytti kaksikin myytävää Saab 9-3X:ää ja länsinaapurimme vastaavalla sivustolla 10 yksilöä.

Saab 9-3X

Käytetty erikoisuus – Saab 9-3X

Tämän viikon käytetty erikoisuus löytyy Espoosta, jossa kaupan olisi vuosimallin 2010 Saab 9-3X. Auto on tuotu käytettynä Suomeen vuonna 2018 ja mistäpä muualtakaan, kuin Ruotsista. Näiden vuosien aikana Saabin mittariin on ehtinyt kertyä 230 000 kilometriä.

Saabiin on valittu bensiinimoottori, mikä tarkoittaa samalla myös nelivetoisuutta. Vaihteistona autossa toimii kuudella vaihteella varustettu manuaali. Myynti-ilmoituksen mukaan tämä 1680 kilogrammaa painava farmari kiihtyy nollasta sataan 8,5 sekuntiin.

Kuten Saabille ja ylipäätään näille korotettujen farmariautojen segmentille on tyypillistä, autossa on varsin runsas varustelu. Autosta löytyy täysi nahkasisusta, jonka lisäksi kuljettajan istuin on sähkösäätöinen ja muutamalla muistipaikalla varustettu. Lisäksi varustelistalta löytyy mm. bi-xenonit, pysäköintitutka takana, automaattisesti himmentyvä taustapeli ja vakionopeudensäädin. Unohtamatta tietenkään vetokoukkua.

Hintaa Saab 9-3X:llä on 13 400 euroa. Etenkin viimeisten vuosimallien Saabit ovat pitäneet arvoaan melko hyvin, eli hintalappu ei ole mitenkään poikkeuksellinen.

Teksti: Rikhard Wacker Kuvat: Tori Autot

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat