Ajoneuvot | Käytetyt erikoisuudet | 26.3.2018

Käytetyt erikoisuudet – Saab 99

50 vuotta täyttävä Saab 99 on tärkeä osa maamme autohistoriaa sekä valmistuksen että autokannan osalta. Aikanaan yleinen näky on käynyt jo harvinaiseksi.

Jaa artikkeli

Suomessa on useita perheitä joiden autovalinta oli vannottu vuosiksi Saabin nimeen. Tällä hetkellä sellaista ei voi enää kaupasta uutena ostaa. Käytetyissä on kuitenkin vielä tarjontaa ja Saab 99 juhlii tänä vuonna 50:ttä vuotta tuotannon aloittamisesta.

Saab 99

Luokassaan varsin arvokas Saab 99 keräsi kunnioitusta laadullaan. Se oli selkeästi suunniteltu vaativiin pohjoisiin olosuhteisiin.

Saabin historia

Saabin henkilöautojen sarjatuotanto alkoi 40-luvun viimeisinä hetkinä Trollhättanin tehtaalla ja ensimmäinen tuote oli siihen aikaan poikkeuksellisen aerodynaaminen Saab 92. Aerodynamiikka ei tullut yllätyksenä, sillä yhtiön juuret olivat ilmailussa. Rallipoluille lähdettiin heti ja menestystäkin saavutettiin.

Tätä seurasivat Saab 93 sekä erittäin harvinaiseksi jäänyt Saab 94, joka tunnetaan myös nimellä Sonett. Seuraava sukupolvi oli Saabin läpilyönti. Farmarikorinen Saab 95 ja kaksiovinen Saab 96 nostivat valmistusluvut uudelle tasolle. Näiden aikana Uudenkaupungin autotehdas aloitti Saabin tuotannon tehden merkistä erityisen tärkeän suomalaisille. Ysikutonen säilyi tuotannossa peräti kaksikymmentä vuotta.

Saab 99 mittaristo

Ysiysin mittaristo on tehty selkeäksi ja halutessaan siinä voi havaita viitteitä yhtiön ilmailutaustasta. Ohjauspyörä on kaksipuolainen.

Vuonna 1968 aloitettiin ylemmän luokan Saab 99:n tuotanto, jota myös valmistettiin Suomessa. Ysiysiin palataan kuitenkin myöhemmin tarkemmin, sillä se on otsikon mukaisesti pääosassa. Saabin historia jatkui menestyksekkäästi, osin ysiysin korvanneen, 900-mallin voimin vuodesta 1978 eteenpäin.

Suosio mahdollisti loikan edustusluokkaan, jonne Saab tarjosi lisänollan. Saab 9000 luotiin yhteistyössä Fiat Croman, Lancia Theman ja Alfa Romeo 164:n kanssa. Tämän seuraaja Saab 9-5 olikin jo vahvasti General Motorsin osaomistajuuden tulosta pohjautuen samaan pohjalevyyn Opel Vectra B:n kanssa.

Pienemmässä autoluokassa myös Saab 900 oli siirtynyt toisessa sukupolvessa käyttämään General Motorsin pohjalevyä. Tämä korvattiin mallilla 9-3, joka pohjautui vahvasti edeltäneeseen 900-sarjaan. Myöhemmin esiteltiin täysin uudistunut 9-3. Valitettavasti Saabin tarina läheni hitaasti loppuaan.

Saab 99 kylki

Solakka sivulinja sai auton näyttämään pienemmältä kuin se todellisuudessa onkaan.

Näistä Saabeista meillä suomalaisilla on monia muistoja pienenä poikana takapenkillä, nuorena kloppina etupenkillä ja myöhemmin elämässä myös ratin takana. Monella tapaa 99 saattoi jopa edustaa, suhteessa aikakauteen, Saabin kehityksen huippua. Unohtamatta toki myöskään sen hienoja edeltäjiä tai seuraajia.

Saab 99

Saab 99 ei ollut vuonna 1968 tuotannon alkaessa ehkä kuitenkaan yhtä radikaali ilmestys kuin ruotsalaisyrityksen ensimmäinen sarjatuotantoauto oli ollut vuonna 1949. Ysiysi oli silti täysin uutena mallina monella tapaa edistyksellinen. Levyjarrut löytyivät jokaisen pyörän yhteydestä ja jarrut olivat kaksipiiriset. Muutenkin turvallisuus oli etusijalla muun muassa kolarissa energiaa sitovien vyöhykkeiden sekä kolaritilanteessa myötääväksi suunnitellun ohjausakselin myötä.

Saab 99 Tori.fi sisusta

Myynti-ilmoituksen auton sisätilat ovat hyvässä kunnossa, mutta penkinpäällisten alla olevien materiaalien alkuperäisyydestä emme osaa sanoa.

Vaihdekeppi oli nyt ratin välittömän läheisyyden sijaan lattialla ja myös virtalukko siirtyi sinne. Etuistuinten väliin sijoitettu virtalukko muodostui myöhemmin jonkinlaiseksi tunnuksenomaiseksi piirteeksi Saabille. Pellin alla hyrräsi alkuun nelitahtinen, nelisylinterinen ja 1,7-litrainen Triumphin suunnittelema 87 hevosvoimainen moottori.

Saab 99 oli myös se malli, joka toi perheautoon turbomoottorin. Vuonna 1977, Triumphin suunnittelemaan moottoriin pohjautunut, Saab B –tyypin moottori varustettiin Garrettin T3 -ahtimella ja Boschin sähköisellä moottorinohjauksella. Tämä tuotti 145 hevosvoiman huipputehon ja 236 newtonmetrin huippuväännön.

Saab 99 Turbo Combi Coupé

Saab toi ahtimen perheautoihin 99 Turbo combi coupén myötä. Nykyään vakiintunut turbomoottori oli 70-luvulla harvojen herkkua.

Myynnissä oleva yksilö edustaa tuotannon alkupäätä ollen ensimmäistä vuosimallia -69 ja siten keulilta löytyy aiemmin mainittu 1,7-litrainen vapaasti hengittävä moottori. Auto on Trafin tietojen mukaan katsastettu viimeksi vuonna 2009 ja on tälläkin hetkellä poistettuna liikenteestä. Jotain herkisteltävää siis saattaa olla tiedossa.

Jaa artikkeli

Keskustelu