14.5.2020 Ajoneuvot Nimi muutettu: Saab 9-2X – valmistajansa ensimmäinen neliveto saikin jäädä unohdetuksi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Saab 9-2X on lähes täydellinen esimerkki General Motorsin välinpitämättömyydestä. Turbotekniikka, vahva panostus turvallisuuteen ja harkitut valtavirrasta poikkeavat ratkaisut ovat Saabia ja Subarua yhdistäviä teemoja.Ehkä General Motorsin johto leikitteli juuri näillä teemoilla, kun se viitisentoista vuotta sitten päätti hyödyntää silloisia Subaru- ja Saab-omistuksiaan luomalla Saab 9-2X:n.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEnsimmäinen nelivetoSaab 9-2X saa kunnian olla historian ensimmäinen nelivetoinen Saab-henkilöauto. Syy on tietysti pinnan alla piilevässä toisen sukupolven Subaru Imprezassa: 9-2X on keulan pintaa, sisätilan muutamia muutoksia ja perän pieniä eroja vaille täyttä Subarua.Auto esiteltiin vain Yhdysvaltojen markkinoille vuonna 2005. Ulkoisten muutosten lisäksi korin äänieristystä parannettiin ja joitakin osia haalittiin toisen sukupolven Imprezan aiemmista vuosimalleista.Auton alustan kerrotaan saaneen hienosäädön: muun muassa puslia ja iskunvaimentimia säädettiin.Bokserin voimallaMalliston perustana oli 2,5-litrainen ahtamaton bokserinelonen, joka kehitti 165–173 hevosvoimaa mallivuodesta riippuen. Lippulaivana oli 9-2X Aero, joka sai Impreza WRX:n turbobokserin: mallivuodelle 2005 se oli 2-litrainen (227 hv) ja mallivuodelle 2006 iskutilavuus kasvoi 2,5 litraan ja huipputeho 230 hevosvoimaan.Kumpaankin vaihtoehtoon tarjottiin viisivaihteista manuaalia tai nelivaihteista automaattia. Kaikki versiot olivat nelivetoisia.Ja eihän siitä mitään tullutMalliversio ei ollut menestys – yllätys? Kahden vuoden tuotantomäärä jäi reiluun 10 000 autoon. Ilmeisesti vain hieman logonvaihtoa perusteellisempi brändimuutos ei sytyttänyt saabisteja, eikä se myöskään houkuttanut Subaru-kuljettajia vaihtamaan ruotsalaismerkin pariin. Menestystä tuli lähinnä IIHS-törmäystesteissä.Sen pidempää elinikää japanilaisvalmisteinen Saab ei saanut: jo vuoden 2005 lopulla General Motors päätti myydä pois koko 20 prosentin omistuksensa Subarun isäntäyritys Fuji Heavy Industriesistä (vuodesta 2017 Subaru Corporation): 8,4 prosenttia myytiin Toyotalle (tästä sai alkunsa GT86/BRZ) ja loput Fuji Heavy Industries osti takaisin itselleen.Surullisemmin kävi toki Saabille: jo 2008 General Motors kyseenalaisti merkin tulevaisuuden, ja jo vuonna 2010 merkki oli historiaa. Nimi muutettu Moottorin uusi viikottainen juttusarja tarkastelee automaailman logonvaihtoja – tarinoita siitä, kun auto ei olekaan aivan sitä, mitä nimi lupaa. Lue sarjan aiemmat julkaisut täältä. Nimi muutettu: Volkswagen K70 – ensimmäinen modernin ajan volkkari kantoi tuttua logoa vieraissa kuorissa Nimi muutettu: Aston Martin Cygnet – kenen mielestä tämä oli hyvä idea? Nimi muutettu: Lancia Thema ja kulttuurikonflikti Nimi muutettu: Eagle Premier on auto, jonka takia Dodge Viperissä on Renaultin jarrut Nimi muutettu: Honda Crossroad on valmistajansa ainoa V8 Nimi muutettu: japanilainen Volkswagen Taro Teksti: Lauri Ahtiainen, kuvat: SaabMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 9.7.2025 Ajoneuvot Puolustusvoimat tilaa Scanialta 15 paloautoa – autojen täysi varustelu tehdään Säynätsalossa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen