14.5.2020 Ajoneuvot Nimi muutettu: Saab 9-2X – valmistajansa ensimmäinen neliveto saikin jäädä unohdetuksi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Saab 9-2X on lähes täydellinen esimerkki General Motorsin välinpitämättömyydestä. Turbotekniikka, vahva panostus turvallisuuteen ja harkitut valtavirrasta poikkeavat ratkaisut ovat Saabia ja Subarua yhdistäviä teemoja.Ehkä General Motorsin johto leikitteli juuri näillä teemoilla, kun se viitisentoista vuotta sitten päätti hyödyntää silloisia Subaru- ja Saab-omistuksiaan luomalla Saab 9-2X:n.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEnsimmäinen nelivetoSaab 9-2X saa kunnian olla historian ensimmäinen nelivetoinen Saab-henkilöauto. Syy on tietysti pinnan alla piilevässä toisen sukupolven Subaru Imprezassa: 9-2X on keulan pintaa, sisätilan muutamia muutoksia ja perän pieniä eroja vaille täyttä Subarua.Auto esiteltiin vain Yhdysvaltojen markkinoille vuonna 2005. Ulkoisten muutosten lisäksi korin äänieristystä parannettiin ja joitakin osia haalittiin toisen sukupolven Imprezan aiemmista vuosimalleista.Auton alustan kerrotaan saaneen hienosäädön: muun muassa puslia ja iskunvaimentimia säädettiin.Bokserin voimallaMalliston perustana oli 2,5-litrainen ahtamaton bokserinelonen, joka kehitti 165–173 hevosvoimaa mallivuodesta riippuen. Lippulaivana oli 9-2X Aero, joka sai Impreza WRX:n turbobokserin: mallivuodelle 2005 se oli 2-litrainen (227 hv) ja mallivuodelle 2006 iskutilavuus kasvoi 2,5 litraan ja huipputeho 230 hevosvoimaan.Kumpaankin vaihtoehtoon tarjottiin viisivaihteista manuaalia tai nelivaihteista automaattia. Kaikki versiot olivat nelivetoisia.Ja eihän siitä mitään tullutMalliversio ei ollut menestys – yllätys? Kahden vuoden tuotantomäärä jäi reiluun 10 000 autoon. Ilmeisesti vain hieman logonvaihtoa perusteellisempi brändimuutos ei sytyttänyt saabisteja, eikä se myöskään houkuttanut Subaru-kuljettajia vaihtamaan ruotsalaismerkin pariin. Menestystä tuli lähinnä IIHS-törmäystesteissä.Sen pidempää elinikää japanilaisvalmisteinen Saab ei saanut: jo vuoden 2005 lopulla General Motors päätti myydä pois koko 20 prosentin omistuksensa Subarun isäntäyritys Fuji Heavy Industriesistä (vuodesta 2017 Subaru Corporation): 8,4 prosenttia myytiin Toyotalle (tästä sai alkunsa GT86/BRZ) ja loput Fuji Heavy Industries osti takaisin itselleen.Surullisemmin kävi toki Saabille: jo 2008 General Motors kyseenalaisti merkin tulevaisuuden, ja jo vuonna 2010 merkki oli historiaa. Nimi muutettu Moottorin uusi viikottainen juttusarja tarkastelee automaailman logonvaihtoja – tarinoita siitä, kun auto ei olekaan aivan sitä, mitä nimi lupaa. Lue sarjan aiemmat julkaisut täältä. Nimi muutettu: Volkswagen K70 – ensimmäinen modernin ajan volkkari kantoi tuttua logoa vieraissa kuorissa Nimi muutettu: Aston Martin Cygnet – kenen mielestä tämä oli hyvä idea? Nimi muutettu: Lancia Thema ja kulttuurikonflikti Nimi muutettu: Eagle Premier on auto, jonka takia Dodge Viperissä on Renaultin jarrut Nimi muutettu: Honda Crossroad on valmistajansa ainoa V8 Nimi muutettu: japanilainen Volkswagen Taro Teksti: Lauri Ahtiainen, kuvat: SaabMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 24.6.2025 Ajoneuvot Diktaattorien autot – näillä loistoautoilla yksinvaltiaat ovat ajaneet 23.6.2025 Uutinen Jenkkiavolavan rekisteröinti väärillä papereilla voi johtaa rajuihin seurauksiin – kymppitonnien autoverot voivat langeta maksettavaksi 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?