14.5.2020 Ajoneuvot Nimi muutettu: Saab 9-2X – valmistajansa ensimmäinen neliveto saikin jäädä unohdetuksi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Saab 9-2X on lähes täydellinen esimerkki General Motorsin välinpitämättömyydestä. Turbotekniikka, vahva panostus turvallisuuteen ja harkitut valtavirrasta poikkeavat ratkaisut ovat Saabia ja Subarua yhdistäviä teemoja.Ehkä General Motorsin johto leikitteli juuri näillä teemoilla, kun se viitisentoista vuotta sitten päätti hyödyntää silloisia Subaru- ja Saab-omistuksiaan luomalla Saab 9-2X:n.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEnsimmäinen nelivetoSaab 9-2X saa kunnian olla historian ensimmäinen nelivetoinen Saab-henkilöauto. Syy on tietysti pinnan alla piilevässä toisen sukupolven Subaru Imprezassa: 9-2X on keulan pintaa, sisätilan muutamia muutoksia ja perän pieniä eroja vaille täyttä Subarua.Auto esiteltiin vain Yhdysvaltojen markkinoille vuonna 2005. Ulkoisten muutosten lisäksi korin äänieristystä parannettiin ja joitakin osia haalittiin toisen sukupolven Imprezan aiemmista vuosimalleista.Auton alustan kerrotaan saaneen hienosäädön: muun muassa puslia ja iskunvaimentimia säädettiin.Bokserin voimallaMalliston perustana oli 2,5-litrainen ahtamaton bokserinelonen, joka kehitti 165–173 hevosvoimaa mallivuodesta riippuen. Lippulaivana oli 9-2X Aero, joka sai Impreza WRX:n turbobokserin: mallivuodelle 2005 se oli 2-litrainen (227 hv) ja mallivuodelle 2006 iskutilavuus kasvoi 2,5 litraan ja huipputeho 230 hevosvoimaan.Kumpaankin vaihtoehtoon tarjottiin viisivaihteista manuaalia tai nelivaihteista automaattia. Kaikki versiot olivat nelivetoisia.Ja eihän siitä mitään tullutMalliversio ei ollut menestys – yllätys? Kahden vuoden tuotantomäärä jäi reiluun 10 000 autoon. Ilmeisesti vain hieman logonvaihtoa perusteellisempi brändimuutos ei sytyttänyt saabisteja, eikä se myöskään houkuttanut Subaru-kuljettajia vaihtamaan ruotsalaismerkin pariin. Menestystä tuli lähinnä IIHS-törmäystesteissä.Sen pidempää elinikää japanilaisvalmisteinen Saab ei saanut: jo vuoden 2005 lopulla General Motors päätti myydä pois koko 20 prosentin omistuksensa Subarun isäntäyritys Fuji Heavy Industriesistä (vuodesta 2017 Subaru Corporation): 8,4 prosenttia myytiin Toyotalle (tästä sai alkunsa GT86/BRZ) ja loput Fuji Heavy Industries osti takaisin itselleen.Surullisemmin kävi toki Saabille: jo 2008 General Motors kyseenalaisti merkin tulevaisuuden, ja jo vuonna 2010 merkki oli historiaa. Nimi muutettu Moottorin uusi viikottainen juttusarja tarkastelee automaailman logonvaihtoja – tarinoita siitä, kun auto ei olekaan aivan sitä, mitä nimi lupaa. Lue sarjan aiemmat julkaisut täältä. Nimi muutettu: Volkswagen K70 – ensimmäinen modernin ajan volkkari kantoi tuttua logoa vieraissa kuorissa Nimi muutettu: Aston Martin Cygnet – kenen mielestä tämä oli hyvä idea? Nimi muutettu: Lancia Thema ja kulttuurikonflikti Nimi muutettu: Eagle Premier on auto, jonka takia Dodge Viperissä on Renaultin jarrut Nimi muutettu: Honda Crossroad on valmistajansa ainoa V8 Nimi muutettu: japanilainen Volkswagen Taro Teksti: Lauri Ahtiainen, kuvat: SaabMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 22.1.2025 Ajoneuvot Italiassa valmistettiin vuonna 2024 vähiten autoja sitten vuoden 1956, mutta Fiat oli silti maailmanlaajuisesti myydyin Stellantis-brändi 20.1.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – iso mutta ketterä vuoden pakettiauto 19.1.2025 Ajoneuvot Renault Rafale tarjoilee lippulaivan tyyliä ja ominaisuuksia alkaen 41 390 eurolla 19.1.2025 Autoilu Uusien autojen päästöt vain laskevat 19.1.2025 Ajoneuvot Tesla Model Y ”Juniperin” Euroopan tuotanto on jo alkanut Berliinin Gigafactoryssa, tietää saksalaislehti 18.1.2025 Ajoneuvot Näitä autoja romutettiin viime vuonna eniten – sähköautojakin jo paalattaviksi 17.1.2025 Ajoneuvot Audi A6 E-Tron ennätti Suomeen aloittamaan Audin tämän vuoden uutuusrumban 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 22.1.2025 Koeajo Maistiainen: Toyota Land Cruiser – työkone 2025 22.1.2025 Yleinen Tankkasin bensaa dieselautoon, miten tulisi toimia? 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 18.1.2025 Koeajo Koeajo: DFSK E5 – saisiko olla sikahalpa 7-paikkainen lataushybridi? 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa