14.5.2024

Moottorin ohjelmoinnin päästövastuut muuttuvat – uhkana roimat maksut

Kuva Moottorin arkisto

Kesäkuun alusta lukien liikenteessä käytettävään ajoneuvoon voi myydä sellaisia moottorinohjausohjelmia tai päästöjärjestelmämuutoksia, joista myyjä pystyy osoittamaan tarjoamansa palvelun täyttävän päästöjä koskevat säädökset ja määräykset.

Moottorien jälkikäteinen tehostus tai muu ohjelmointi muuttuu kesäkuun tullen vastuiden osalta. Ajoneuvolain muutos kääntää osoittamisvelvollisuuden päästöjen vaatimustenmukaisuudesta toimijoille, jotka tarjoavat asiakkaalle moottorien ohjelmallisia muutoksia, päästöjärjestelmien muokkauksia tai molempia.

Liikenteessä käytettävään ajoneuvoon voi myydä sellaisia moottorinohjausohjelmia tai päästöjärjestelmämuutoksia, joista myyjä pystyy osoittamaan tarjoamansa palvelun täyttävän päästöjä koskevat säädökset ja määräykset.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

”Vastuuta ei voi vierittää kuluttajalle”

Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin tarkastaja Kaarle Röyttä selvittää, mitä kesäkuun alun muutos tarkoittaa tavallisen autoilijan näkökulmasta.

– Kesäkuusta alkaen vastuu kaikessa päästömanipulaatiomääritelmän täyttävässä palvelun tarjonnassa on päästöjen osalta palvelun tarjoajalla eikä asian vastuuta voi vierittää kuluttajalle, Röyttä tähdentää.

– Nykyisenlainen toiminta, jossa muutoksia on tehty ja tarjottu kuluttajille ilman osoituksia ja selvityksiä päästötasoista tai palveluita on myyty ''ei tieliikennekäyttöön'' -ilmoituksella ajoneuvoihin, joiden tiedot löytyvät liikenneasioiden rekisteristä, ei voi siis enää kesäkuussa jatkua, hän tarkentaa.

Katsastusaseman mittaus ei riitä

Ajoneuvon voidaan katsoa täyttävän muutoksen jälkeen päästöjä koskevat vaatimukset, jos siitä on esittää hyväksytyn asiantuntijan tai tutkimuslaitoksen selvitys tai tyyppihyväksyntätodistus. Tutkimuslaitoksia löytyy Euroopasta sekä Suomesta.

Toistaiseksi Suomessa ei ole yhtään hyväksyttyä asiantuntijaa, jolla olisi pätevyyttä ajoneuvojen päästöjen toteamiseen.

Korjaamon tai katsastusaseman päästömittaustodistus ei ole osoitus ajoneuvon päästötasosta tai osoitus vaatimustenmukaisuudesta.

Uhkana roimat maksut

Jos päästömanipulaatiomääritelmän täyttäviä palveluita tarjoaa kuluttajille ilman hyväksyttäviä osoituksia, voi Traficom määrätä asiasta talouden toimijalle seuraamusmaksun, joka voi olla suurimmillaan 30 000 euroa.

Muutettujen ajoneuvojen käyttöä liikenteessä valvoo poliisi, rajavartiolaitos ja tulli.  Valvova viranomainen voi määrätä päästömanipuloidun ajoneuvon omistajalle tai haltijalle 300–30 000 euron suuruisen liikennevirhemaksun.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Miten palauttaa oma auto alkuperäiseksi?

Suomessa on Traficomin tietojen mukaan runsaasti ajoneuvoja, joihin on asennettu päästömanipulaatiojärjestelmiä.

– Jos tiedät, että autoosi on tehty ohjelmallisia muutoksia tai siitä on poistettu päästöjärjestelmäkomponentteja, varmista ajoneuvon liikennekelpoisuus esimerkiksi valmistajan edustajalta, Röyttä neuvoo.

Jos autoilija haluaa poistaa muutokset ja palauttaa ajoneuvon alkuperäiseen kuntoon, on syytä toimia autonvalmistajan edustajan ohjeiden mukaisesti.

– Jos taas haluat pitää muutokset ja saattaa autosi liikennekelpoiseksi, katsastustoimipaikat auttavat muutoskatsastuksiin ja ajoneuvojen hyväksyntään liittyvissä asioissa.

Mitä on ohjelmointi ja päästömanipulaatio?

Moottorin ohjelmoinnilla ja päästömanipulaatiolla tarkoitetaan moottorin ohjantalaitteen muutoksia, joilla on vaikutusta moottorin toimintaan ja ominaisuuksiin, esimerkiksi tehon lisäykset ja optimoinnit.

Päästömanipulaatio tarkoittaa myös pakokaasupäästöjärjestelmien muutoksia, esimerkiksi DPF, SCR ja EGR, jotka ovat olennaisia pakokaasujärjestelmien osia.

Luetuimmat