31.10.2016 Ajoneuvot Moottoripyöräilyä 100 vuoden päästä – BMW Motorrad VISION NEXT 100 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Baijerilaisvalmistajan satavuotisjuhlien joukkoon liittyy nyt myös BMW Motorrad VISION NEXT 100 -konseptipyörä. 100-vuotista taivaltaan juhlistava BMW-ryhmä on viihdyttänyt pitkin vuotta baijerilaiskonserniin kuuluvien merkkien konseptimalleilla. BMW:n konseptiauto pohdiskeli ajamisen ja olohuoneen yhdistämistä, Mini keskittyi hauskaan kaupunkiautoon yhteiskäyttöominaisuuksilla ja Rolls-Roycen hulppea visio toi takkaa vaille laskettelumökin mukavuudet tien päälle.Nyt vuorossa on konsernin moottoripyöristä vastaava BMW Motorrad, jonka VISION NEXT 100 -konseptipyörä näyttää, millainen tulevaisuuden verkottunut motskari voisi olla digitaalistuvassa maailmassa. – Moottoripyöräilyssä on kyse arkipäivästä pakenemisesta: kun istut pyörän selkään, olet täysin vapaa. Pyöräsi on Suuri pakoretki, linjasi BMW Motorradin muotoilupäällikkö Edgar Heinrich.Musta kolmiorunko on ensimmäinen viittaus merkin historiaan, sillä se on lainattu ensimmäisestä BMW-moottoripyörästä, R32:sta, vuodelta 1923. Toteutus on kuitenkin erilainen, veistoksellisemman rungon linkittäessä etu- ja takarengas yhtenäisenä kaarena. Sivulta katsottuna runko tuo pyörään nakufiilistä, jota on jatkettu myös ergonomiassa. Runko itsessään on päällystetty mattamustalla kankaalla, jonka keskeltä BMW-logo hehkuu ajaessa.Runkoon kätkeytyy myös älyä: joustava Flexframe-runko mahdollistaa ohjaamisen ilman nykypyörien niveliä. Ohjaustangon kääntäminen kääntää koko runkoa. Ohjaamiseen tarvittava voima riippuu tilanteesta: paikoillaan se on erittäin kevyt, ohjauksen jäykistyessä kovissa nopeuksissa.Minimalistinen muotoilu ulottuu myös päivänajovaloihin ja takavaloihin, jotka viittaavaat BMW:n nykyiseen pyörämallistoon. Etuvalo toimii samalla tuulenohjaimena, joka yhdessä pienen tuulilasin kanssa auttaa suuntaamaan viimaa pois kuskista. Iskunvaimennukseen osallistuvat puolestaan renkaat, joiden kontaktipinnan leveys muuttuu ajotilanteen mukaan.Voimanlähteen kohdalla nostalgia kohtaa kehityksen: määrittelemätön päästötön voimanlähde on muotoiltu BMW:n klassisten bokserimoottoreiden tyyliseksi. Myös moottori osallistuu pyörän aktiiviseen aerodynamiikkaan: pysäköitynä voimanlähde on kompakti, mutta laajenee ajettaessa suojatakseen kuljettajaa viimalta.BMW:n visioissa tulevaisuuden pyörä on kaatumaton, sillä Vision Next 100 on suunniteltu itsestään tasapainottuvaksi. Tämä on sekä pysäköinnin että ajamisen apujärjestelmien kannalta. Samalla se keventää pyörän käsittelyä.Verkkotuneen pyörän digitaaliset palvelut puolestaan on pyritty toteuttamaan niin, että ne jäisivät taustalle: moottoripyöräilyssä on lopulta kyse kokemuksesta. – Oleellista BMW Motorrad Vision Next 100:ssa oli huolehtia siitä, että jatkuva digitaalinen läsnäolo ei ole pois ajamisen analogisesta kokemuksesta. Näyttö- ja käyttökonseptit ovat niin hienovaraisia, että kuljettaja voi nauttia luonnollisesta pyöräilykokemuksesta, luottaen pyörään täydellisesti ja nauttien vapaudesta ja helppoudesta, kommentoi BMW-ryhmän käyttäjäkokemusosaston johtaja Holger Hampf.Pyörän tiedot tarjoillaan kuljettajalle visiirinä toimivien datalasien muodossa. Tuulensuojan lisäksi lasit näyttävät oleelliset tiedot suoraan näkökentässä ja niiden ohjaaminen tapahtuu silmän liikkeiden perusteella. Näytettävät tiedot voidaan vaihtaa katsomalla näyttöalueen reunoille ja suoraan eteen katsomalla tiedot poistuvat näkyvistä kokonaan, antaen kuljettajan keskittyä ajamiseen. Pyörä saattaa ehdottaa myös optimaalista kallistuskulmaa tai ajolinjaa, kertoen miten paljon pyörän nykyinen asento poikkeaa toivotusta. Yläreunaan katsomalla visiirissä näkyy takanäkymä.Myös ajovaatteet ovat saaneet päivityksen. Anatomisesti suunnitellut vaatteet tuovat tukea ja väljyyttä tilanteesta riippuen ja ne myös lämmittävät tai viilentävät kuljettajaa tarpeen mukaan. Kovemmissa nopeuksissa kaulan alue täyttyy ilmasta, tukeakseen ylempää rintakehää. Ajovaatteet eivät kuitenkan tarjoa suojaa nykyisten vaatteiden tavoin, sillä BMW luottaa uuden pyöränsä kykyihin.Lähde ja kuvat: BMWMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKatso myös:100 vuotta baijerilaista moottorityötä – onneksi olkoon BMW! Mini Vision Next 100 – klassikkoauto liikkuvuuspalveluna Rolls-Royce Vision Next 100 – Yksinäisen ruhtinaan seuraava satanen Lue lisää Kaikki artikkelit 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon – yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 20.12.2024 Moottoriurheilu Formula-fanin viime tingan lahjavinkki: Lego Icons McLaren MP4/4 Senna 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” 18.12.2024 Automatkailu Ulkomaille automatkaileva, ensi vuonna helpottuu – Vihreä kortti digitaaliseksi 17.12.2024 Uutinen Tämäkin oli kiinalaisille autoille langetettujen rangaistustullien vaikutusta – suuri määrä hybridejä myyntiin 17.12.2024 Autoilu Vähäpäästöisten autojen pysäköintialennus Helsingissä loppuu monilta ensi vuonna Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Klassikko Klassikko: Škoda Octavia RS vm. 2000 – Willkommen in der Familie! 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti