31.10.2016

Moottoripyöräilyä 100 vuoden päästä – BMW Motorrad VISION NEXT 100

Baijerilaisvalmistajan satavuotisjuhlien joukkoon liittyy nyt myös BMW Motorrad VISION NEXT 100 -konseptipyörä.

100-vuotista taivaltaan juhlistava BMW-ryhmä on viihdyttänyt pitkin vuotta baijerilaiskonserniin kuuluvien merkkien konseptimalleilla. BMW:n konseptiauto pohdiskeli ajamisen ja olohuoneen yhdistämistä, Mini keskittyi hauskaan kaupunkiautoon yhteiskäyttöominaisuuksilla ja Rolls-Roycen hulppea visio toi takkaa vaille laskettelumökin mukavuudet tien päälle.

Nyt vuorossa on konsernin moottoripyöristä vastaava BMW Motorrad, jonka VISION NEXT 100 -konseptipyörä näyttää, millainen tulevaisuuden verkottunut motskari voisi olla digitaalistuvassa maailmassa.
– Moottoripyöräilyssä on kyse arkipäivästä pakenemisesta: kun istut pyörän selkään, olet täysin vapaa. Pyöräsi on Suuri pakoretki, linjasi BMW Motorradin muotoilupäällikkö Edgar Heinrich.

Musta kolmiorunko on ensimmäinen viittaus merkin historiaan, sillä se on lainattu ensimmäisestä BMW-moottoripyörästä, R32:sta, vuodelta 1923. Toteutus on kuitenkin erilainen, veistoksellisemman rungon linkittäessä etu- ja takarengas yhtenäisenä kaarena. Sivulta katsottuna runko tuo pyörään nakufiilistä, jota on jatkettu myös ergonomiassa. Runko itsessään on päällystetty mattamustalla kankaalla, jonka keskeltä BMW-logo hehkuu ajaessa.

Runkoon kätkeytyy myös älyä: joustava Flexframe-runko mahdollistaa ohjaamisen ilman nykypyörien niveliä. Ohjaustangon kääntäminen kääntää koko runkoa. Ohjaamiseen tarvittava voima riippuu tilanteesta: paikoillaan se on erittäin kevyt, ohjauksen jäykistyessä kovissa nopeuksissa.

Minimalistinen muotoilu ulottuu myös päivänajovaloihin ja takavaloihin, jotka viittaavaat BMW:n nykyiseen pyörämallistoon. Etuvalo toimii samalla tuulenohjaimena, joka yhdessä pienen tuulilasin kanssa auttaa suuntaamaan viimaa pois kuskista. Iskunvaimennukseen osallistuvat puolestaan renkaat, joiden kontaktipinnan leveys muuttuu ajotilanteen mukaan.

Voimanlähteen kohdalla nostalgia kohtaa kehityksen: määrittelemätön päästötön voimanlähde on muotoiltu BMW:n klassisten bokserimoottoreiden tyyliseksi. Myös moottori osallistuu pyörän aktiiviseen aerodynamiikkaan: pysäköitynä voimanlähde on kompakti, mutta laajenee ajettaessa suojatakseen kuljettajaa viimalta.

BMW:n visioissa tulevaisuuden pyörä on kaatumaton, sillä Vision Next 100 on suunniteltu itsestään tasapainottuvaksi. Tämä on sekä pysäköinnin että ajamisen apujärjestelmien kannalta. Samalla se keventää pyörän käsittelyä.

Verkkotuneen pyörän digitaaliset palvelut puolestaan on pyritty toteuttamaan niin, että ne jäisivät taustalle: moottoripyöräilyssä on lopulta kyse kokemuksesta.
– Oleellista BMW Motorrad Vision Next 100:ssa oli huolehtia siitä, että jatkuva digitaalinen läsnäolo ei ole pois ajamisen analogisesta kokemuksesta. Näyttö- ja käyttökonseptit ovat niin hienovaraisia, että kuljettaja voi nauttia luonnollisesta pyöräilykokemuksesta, luottaen pyörään täydellisesti ja nauttien vapaudesta ja helppoudesta, kommentoi BMW-ryhmän käyttäjäkokemusosaston johtaja Holger Hampf.

Pyörän tiedot tarjoillaan kuljettajalle visiirinä toimivien datalasien muodossa. Tuulensuojan lisäksi lasit näyttävät oleelliset tiedot suoraan näkökentässä ja niiden ohjaaminen tapahtuu silmän liikkeiden perusteella. Näytettävät tiedot voidaan vaihtaa katsomalla näyttöalueen reunoille ja suoraan eteen katsomalla tiedot poistuvat näkyvistä kokonaan, antaen kuljettajan keskittyä ajamiseen. Pyörä saattaa ehdottaa myös optimaalista kallistuskulmaa tai ajolinjaa, kertoen miten paljon pyörän nykyinen asento poikkeaa toivotusta. Yläreunaan katsomalla visiirissä näkyy takanäkymä.

Myös ajovaatteet ovat saaneet päivityksen. Anatomisesti suunnitellut vaatteet tuovat tukea ja väljyyttä tilanteesta riippuen ja ne myös lämmittävät tai viilentävät kuljettajaa tarpeen mukaan. Kovemmissa nopeuksissa kaulan alue täyttyy ilmasta, tukeakseen ylempää rintakehää. Ajovaatteet eivät kuitenkan tarjoa suojaa nykyisten vaatteiden tavoin, sillä BMW luottaa uuden pyöränsä kykyihin.

Lähde ja kuvat: BMW

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Katso myös:

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat