16.9.2017 Matkailu Morbidelli-museo – italialainen moottoripyöräteollisuus yhden katon alla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Yksi maailman upeimmista moottoripyörämuseoista kätkee sisäänsä ainutlaatuisen 350 moottoripyörän kokoelman. Ja aidon F1-auton. 850-kuutioinen Morbidelli V8 -moottoripyörä, kompressoriahdettu 250-kuutioinen Benelli vuodelta 1942 ja Minardin F1-auto. Ne kaikki on mahdollista nähdä pesarolaisessa Morbidelli-museossa.Nimestään huolimatta Morbidelli-museo ei keskity vain yhteen moottoripyörämerkkiin, vaan esillä on laajasti koko moottoripyöräteollisuusMoottoripyörien suurta määrääkin enemmän ällistyttää esillä olevien yksilöiden viimeistelyn korkea taso.Jokainen moottoripyörä on sijoitettu korokkeelle peilin päälle, joten katsoja voi arvioida myös öljypohjan viimeistelyn tason.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMoottoriurheilu kulkee suvussaPidempään moottoripyöräilyä seuranneet muistavat italialaisen Giancarlo Morbidellin samannimisistä ratamoottoripyöristä, joilla yllettiin road racingin maailmanmestaruuksiin 1970-luvulla.Nuoremmille nimi Morbidelli saattaa tuoda mieleen Giancarlon pojan Giannin, joka ehti osallistua 70 F1-kilpailuun ennen siirtymistään WTCC-vakioautosarjaan.Gianni Morbidellin Minardi F1. Nuorempi Morbidelli osallistui 70 F1-osakilpailun aika-ajoihin ja selvitti 67 kertaa tiensä itse kilpailuun.Morbidelli-museossa on omistettu osasto Gianni Morbidellille. Paikalla on hänen ajokkinaan toiminut Minardin F1 sekä F3-auto, jolla Morbidelli ajoi sekä Euroopan että Italian mestariksi vuonna 1989.Valtaosa lattiapinta-alasta on varattu 350 moottoripyörän näyttelylle. Moottoripyörät on sijoitettu insinöörimäisesti paririveihin aikajärjestyksessä.Pääosassa ovat luonnollisesti italialaismerkit, joukossa niin nykyisin toimivia kuin jo historiaan jääneitä merkkejä.Neljä maailmanmestaruuttaKunniapaikalla vieraat ottaa vastaan museon kaksi helmeä, ensimmäinen Morbidellin valmistama kilpapyörä sekä Morbidelli V8, joita 1990-luvulla valmistettiin vain neljä kappaletta.Museon perällä on erillinen Morbidellin kilpapyöriin keskittynyt osasto. Näillä yksityistiimin pyörillä valloitettiin ratamoottoripyöräilyn 125-kuutioisten luokan maailmanmestaruus kolmena vuotena peräkkäin, 1975-1977.Museon kilpapyöräosastolla on kalustoa alkaen 50-kuutioisista aina 500-kuutioiseen kaksitahtiseen neliömoottoriseen asti.Viimeisimpänä vuotena Morbidellille tuli tuplamestaruus, sillä myös 250-kuutioisissa mestaruuteen ajettiin Morbidellilla.Morbidelli V8Veekahdeksikko - kuulostaako jenkkiauton moottorilta moottoripyörässä?Morbidellin näkemys moottoripyörän V8-moottorista on paljon sirompi, sillä 850-kuutioisen moottorin leveys on vain 380 millimetriä ja koko pyörän paino jää 200 kiloon. Pyörivät massat ovat kevyitä, joten 120 hevosvoiman maksimitehokin saavutetaan komealla 11 000 kierroksella. Huippunopeudeksi valmistaja ilmoittaa 240 km/h.Näitä Morbidelleja valmistettiin 1990-luvulla yhteensä vain neljä kappaletta. Japanilaiset valmistivat yhä tehokkaampia nelisylinterisiä malleja ja jättivät Morbidellin suorituskyvyssä varjoonsa.Yhden ennätyksen Morbidelli V8 sentään sai pitää, sillä sen väitettiin aikanaan olleen kaikkien aikojen kallein tuotantomoottoripyörä.Giancarlo Morbidelli, 83, ja Pininfarinan muotoilema Morbidelli V8, joita on valmistettu kaikkiaan vain neljä kappaletta.Kuulostaako 850-kuutioinen V8 pienoismallien rakentajan kikkailulta? Giancarlo Morbidellin mielestä se ei vielä edustanut ääripäätä, vaan hän alkoi joitakin vuosia sitten suunnitella ja toteuttaa V12-moottoria, jonka iskutilavuus on 600 kuutiosenttimetriä. Yhden sylinterin koko on siis sama kuin mopossa, 50 kuutiota.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyJatkajalle tilaustaNyt 83-vuotias Morbidelli on ilmoittanut, että hänen osaltaan V12-projekti on taputeltu ja hän toivoo jonkun nuoren innokkaan insinöörin jatkavan projektin loppuun.Morbidellin saavutukset ja elämäntyö ovat mittavia ilman valmiiksi asti rakennettua V12-moottoriakin. Eritoten kun huomioidaan, että 8400 neliömetrin teollisuushallista vain 100 neliön nurkkaus oli omistettu moottoripyörien rakentamiseen.Lopun tilan vei hänen puuntyöstökoneita valmistava yhtiönsä, mikä oli Giancarlo Morbidellin varsinainen elämäntyö.Teksti ja kuvat: Janne Huhtala Morbidelli-museo Via Fermo 39, 61122, Pesaro, Italia www.museomorbidelli.it Lue lisää Kaikki artikkelit 3.11.2024 Matkailu Neuschwanstein: hulppeassa tuhkimolinnassa kulminoituu moni nykyturismin ongelma 31.10.2024 Matkailu Mystinen Magneettimäki ja elintärkeä Jäämerentie 30.10.2024 Matkailu Kroatian Zagreb – päivässä tai kahdessa 30.10.2024 Matkailu Erikoiset unet: hotelli Hansa Tartossa – eläimellistä menoa 29.10.2024 Päivän kuva Päivän kuva: geotermisen lämmön syleilyssä Islannissa 27.10.2024 Matkailu Marseille: sataman valo(t) – Vieux-Port, vanha satama elää merestä 22.10.2024 Matkailu Päivän kuva: Islanninhevoset – omapäisiä ja ystävällisiä 20.10.2024 Matkailu Leikityttääkö? Tarton upea lelumuseo verestää lapsuusmuistoja 19.10.2024 Matkailu Siihen on syynsä, miksi Saarenmaa on yhä Viron parhaita kohteita Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.11.2024 Ajatuksia autoista Nykyautot ovat oikeastaan vaikeita ajaa ääriolosuhteissa – Ajatuksia autoista 2.11.2024 Lentokoneet Icelandair eläköitti harvinaiseksi jääneen "Lentävän Lyijykynän" - konetyypillä enää kolme pääasiallista operaattoria jäljellä maailmassa 2.11.2024 Ajoneuvot Uusi Škoda Kodiaq RS on polttomoottorin vastaisku tehokkaille sähkö-SUV:eille 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 3.11.2024 Uutinen Haastattelu: BMW M-osaston toimitusjohtaja van Meel – emme tule tarjoamaan manuaalivaihteistoa sähköautoon 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 2.11.2024 Lentokoneet Icelandair eläköitti harvinaiseksi jääneen "Lentävän Lyijykynän" - konetyypillä enää kolme pääasiallista operaattoria jäljellä maailmassa 3.11.2024 Ajatuksia autoista Nykyautot ovat oikeastaan vaikeita ajaa ääriolosuhteissa – Ajatuksia autoista 29.10.2024 Uutinen Mika osti täyssähkö-Lotuksensa Ruotsista – ja siellä auto täytyy tällä hetkellä myös huollattaa 28.10.2024 Ajoneuvot Peugeot E-3008 Long Range tuo 100 kilowattitunnin akuston ennennäkemättömään hintaluokkaan - toimintamatkaa 700 kilometriä 17.10.2024 Autoilu Ikäkuskit lääkäriin yksityiselle – ajokortin uusinta muuttumassa, kasvavatko maksut? 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 14.10.2024 Lentokoneet Eurooppalaiset lentoyhtiöt joukkopaossa Kiinan-reiteiltä - antaako Eurooppa periksi Venäjää rahoittaville kiinalaisyhtiöille? 2.11.2024 Lentokoneet Icelandair eläköitti harvinaiseksi jääneen "Lentävän Lyijykynän" - konetyypillä enää kolme pääasiallista operaattoria jäljellä maailmassa