24.12.2023

MotoGP-kausi 2023 numeroina

20 GP-viikonloppua, kahdeksan eri voittajaa ja peräti 15 kuljettajaa nähtiin kauden aikana podiumilla.

Ratamoottoripyöräilyn kuninkuusluokka MotoGP:n kausi 2023 avasi uuden aikakauden, kun sunnuntain GP-kisojen ohella MM-pisteitä alettiin jakaa myös lauantaisin puolet lyhyemmissä sprinttikisoissa. Kun GP-kilpailussa voittaja saa 25 pistettä ja MM-pisteitä jaetaan 15 parhaalle, niin sprinttikisassa jaetaan karkeasti puolet vähemmän pisteitä ja niitä saa yhdeksän nopeinta. GP-viikonloppuja oli yhteensä 20, mutta sprinttikisoja ajettiiin vain 19, kun Australian Phillip Islandin kova tuuli esti lauantain sprinttikisan ajamisen. Sprinttikisan voittoja ei lasketa kuljettajille virallisiksi GP-voitoiksi, vaan ainoastaan sunnuntain pääkilpailun voitot.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ducateja eniten viivalla

Koko kauden ajavia sopimuskuljettajia MotoGP-luokassa oli 22. Ducateja viivalla nähtiin kahdeksan, Aprilioita, KTM/GasGas-pyöriä sekä Hondia neljä ja Yamahalla ajoi kaksi kuljettajaa. Kuljettajien mestaruuteen ajoi lopulta Ducatin tehdastiimin Francesco Bagnaia. Mestaruus oli Bagnaialle toinen, hän ajoi mestaruuteen samassa tiimissä myös kaudella 2022. Kauden aikana nähtiin kahdeksan eri GP-kisavoittajaa, joista kolme otti kauden aikana ensimmäisen kuninkuusluokan osakilpailuvoittonsa (Marco Bezzecchi, Johann Zarco ja Fabio Di Giannantonio). Yksikään kuljettaja ei pystynyt kauden aikana kahteen peräkkäiseen voittoon, mikä on koko GP-historian ensimmäinen kerta kun näin kävi. Ducateilla ajettiin 17 voittoa 20:stä, mikä on uusi yhdellä merkillä kauden aikana ajettujen voittojen ennätyslukema. Sprinttikisoissa suunta oli sama, kun 19:sta kilpailusta 16 päätyi Ducati-kuljettajan voittoon. GP-kilpailun voittoon ajettiin kolmella eri pyörämerkillä (Ducati, Aprilia, Honda), ja lisäksi KTM ylsi kahteen sprinttikisan voittoon.

Podiumilla nähtiin sunnuntain kilpailuissa 15 eri kuljettajaa, eli 68,2 prosenttia sopimuskuljettajista. Merkkimestaruus meni odotetusti Ducatille, mutta tiimien mestaruuden vei Ducatin tehdastiimin nenän edestä Ducatin kakkostiimi Prima Pramac Racing. Kyseessä oli vuodesta 2002 alkaneen nelitahtikauden historiassa ensimmäinen kerta, kun tiimimestaruus meni tehdastiimien ulkopuolelle. Ennen tätä kautta historiasta löytyy vain kaksi GP-kisaa, jossa koko podiumin miehittävät ei-tehdaskuljettajat; Qatar 2004 ja Portugali 2020. Tällä kaudella niin kävi kahdesti, Argentiinassa ja Ranskassa.

Jorge Martin sprinttikisan taitaja

Uuden sprinttikilpailuformaatin taitajaksi osoittautui Prima Pramac Racingin Jorge Martin, joka ajoi voittoon peräti yhdeksän kertaa. Neljään voittoon ylsi Francesco Bagnaia ja kahdesti korkeimmalle korokkeelle nousivat Brad Binder (KTM) ja Alex Marquez (Gresini Ducati). Jorge Martin oli samalla koko joukon ainoa, joka keräsi pisteitä kaikista 19 sprinttikisasta nousten podiumille huikeat 14 kertaa.

Tämän hetken kuljettajista eniten MotoGP-luokan startteja on kauden päätteeksi Aprilian Aleix Espargarolla, joka on startannut urallaan 237 kuninkuusluokan MM-osakilpailuun. Hänen edellään kaikkien aikojen tilastossa  ovat enää Valentino Rossi (372), Andrea Dovizioso (248) ja Alex Barros (245). Espargaro jatkaa kilpailemista kaudella 2024, joten ilman loukkaantumisia hän tulee nousemaan kakkospaikalle Rossin perään.

Ducatin Francesco Bagnaia varmisti toisen peräkkäisen maailmanmestaruutensa kauden päätösosakilpailussa Valenciassa.

Kaikkien aikojen yleisöennätys

Ranskan GP:ssä Le Mansissa oli katsojia kolmen päivän aikana yhteensä 278 805, mikä on kaikkien aikojen MotoGP-viikonlopun ennätys. Saksan Sachsenringillä katsojia nähtiin yhteensä 233 196, mikä teki siitä Saksan suurimman yksittäisen urheilutapahtuman kaudella 2023. Le Mansin kisa oli koko GP-kauden (1949 alkaen) 1000. MM-osakilpailu. Indonesian osakilpailussa Michelinin renkailla puolestaan ajettiin kuninkuusluokan 500. voitto.

Johann Zarcon avausvoitto teki hänestä vasta viidennen kuninkuusluokassa voittoon ajaneen ranskalaiskuljettajan. Muut ovat Fabio Quartararo (11 voittoa), Régis Laconi (1), Christian Sarron (1) ja Pierre Monneret (1). Tämä tarkoittaa, että jos Zarco yltää tulevalla kaudella osakilpailuvoittoon, nousee hän samalla kaikkien aikojen toiseksi menestyneimmäksi ranskalaiskuljettajaksi luokassa.

Thaimaan osakilpailun voittajakolmikko ajoi maaliin 0,253 sekunnin sisällä. Se on historian neljänneksi tiukin kamppailu. Tiukempi kamppailu voitosta on nähty Phillip Islandilla 1999 (Tadayuki Okada, Max Biaggi ja Régis Laconi, ero 0,124 sek), Estorilissa 2006 (Toni Elias, Valentino Rossi ja Kenny Roberts Jr, ero 0,176 sek) ja Phillip Islandilla 2022 (Alex Rins, Marc Marquez ja Francesco Bagnaia, ero 0,224 sek).

Teksti: Janne Huhtala; kuvat: motogp.com

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat