14.7.2018 Ajoneuvot MP-klassikko: ensimmäinen supersport – Honda CB500 Four Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Japanilaisvalmistajat veivät 60- ja 70-lukujen taitteessa brittiläisen moottoripyöräteollisuuden polvilleen. Yksi tuon ajan tunnetuimmista pyöristä on epäilemättä Honda CB750 Four, jonka katsotaan synnyttäneen superbike-luokan. Harvemmin muistetaan, että Hondan käsialaa on myös pienemmän, suorituskyvyltään vain marginaalisesti superbikeille jäävän supersport-luokan luominen. Vaikka brittiläisen moottoripyöräteollisuuden taivaanrantaan alkoi 1960-luvulla kerääntyä tummia pilviä, ei sumuisilla saarilla välttämättä ollut helppo huomata sitä. Japanilaiset olivat toki saapuneet markkinoille ja kilparadoille Honda eturintamassa, mutta he valmistivat pieniä pyöriä.Lisäksi japanilaisten kykyä omien tuotteiden kehittämiseen epäiltiin. Heidän katsottiin osaavan pikemminkin kopioida muita ja tuottaa halpaa roskaa. Tilanne oli hieman vastaava, jos tänä päivänä ennustettaisiin kiinalaisten skootterivalmistajien mullistavan kaksipyöräisten markkinat.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyOppia kilparadoiltaMutta niin vain tapahtui. Vuonna 1959 Honda ilmestyi Mansaarelle 2-sylinteristen, 125-kuutioisten pyöriensä kanssa ja seuraavana vuonna vuorossa oli GP-sarja, jossa 125-kuutioiset saivat seurakseen 250-kuutioiset nelisylinteriset pyörät.Ensimmäisen GP-voittonsa Honda saavutti vuonna 1961 ja siitä käynnistyikin voittokulku, joka taittui, kun mestaruus voitettiin Hondalla kaikissa soololuokissa vuonna 1966. Seuraavana vuonna ilmoitettiin tulevasta, sylinterien ja vaihteiden määrää rajoittavasta sääntömuutoksesta ja protestina Honda kertoi jättävänsä sarjan.Japanilaiset olivat kuitenkin jo saavuttaneet haluamansa: mainetta sekä teknistä osaamista. Kilpaohjelman alasajon myötä valmistajalla oli käytettävissään entistä enemmän resursseja katupyörien kehittämiseen.Teoriassa oivallinen, mutta…Kuten kilpailemisen, ei katupyörienkään suhteen Hondalla osuttu kerrasta oikeaan. Vuonna 1965 valmistaja esitteli kahdella yläpuolisella nokka-akselilla varustetun CB450:n joka oli hinnaltaan verrattavissa tuolloin suosittuihin 650-kuutioisiin brittipyöriin. Suorituskyvyn osalta edistyksellinen pieni Honda oli kuitenkin muita markkinoilla olevia pyöriä edellä – jopa siinä määrin, että sillä osallistumista tuotantopyörien kilpaluokkiin ei sallittu yläpuolisiin nokka-akseleihin vedoten. Edistyksellisen mallin myynti jäi kuitenkin tavoitteesta, sillä suuri yleisö ei ollut halukas ostamaan muita pienemmällä moottorilla varustettua pyörää, olkoonkin, että se vastasi niitä suorituskyvyltään ja oli teknisesti kehittyneempi.Hondalla kuitenkin oivallettiin, missä vika piili. Mallin tulisi olla kohtuullisen hintainen, mutta mieluusti muita kookkaammalla moottorilla varustettu. Honda sovelsi kilparadoilla oppimaansa periaatetta, lisäsi moottoriin sylintereitä ja kirjoitti vuonna 1969 historiaa esittelemällä CB750 Fourin, tuttavallisemmin Tuutti-Hondan.Vallankumouksen ikoniTuutti oli ensimmäinen sarjatuotantovalmisteinen 4-sylinterisellä moottorilla valmistettu moottoripyörä sitten pitkittäisellä moottorilla varustetun Indian Fourin, jonka tuotanto päättyi vuonna 1941. Gilera ja MV Agusta olivat toki käyttäneet nelisylinterisiä moottoreita kilpapyörissään, ja esittelipä jälkimmäinen kilpurimaisella moottorilla varustetun, kuriositeetiksi jääneen 600GT-katupyöränkin.Hondan oivallus oli se, että he eivät muokanneet hienostunutta ja teknisesti monimutkaista kilpamoottoria katukäyttöön, vaan suunnittelivat uuden, yksinkertaisemman moottorin, joka oli helpompi ja edullisempi valmistaa. Kilpamoottoreista poiketen CB750:ssä oli yksi nokka-akseli ja kaksi venttiiliä sylinteriä kohti. Kuulalaakeroitujen, useista osista valmistettujen kampiakselien sijaan katumoottorissa käytettiin yksiosaista kampiakselia sekä tavallisia laakeriliuskoja ja nokka-akselia sekä vaihteistoa pyöritettiin rattaiden sijaan ketjulla. Näillä eväin syntyi ensimmäinen superbike sekä UJM, eli Universal Japanese Motorcycle (japanilainen yleismoottoripyörä), jonka konseptia muut valmistajat alkoivat oitis monistaa.Legendaarisuudestaan huolimatta CB750:n ajettavuuteen liittyi joitakin pyörän rakenteesta johtuvia ongelmia. Reilusti yli 200-kiloisen tuutin painopiste oli korkean moottorin vuoksi ylhäällä, eikä hidas ohjaus auttanut ajettavuutta. Myös rungon jäykkyys jätti toivomisen varaa. Rauhallisessa vauhdissa CB750 oli helppo ajaa, mutta vähänkään reippaampaan etenemiseen edellytettiin taitavaa ja kokenutta kuljettajaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKuin Tuutti, mutta pienempiCB750:n ongelmat korjautuivat vuonna 1971 esitellyn CB500:n myötä. Paitsi ulkonäöllisesti, myös teknisesti pyörät olivat pieniä poikkeuksia lukuun ottamatta melko samankaltaisia, CB500 oli vain pienempi. Honda oli onnistunut poimimaan isoveljen hyvät ominaisuudet ja poistamaan heikkoudet. CB500 oli paitsi massaltaan reilut 30 kiloa Tuuttia kevyempi ja sen lyhytiskuinen moottori oli myös matalampi, mikä toi painopistettä lähemmäs tien pintaa.Suorituskyvyltään CB500 oli erinomainen. Sen ajettavuus oli aikaisekseen loistava ja epämääräiseen CB750:een verrattuna sitä pidettiin vakaana ja helposti ennakoitavana. Hyvään ajettavuuteen vaikutti myös se, että vaikka CB500:n runko muistutti CB750:n vastaavaa, oli sitä vahvistettu, mikä vähensi ei-toivottua joustamista.CB500:n huippunopeus oli yli 180 km/h, mikä riitti useimmille ja testeissä sen kiihtyvyys varttimaililla oli vain puolisen sekuntia isoveljeä hitaampi. Pysähtymisestä huolehti edessä yksi levyjarru – tosin mallille tyypilliseen tapaan näennäisesti samanlaisen jarrun levyn halkaisija oli hieman CB750:n vastaavaa pienempi – sekä CB450:stä peräisin oleva takarumpujarru.Maineikkaan isoveljensä varjossaVaikka Tuutti usein viekin huomion Hondan 70-luvun taitteen pyöristä puhuttaessa, ei CB500:n merkitystä tule aliarvioida. Olihan se ensimmäinen keskikokoinen, nelisylinterinen moottoripyörä. Kuten CB750 sitä ennen, myös CB500 nousi suosituksi malliksi, eikä se jäänyt kilpailijoilta huomaamatta – pian useammalla valmistajalla oli mallistossaan vastaava moottoripyörä. Hondan voikin katsoa luoneen ensin CB750:llä superbiket ja parin vuoden päästä lisäksi pienemmän supersport-luokan.CB500:n tuotanto päättyi vuonna 1973, ja sen pohjalta kehitetty, suuremman moottorin lisäksi useita muita pienempiä päivityksiä sisältänyt CB550 esiteltiin seuraavalle mallivuodelle. CB550, joka muistutti läheisesti edeltäjäänsä, säilyi mallistossa pääpiirteissään samanlaisena vuoteen 1978 saakka.Artikkelin kuvituksena oleva Honda CB500 Four on nähtävillä Suomen Moottoripyörämuseossa.Teksti: Petri Suuronen Kuvat: Jari Saarentaus Lue lisää Kaikki artikkelit 15.9.2024 Esittely Kun kaikki on jossain muualla – Gibraltarin erikoisajoneuvot 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii – ja todellakin uskaltaa – mennä kovaankin maastoon 13.9.2024 Testit Testi: Älypuhelin kiinni tiukasti moottoripyörän tai polkupyörän tankoon – magneetilla 13.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Peugeot E-5008 on toistaiseksi luokkansa ainoa 7-paikkainen sähkö-SUV, mutta onneksi se onnistuu tehtävässään 12.9.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Fantic Caballero 700 – italoscrambler varastaa sydämet 11.9.2024 Ajoneuvot Kia EV3 ensivisiitillä Suomessa – pienempi tiikeri haluaa olla kokoistaan isompi 10.9.2024 Ajoneuvot Cupra Terramar – keskimääräistä sporttisempi katumaasturiuutuus alkaen 39 394 euroa 9.9.2024 Huutokauppahelmet Romutarhan arteet: yksi kaikkien aikojen salaisimmista autokokoelmista tulee myyntiin 8.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: uusi Hyundai Santa Fe on parhaimmillaan luksustila-auton ja katumaasturin yhdistelmä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 14.9.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Mitsubishi Pajero Evolution on harvinaista maastoherkkua 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 14.9.2024 Koeajo Maistiainen: Hyundai Santa Fe – helppo, vaikkei ehkä helposti lähestyttävä 9.9.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz S 65 AMG - 4 ovea, 12 sylinteriä ja 1 000 newtonmetriä 18 vuoden takaa 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 9.9.2024 Traktorit Finnmetko 2024: Traktorinkin voi tuunata – tältä näyttää uudelleen rakennettu Valmetin ”Piikkilangankiristäjä” 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 14.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: ensimmäinen suomalainen rallin maailmanmestari saapui erikoiskokeelle helikopterilla 15.8.2024 Autoilu Autoliitto tyrmää: dieselautojen ajokielto on käytännössä mahdoton 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja