14.7.2018 Ajoneuvot MP-klassikko: ensimmäinen supersport – Honda CB500 Four Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Japanilaisvalmistajat veivät 60- ja 70-lukujen taitteessa brittiläisen moottoripyöräteollisuuden polvilleen. Yksi tuon ajan tunnetuimmista pyöristä on epäilemättä Honda CB750 Four, jonka katsotaan synnyttäneen superbike-luokan. Harvemmin muistetaan, että Hondan käsialaa on myös pienemmän, suorituskyvyltään vain marginaalisesti superbikeille jäävän supersport-luokan luominen. Vaikka brittiläisen moottoripyöräteollisuuden taivaanrantaan alkoi 1960-luvulla kerääntyä tummia pilviä, ei sumuisilla saarilla välttämättä ollut helppo huomata sitä. Japanilaiset olivat toki saapuneet markkinoille ja kilparadoille Honda eturintamassa, mutta he valmistivat pieniä pyöriä.Lisäksi japanilaisten kykyä omien tuotteiden kehittämiseen epäiltiin. Heidän katsottiin osaavan pikemminkin kopioida muita ja tuottaa halpaa roskaa. Tilanne oli hieman vastaava, jos tänä päivänä ennustettaisiin kiinalaisten skootterivalmistajien mullistavan kaksipyöräisten markkinat.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyOppia kilparadoiltaMutta niin vain tapahtui. Vuonna 1959 Honda ilmestyi Mansaarelle 2-sylinteristen, 125-kuutioisten pyöriensä kanssa ja seuraavana vuonna vuorossa oli GP-sarja, jossa 125-kuutioiset saivat seurakseen 250-kuutioiset nelisylinteriset pyörät.Ensimmäisen GP-voittonsa Honda saavutti vuonna 1961 ja siitä käynnistyikin voittokulku, joka taittui, kun mestaruus voitettiin Hondalla kaikissa soololuokissa vuonna 1966. Seuraavana vuonna ilmoitettiin tulevasta, sylinterien ja vaihteiden määrää rajoittavasta sääntömuutoksesta ja protestina Honda kertoi jättävänsä sarjan.Japanilaiset olivat kuitenkin jo saavuttaneet haluamansa: mainetta sekä teknistä osaamista. Kilpaohjelman alasajon myötä valmistajalla oli käytettävissään entistä enemmän resursseja katupyörien kehittämiseen.Teoriassa oivallinen, mutta…Kuten kilpailemisen, ei katupyörienkään suhteen Hondalla osuttu kerrasta oikeaan. Vuonna 1965 valmistaja esitteli kahdella yläpuolisella nokka-akselilla varustetun CB450:n joka oli hinnaltaan verrattavissa tuolloin suosittuihin 650-kuutioisiin brittipyöriin. Suorituskyvyn osalta edistyksellinen pieni Honda oli kuitenkin muita markkinoilla olevia pyöriä edellä – jopa siinä määrin, että sillä osallistumista tuotantopyörien kilpaluokkiin ei sallittu yläpuolisiin nokka-akseleihin vedoten. Edistyksellisen mallin myynti jäi kuitenkin tavoitteesta, sillä suuri yleisö ei ollut halukas ostamaan muita pienemmällä moottorilla varustettua pyörää, olkoonkin, että se vastasi niitä suorituskyvyltään ja oli teknisesti kehittyneempi.Hondalla kuitenkin oivallettiin, missä vika piili. Mallin tulisi olla kohtuullisen hintainen, mutta mieluusti muita kookkaammalla moottorilla varustettu. Honda sovelsi kilparadoilla oppimaansa periaatetta, lisäsi moottoriin sylintereitä ja kirjoitti vuonna 1969 historiaa esittelemällä CB750 Fourin, tuttavallisemmin Tuutti-Hondan.Vallankumouksen ikoniTuutti oli ensimmäinen sarjatuotantovalmisteinen 4-sylinterisellä moottorilla valmistettu moottoripyörä sitten pitkittäisellä moottorilla varustetun Indian Fourin, jonka tuotanto päättyi vuonna 1941. Gilera ja MV Agusta olivat toki käyttäneet nelisylinterisiä moottoreita kilpapyörissään, ja esittelipä jälkimmäinen kilpurimaisella moottorilla varustetun, kuriositeetiksi jääneen 600GT-katupyöränkin.Hondan oivallus oli se, että he eivät muokanneet hienostunutta ja teknisesti monimutkaista kilpamoottoria katukäyttöön, vaan suunnittelivat uuden, yksinkertaisemman moottorin, joka oli helpompi ja edullisempi valmistaa. Kilpamoottoreista poiketen CB750:ssä oli yksi nokka-akseli ja kaksi venttiiliä sylinteriä kohti. Kuulalaakeroitujen, useista osista valmistettujen kampiakselien sijaan katumoottorissa käytettiin yksiosaista kampiakselia sekä tavallisia laakeriliuskoja ja nokka-akselia sekä vaihteistoa pyöritettiin rattaiden sijaan ketjulla. Näillä eväin syntyi ensimmäinen superbike sekä UJM, eli Universal Japanese Motorcycle (japanilainen yleismoottoripyörä), jonka konseptia muut valmistajat alkoivat oitis monistaa.Legendaarisuudestaan huolimatta CB750:n ajettavuuteen liittyi joitakin pyörän rakenteesta johtuvia ongelmia. Reilusti yli 200-kiloisen tuutin painopiste oli korkean moottorin vuoksi ylhäällä, eikä hidas ohjaus auttanut ajettavuutta. Myös rungon jäykkyys jätti toivomisen varaa. Rauhallisessa vauhdissa CB750 oli helppo ajaa, mutta vähänkään reippaampaan etenemiseen edellytettiin taitavaa ja kokenutta kuljettajaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKuin Tuutti, mutta pienempiCB750:n ongelmat korjautuivat vuonna 1971 esitellyn CB500:n myötä. Paitsi ulkonäöllisesti, myös teknisesti pyörät olivat pieniä poikkeuksia lukuun ottamatta melko samankaltaisia, CB500 oli vain pienempi. Honda oli onnistunut poimimaan isoveljen hyvät ominaisuudet ja poistamaan heikkoudet. CB500 oli paitsi massaltaan reilut 30 kiloa Tuuttia kevyempi ja sen lyhytiskuinen moottori oli myös matalampi, mikä toi painopistettä lähemmäs tien pintaa.Suorituskyvyltään CB500 oli erinomainen. Sen ajettavuus oli aikaisekseen loistava ja epämääräiseen CB750:een verrattuna sitä pidettiin vakaana ja helposti ennakoitavana. Hyvään ajettavuuteen vaikutti myös se, että vaikka CB500:n runko muistutti CB750:n vastaavaa, oli sitä vahvistettu, mikä vähensi ei-toivottua joustamista.CB500:n huippunopeus oli yli 180 km/h, mikä riitti useimmille ja testeissä sen kiihtyvyys varttimaililla oli vain puolisen sekuntia isoveljeä hitaampi. Pysähtymisestä huolehti edessä yksi levyjarru – tosin mallille tyypilliseen tapaan näennäisesti samanlaisen jarrun levyn halkaisija oli hieman CB750:n vastaavaa pienempi – sekä CB450:stä peräisin oleva takarumpujarru.Maineikkaan isoveljensä varjossaVaikka Tuutti usein viekin huomion Hondan 70-luvun taitteen pyöristä puhuttaessa, ei CB500:n merkitystä tule aliarvioida. Olihan se ensimmäinen keskikokoinen, nelisylinterinen moottoripyörä. Kuten CB750 sitä ennen, myös CB500 nousi suosituksi malliksi, eikä se jäänyt kilpailijoilta huomaamatta – pian useammalla valmistajalla oli mallistossaan vastaava moottoripyörä. Hondan voikin katsoa luoneen ensin CB750:llä superbiket ja parin vuoden päästä lisäksi pienemmän supersport-luokan.CB500:n tuotanto päättyi vuonna 1973, ja sen pohjalta kehitetty, suuremman moottorin lisäksi useita muita pienempiä päivityksiä sisältänyt CB550 esiteltiin seuraavalle mallivuodelle. CB550, joka muistutti läheisesti edeltäjäänsä, säilyi mallistossa pääpiirteissään samanlaisena vuoteen 1978 saakka.Artikkelin kuvituksena oleva Honda CB500 Four on nähtävillä Suomen Moottoripyörämuseossa.Teksti: Petri Suuronen Kuvat: Jari Saarentaus Lue lisää Kaikki artikkelit 24.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: CF Moton ensihuollossa kävi hupsis – pyörä pajalla koko päivän 21.5.2025 Ajoneuvot Nissan Micran kuudes sukupolvi astui esiin täyssähköisenä – Vuoden Auto jo syntyessään? 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 17.5.2025 Moottoripyörät Koeajo: Kawasaki Z900 – teknisempi lähestyminen klassikkoon 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Ajoneuvot Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit 11.5.2025 Autoilu Tero Kallio – autohullu luita ja ytimiä myöten Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 23.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: huima 6 762 matkustajan alus 24.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: CF Moton ensihuollossa kävi hupsis – pyörä pajalla koko päivän 24.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: "Mummo Ankan" Detroit Electric 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 22.5.2025 Uutinen Volkswagen-pomo paljastaa: autot saavat jälleen "kunnon nimet" 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää