17.3.2018 Ajoneuvot Mp-klassikko: Harrikan sukulainen Tokiosta Uralin kautta Lahteen – Rikuo 1 200 ’35 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Harley-Davidsonin lisenssillä toiminut Rikuo Motor Company oli sotia edeltävällä ajalla merkittävä Japanilainen moottoripyörävalmistaja. Yksi nykyisin huippuharvinaisista Rikuoista on kulkenut pitkän matkan Suomen Moottoripyörämuseoon Lahteen. Rikuo Motor Company oli yksi sotia edeltävän ajan ja sotien ajan merkittävimmistä moottoripyörävalmistajista. Yrityksen juuret ovat 1930-luvun alun Japanissa. Tuolloin Harley-Davidson solmi lisenssisopimuksen Japanin armeijan kanssa.Harley-Davidsonin menestyksestä Japanissa annetaan paljon kiitosta Alfred R. Childille, joka teki ahkeraa myyntityötä ja sai muutamassa vuodessa 1920-luvun lopulla Harley-Davidsonin niin armeijan, laivaston, aluehallinnon kuin postinkin käyttöön. Parasta menekin edistämistä lienee kuitenkin ollut se, kun keisarillinen henkivartiosto tilasi 30 sivuvaunullista Harley-Davidsonia. Puolet näistä oli oikeakätisiä, puolet vasenkätisiä. Keisarin matkustaessa nämä Harley-Davidsonit ajoivat saattueen molemmin puolin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKahden vuoden palkkaHarley-Davidson ei ollut halpa. Kiitos jenin ja dollarin kurssien isosta Harley-Davidsonista oli maksettava liki 1900 jeniä. Kun korkeakoulututkinnon suorittaneen japanilaisen keskipalkka oli tuolloin noin 70 jeniä kuukaudessa, vaati sen ostaminen yli kahden vuoden palkan.Kun Japanissa päästiin aloittamaan Harley-Davidsonin tuotanto lisenssillä, se helpotti hintapaineita. Jatkoa oli kuitenkin tulossa.Vahva vaatimus kotimaisuudesta johti lopulta siihen, että kaikki osien ja osaamisen tuonti Yhdysvalloista päättyi ja alun perin Harley-Davidsonina valmistetusta moottoripyörästä kehkeytyi japanilainen Rikuo, teiden kuningas.Ensin Harley-Davidsoneja myytiin kotimaisina (Japanissa valmistettuina) Rikuo-brandin kera. Rikuo-brandin kasvaessa yhä suositummaksi kautta Japanin vaihdettiin myös valmistajan nimeksi Rikuo vuonna 1936. Sen päätuotteeksi muodostui type-97 mallinimellä 1 200-kuutioinen armeijan käyttämä moottoripyörä. Sotien jälkeen kaikki muuttuiTiukat kotimaisuusvaatimukset ja sotien aiheuttamat rajoitukset tekivät Rikuon taipaleesta mutkikkaan. Vaikka Rikuo oli saavuttanut suosiota, oli sotien jälkeinen aika karua. Sen enempää tehtaan tuotantojärjestelmä kuin materiaalitkaan eivät yltäneet Harley-Davidsonin tasolle. Rikuon huippunopeus oli tuskin 100 km/h. Sotien jälkeen armeijan hylkäämät alkuperäiset Harley-Davidsonit olivat arvokasta kauppatavaraa: niiden osilla paranneltiin Rikuota.Rikuon tehtaan tuotanto takelteli, oli välillä tauolla ja päättyi lopullisesti vuonna 1959. Japanin moottoripyöräteollisuus saa kuitenkin kiittää Harley-Davidsonin yritteliäisyyttä omasta liikkeellelähdöstään.Uralin kautta LahteenSuomen Moottoripyörämuseon kokoelmassa oleva 1 200-kuutioinen Rikuo on alun perin neuvostoliittolaisen sotilaan sotasaalista Sahalinin saarelta toisen maailmansodan ajoilta. Uralilta Rikuon osti pietarilainen Sergei Stepanenko.Riku Routo tapasi Sergein Pietarin moottoripyörämessuilla vuonna 1996. Sergei tarjosi Rikulle ostettavaksi Harley-Davidsoniksi rekisteröityä sivuvaunullista moottoripyörää. Kaupat tehtiin, vaikka oli selvää, että kumpikaan ei pitänyt moottoripyörää Harrikkana. Tuolloin ei kuitenkaan ollut mitään tietoja Rikuosta.Vuosi kaupanteon jälkeen ostos saatiin lopulta Pietarista Suomeen ja Lahteen.Kun Janne Ahonen toi Japanin mäkimaajoukkueen käymään Riku Motorissa, vyyhti alkoi purkautua. Tuolloin mainittiin ensimmäisen kerran Rikuo Motor Company. Sittemmin valmistajan historiaa on alkanut löytyä paljonkin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAlkuperäisyys tallellaHarrikaksi rekisteröity Rikuo poikkeaa aidosta Harrikasta muun muassa kokonsa vuoksi.Riku ei ole kunnostanut eikä muunnellut Rikuota lainkaan. Käytön jäljet näkyvät: esimerkiksi akun ja ilmanpuhdistajan kotelot ovat tippuneet matkan varrelle, renkaat paikkailtuja ja jokunen kuhmukin saattaa löytyä, mutta muutoin moottoripyörä on alkuperäisessä kunnossaan. Vihreä väri on vuosien myötä hiukan haalistunut, mutta esimerkiksi sivuvaunu on paikoillaan. Tarina jatkuu ja kasvaaJoskus klassikkoajoneuvo tuo mukanaan paljon enemmän kuin oman historiansa. Näin on Rikuon tapauksessakin. Pitkään Lahden Rikuota pidettiin maailman ainoana säilyneenä merkkinsä edustajana. Sittemmin niitä on löytynyt maailmalta pari lisää.– Minä olen kuitenkin maailman ainoa Riku, jolla on Rikuo, toteaa Riku Routo leikkisästi.Rikuon ympärille on kasvanut vuosien varrella paljon historian kätköissä ollutta tarinaa, joka vain odottaa julkaisuaan.Kalifornialainen Dorothy Child-Jones on keskimmäinen Alfred Richard Childin kolmesta lapsesta. Child johti aikanaan Harley-Davidsonin Japanin valloitusta ja jo 90 vuoden ikään ehtineellä Dorothylla on paljon muistikuvia Japanin vuosilta.Näitä muisteloita Dorothy on jakanut Riku Routolle kodissaan Etelä-Dakotassa Yhdysvalloissa. Tarinoiden, valokuvien ja erilaisten muiden dokumenttien kautta on rakentumassa mittava tarina Rikuo -moottoripyörien taipaleelta.Tekeillä on parhaillaan puolentoista tunnin dokumenttielokuva, jota kuvattiin Riku Routon taannoisella Yhdysvaltain vierailulla. Riku Routon seuraava haave on, että Rikuon tarina saadaan koottua kirjan kansien väliin. Aineistoa tätä varten on nyt kertynyt runsaasti.– Dokumenttielokuvan kuvaukset jatkuvat vielä Japanissa. Tarina alkoi Alfredista Japanissa ja nyt se on menossa takaisin maaliin elokuvan myötä.Vai onko? Kun elokuva ja kirja aikanaan valmistuvat, ne varmasti nostavat Rikuon uuteen vauhtiin. Tarina tuskin loppuu tähänTeksti: Eila Parviainen Kuvat: Jari Saarentaus Lue lisää Kaikki artikkelit 21.12.2024 Historia Aikakone koneiden aikaan – Alfa Romeo Museo Storico 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” 16.12.2024 Ajoneuvot Valhalla, Aston Martin Valhalla on hyperauto, yli tuhannen hevosvoiman hybridihyperauto 15.12.2024 Ajoneuvot DS N°8 on Pariisin viimeisintä luksussähköautomuotia, ihan nimeään myöten – unohtamatta 750 kilometrin toimintamatkaa 14.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Kia EV6:ta on paranneltu tuntuvasti sieltä täältä 13.12.2024 Moottoripyörät Triumph Bobber TFC – rajoitettu painos kullan kimallusta 13.12.2024 Ajoneuvot Toyota Urban Cruiser tekee paluun sähköcrossoverina – Intiassa valmistettava Suzuki-yhteistyömalli on omalla tavallaan historiallinen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 21.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Toyota Carina TA60 DX '83 21.12.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miksi lataushybridejä ei voi ladata pikalatauspisteillä? 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 21.12.2024 Historia Aikakone koneiden aikaan – Alfa Romeo Museo Storico 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 16.12.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Hilux Couchmen – avolavasta matkailuautoksi 17.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: farkku-Mersu ja laajennetun tavaratilan arvoitus 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”