17.2.2018 Ajoneuvot Mp-klassikko: kulta-ajan kotimainen – Solifer Speed Standard ’59 Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Vuosikymmeniä sitten mopot hoitivat arkiliikkumisen tarpeet etenkin maaseudulla. Upeasti entisöity vuosimallin 1959 Solifer on tallenne suomalaisen mopediteollisuuden kulta-ajoilta. – Kyllähän tässä on vähän lähtenyt mopo käsistä, naurahtaa lahtelainen Simo Murtomäki nykyisen kokoelmansa laajuutta. Murtomäki toimii Salpausselän Mopoharrastajat ry:n puheenjohtajana, ja omistaa kaikkiaan parikymmentä mopoa – mukaan lukien näissä kuvissa esiintyvän, vuosimallin 1959 Solifer Speed Standardin. Murtomäki ajoi omalla mopolla jo 1960-luvun puolivälissä, ja vuosituhannen vaihduttua harrastus otti uudelleen tulta alleen – nurkissa kun sattui lojumaan pari sukulaiselta jäänyttä Tunturi-mopon aihiota. – Siirryin vuonna 2010 osa-aikaeläkkeelle, ja mietin, mitä vapaa-ajalla tekisin. Hyvin nopeasti ne mopot tulivat mieleen. Perustimme työkavereiden kanssa aiheeseen vihkiytyneen kerhon, ja ryhdyimme kunnostamaan mopoja vuokratiloissa. Kahdeksassa vuodessa kaluston määrä on kasvanut tuntuvasti. – Olen keskittynyt Tuntureihin ja Solifereihin, ja asetin tavoitteeksi koota kohtuullisen kattavan malliston molemmilta merkeiltä. Nyt kokoelma on jo aika hyvällä mallilla: museorekisteröityinä on 14 mopoa, ja lisäksi kolme liikennekelpoista. Työn alla on vielä 3–4 mopoa, ja takataskussa 4–5 projektikuntoista odottamassa, Murtomäki luettelee. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Raadosta museoon Speed Standardin Murtomäki osti vuonna 2013 kerhon aktiiviselta jäseneltä Timo Palmulta, joka on yksi kokeneimmista mopojen entisöijistä Suomessa. Hän on keskittynyt erityisesti 1950–60-lukujen luvun Solifereihin. Palmu oli koonnut mopon muutamaa vuotta aiemmin ”raadosta”. Työ oli kuitenkin jäänyt muiden kiireiden vuoksi kesken, eikä mopolla ollut ajettu entisöinnin jälkeen lainkaan – edes konetta ei ollut polkaistu käyntiin. – Olin jo pitkään haaveillut, että olisipa kiva jossain vaiheessa omistaa tuollainen 50-luvun vehje. Lämmittelin Timoa aikani, ja kun kaupat sitten toteutuivat, päätin, että laitan tämän museokuntoiseksi – sen verran hieno yksilö oli kyseessä, Murtomäki muistelee. Museoleiman Solifer sai vuonna 2017. – Minun osuuteni oli niin sanottu tekninen kunnostus, eli tieliikennekäyttöön saattaminen. Mopon entisöinnin jälkeenhän pitää aina varmistaa, että kaikki toimii asianmukaisesti ja esimerkiksi sytytykset sekä kaasuttimen säädöt ovat kohdallaan. Tien päälle Soliferilla ei testikäyttöä lukuun ottamatta päästy, sillä mopo kiikutettiin heti entisöinnin jälkeen Suomen Moottoripyörämuseon näyttelyyn. – Ensi kesänä tätä on kuitenkin tarkoitus ulkoiluttaa. Suunnitelmissani on osallistua Vesijärven ympäriajoon, Murtomäki paljastaa. Uusia osia ja harrastajia Vaikka mopo on tietyllä tavalla helpompi entisöintikohde kuin vaikkapa museoauto, puuhaa riittää siinäkin. Osien saanti Solifereihin ei onneksi ole ongelma, vaikka tehtaan alkuperäiset varastot on kuulemma jo käytetty lähes loppuun. – Perus-Solifereihin ja Tuntureihin saa nykyään uustuotanto-osia, jotka vastaavat alkuperäisiä. Museotarkastajatkin hyväksyvät ne pääsääntöisesti, Murtomäki kiittelee. Mopoharrastajien määrä on Murtomäen mukaan jatkuvassa kasvussa. Hänen edustamaansa kerhoon kuuluu 34 aktiivi- ja kolmisenkymmentä kannatusjäsentä. Kerhotilaan mahtuu lähes sata mopoa, ja kaikkiaan kerholaisilla niitä on ”useita satoja”. – Yhteisöllisyys on tällaisessa toiminnassa todella tärkeä asia, eli yksin ei tarvitse koskaan tallilla olla. Tämän porukan kanssa on mahtavaa touhuta, ja on hienoa nähdä omien käsien työn tulokset. Ajaminen on niin ikään harrastuksen olennainen osa. Kaudessa Murtomäen mittariin tulee 1 000–1 500 mopokilometriä. – Kesällä ei juuri rakennella, vaan keskitytään alan tapahtumiin ja ajoihin. Mikäs sen hienompaa kuin lähteä mopolla maaseudulle. Se on niin älyttömän hieno tunne, että kaikki muut ajatukset unohtuvat, Murtomäki iloitsee. Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Roman Razinkov Lue lisää Kaikki artikkelit 8.11.2025 Yleinen Kawasaki Ninja ZX-10R – siivekkeiden verran paremmaksi 8.11.2025 Ajoneuvot Renault Twingo E-Tech todistaa, että 90-lukukin voi olla jo automuotoilussa retroa – sitä ovat myös taloustietoisuutta henkivät suorituskykylukemat 7.11.2025 Moottoripyörät Brabus 1400 R Signature Edition – äärimmäinen mörkönaku 7.11.2025 Ajoneuvot Audi vahvisti ensi vuodelle kolme tärkeää, osittain ennennäkemätöntä uutuutta – luvassa iso maasturi Q9, kompakti sähköauto sekä vihdoin uusi Q7 7.11.2025 Moottoripyörät Nakujen kantaisä uudistui – Ducati Monster on kauniimpi, kevyempi ja teknisempi 7.11.2025 Ajoneuvot Mazda päivitti logonsa virallisesti digiaikaan, mutta autoissa sitä tullaan näkemään lähinnä vain keulapäässä 7.11.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz ja Nissan sulkevat yhteisen tehtaansa Meksikossa – viimeinen GLB-Mercedes on määrä valmistaa siellä ensi vuoden toukokuussa 6.11.2025 SEMA Show 2025 SEMA Show 2025: Nissanin tarjonnassa on muun muassa Patroleita tuhanteen hevosvoimaan asti 6.11.2025 Moottoripyörät Honda CB1000F – aikakoneella 80-luvulle Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 9.11.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 6e – taistelua sähköä vastaan ei olisi kannattanut pitkittää näin kauan 9.11.2025 Ajatuksia autoista Näin Bugatti Veyronin, joka auttoi ymmärtämään miksi superautoja kannattaa valmistaa vaikka tappiollisesti – Ajatuksia autoista 9.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tällaisia sähköauton latausasemia on Suomessa yhä liian vähän 9.11.2025 SEMA Show 2025 SEMA Show 2025: näin käy, kun Nissan GT-R:n moottori asennetaan Infinitin luksuslinnakkeeseen 1 000 -hevosvoimaisena 9.11.2025 Matkailu 11.11. 1918 aseet hiljenivät jättäen jälkeensä yli miljoona tuntemattoman sotilaan leposijaa 3.11.2025 Kuluttajat Ohjelmistopäivitys käynnisti Opel-sähköautossa ongelmavyyhdin – myyjä, korjaamo ja maahantuoja kieltäytyivät kuittaamasta yli 3 500 euron laskua 6.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Suomi ei ole vielä valmis sähköautoille - vai onko liiankin? 6.11.2025 Käyttötesti Dacia Duster ja haikeiden jäähyväisten viimeisiä ajatuksia – Käyttötesti 3.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: hädin tuskin sisäänajettu Ferrari Purosangue on tämän hetken kallein Nettiautossa listattu auto 5.11.2025 Yleinen BMW julkaisi vihdoinkin odotetun F 450 GS:n ja se on yllättävän halpa 20.10.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Nissan Juke - "juuri katsastettu, mutta puomi tuli lasista läpi" 9.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tiedätkö mitä virkaa näillä "viiksillä" tai "tuntosarvilla" on takavuosien jenkkiautoissa? 26.10.2025 Ajatuksia autoista Väläytin vahingossa pitkät rekkakuskin naamalle neljä kertaa, mutta väitän silti ajovalojen olevan paras asia uusissa autoissa – Ajatuksia autoista 28.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tässä oli Teboil vielä viikko sitten 13.10.2025 Kuluttajat Matille myytiin auto laittomilla renkailla – automyyjä on myöntänyt asian, mutta ei suostu korvaamaan