11.8.2018 Ajoneuvot MP-Klassikko: Mäkikilpailuista kansanmalliksi – Victoria V35 Bergmeister Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vähemmän tunnettu moottoripyöräilyn pioneeri Victoria oli yksi toisen maailmansodan uhreista. Vaikka se oli edistyksellinen, kaunis ja edullinen, ei V35 Bergmeister kyennyt nostamaan valmistajaa takaisin jaloilleen. Max Frankenburger ja Max Ottenstein perustivat vuonna 1886 Nürnbergin liepeille polkupyöriä valmistavan, itsensä ja kotikaupunkinsa mukaan nimeämänsä yrityksen, Frankenburger und Ottenstein Nürnbergin. Kun miehet vuonna 1899 päättivät aloittaa moottoripyörien valmistamisen, vaihtui yhtiön nimeksi helpommin lähestyttävä Victoria Werke AG.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMoottoripyöräilyn vähemmän tunnettuja pioneerejaEnsimmäinen ulkopuoliselta toimittajalta hankittua moottoria käyttävä Victoria-moottoripyörä tuli saataville jo seuraavana vuonna. Pian valikoimiin saapuivat kolmipyöräiset sekä pienet moottoroidut vaunut, joilla onnistuivat myös kevyet tavarankuljetukset. Nämä jäivät kuitenkin lyhytikäisiksi.Ensimmäisen maailmansodan jälkeen Victoria esitteli BMW:n 500-kuutioisella, 6,5 hevosvoimaisella boxermoottorilla varustetun KR1-mallin, mutta BMW:n alettua valmistaa itse moottoripyöriä, päätettiin Victorialla aloittaa moottorin kehitystyö.Victorian oma, 2-sylinterinen boxermoottori otettiin käyttöön vuonna 1923 esitellyn KR2-mallin yhteydessä. 9-hevosvoimaisena se oli huomattavasti BMW:n vastaavaa tehokkaampi.Moottoritekniikka kehittyy valtavastiSeuraavina vuosina Victoria esitteli useita uusia moottoreita, muiden muassa ensimmäisen Saksassa suunnitellun ja valmistetun mekaanisesti ahdetun moottorin. 500-kuutioinen, kaksisylinterinen boxer kiidätti Victorian vuonna 1926 maailmanennätysnopeuteen 165 km/h. Vaikka nopeusennätystä ei ajettu tuotantomoottorilla, oli myös niiden kehityksen tahti 20-luvulla huimaa. Vuosikymmenen loppuun mennessä Victorian käyttämän moottorin teho oli liki nelinkertaistunut KR1-malliin verrattuna.30-luvun alussa Victoriasta oli tullut käytännössä lyömätön mäkikilpailujen sivuvaunuluokassa. 600-kuutioisella Victoria KR6:lla voitettiin euroopanmestaruus vuosina 1931 ja -32. Vuodelle 1933 uudistettu malli sai kilpailumenestystä korostavan lisänimityksen Bergmeister (vuorimestari). Malliston kehittämistä jatkettiin aktiivisesti toiseen maailmansotaan saakka ja 30-luvun alkupuolella Victoria otti valikoimaansa myös pienempiä kaksitahtimalleja.Sodan jälkeen uuteen alkuunVictorian tehtaat oli pommitettu toisessa maailmansodassa maan tasalle ja valmistaja joutui aloittamaan toimintansa sodan jälkeen käytännössä tyhjästä. Aluksi Victoria valmisti polkupyörän apumoottoreita, ja vuonna 1949 sotaa edeltänyt kaksitahtimalli KR25 palautettiin tuotantoon modernisoituna versiona.Victorialla kuitenkin uskottiin asiakkaiden haluavan vanhan Bergmeisterin kaltaista, nelitahtimoottorilla varustettua moottoripyörää, jonka kanssa voisi käyttää sivuvaunua. Niinpä vuonna 1951 esiteltiin täysin uusi malli, V35 Bergmeister.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySelkeä markkinarakoVictoria antoi mallin suunnittelun sotien välissä Triumphilla ja Zündappilla mainetta luoneen Richard Küchenin tehtäväksi. Lähtökohtana oli luoda luotettava ja käyttövarma moottoripyörä ostajille, joille pienet yksisylinteriset mallit eivät riittäneet, mutta joille isot BMW:t ja Zündappit olivat liian kalliita. Eräänlainen kansanmalli siis.Küchen sovelsi ennen sotaa Ardenille kehittämänsä 750-kuutioisen pitkittäisen V2-moottorin periaatetta, pienensi sen Victorian toivomaan 350 kuutioon ja asetti sylinterit 64 asteen kulmaan. Näin moottorille saatiin hyvä jäähdytys, mutta sylinterit eivät olleet alttiina maakosketuksille boxerin tapaan. Ketjukäyttöinen nokka-akseli sijaitsi kampiakselin yläpuolella ja se ohjasi kansiventtiileitä työntötankojen ja keinuvipujen välityksellä. Moottorin teho oli 21 hevosvoimaa, mikä takasi asiallisen matkavauhdin myös sivuvaunun kanssa.Küchenin suunnittelemille malleille tyypillistä oli kaunispiirteisyys. Moottori oli muodoiltaan pyöreä ja kaasutin sekä sähköt on koteloitu siististi suojaan lialta ja katseilta. Nelivaihteinen, ketjuvälitteinen vaihteisto muodosti yhtenäisen osan moottorin kanssa ja toisioveto hoitui siistillä kardaaniakselilla.Perinteitä kunnioittaenPerinteiden velvoittamana Bergmeisterin erittäin vääntöjäykkä runko oli suunniteltu sivuvaunukäyttö huomioiden. Etujousitukseksi Victorialla valittiin teleskooppi, vaikka valmistajan tiedetään kokeilleen myös sivuvaunukäytössä suosittua earles-haarukkaa prototyypeissään. Myös taka-akseli oli jousitettu, minkä lisäksi kuljettajan mukavuudesta huolehti satulan kumijousitus.Sivuvaunukäyttö otettiin huomioon myös jarrulaitteissa. 30 millimetriä leveillä jarrukengillä varustetut 180-milliset rummut olivat aikalaisikseen varsin järeät, mutta sivuvaunukäyttö huomioiden eivät lainkaan ylimitoitetut.Victorian lopun alkuaVaikka V35 Bergmeister oli hyvä moottoripyörä, ei siitä koskaan tullut menestystä. Hinnaltaan Bergmeister oli vain hieman yksisylinterisiä malleja kalliimpi, mutta merkittävästi isoja kaksisylinterisiä kilpailijoitaan edullisempi.Jos mallin valmistus olisi aloitettu heti sen esittelyn jälkeen, olisi markkinarako ollut leveämpi. Vaikeassa tilanteessa ollut valmistaja aloitti kuitenkin valmistuksen vasta loppuvuodesta 1953, jolloin markkinatilanne oli jo muuttunut vähemmän suosiolliseksi. Tuotannon päätyttyä vuonna 1956, oli Bergmeistereita valmistettu vain noin 5 000 kappaletta.Mopojen valmistukseen keskittynyt Victoria ajautui entistä pahempiin vaikeuksiin ja pian se ajautui Auto-Unionin omistaman Zweirad Union AG:n haltuun vuonna 1958. Seuraavan vuosikymmenen kuluessa Victorian nimi siirtyi historian lehdille.Tämän artikkelin kuvituksena oleva Victoria V35 Bergmeister on nähtävillä Suomen Moottoripyörämuseossa.Teksti: Petri Suuronen Kuvat: Roman RazinkovMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 12.11.2024 Uutinen Yksi rajapyykki ylitetty – Suomessa on nyt yli 100 sähkökuorma-autoa 12.11.2024 Moottoripyörät Ducati luottaa V2-moottorin viehätysvoimaan – Panigale ja Streetfighter saavat uuden sydämen 11.11.2024 Ajoneuvot Goldfinger!… Klassikko-Bondin 60-vuotista taivalta juhlistavat sekä hyvis että pahis, Aston Martin ja Rolls-Royce 10.11.2024 Ajoneuvot Porsche 911 Carrera T on jatkossakin Porschen käsitys perusautojen perusautosta 9.11.2024 Moottoripyörät BMW M 1000 RR palaa entistä rajumpana 8.11.2024 Ajoneuvot Eläköön Karma Invictus: Fisker Karma on löytänyt jälleen uuden muodon, vaikka jo toinen Fisker-automerkki on nurin 8.11.2024 Ajoneuvot SEMA Show 2024: tällaisena et ole Toyota RAV4:ää ennen nähnyt 8.11.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Riga 19S on neuvostoliittolainen 50-kuutioinen kilpamoottoripyörä 1970-luvulta 7.11.2024 Ajoneuvot SEMA Show 2024: Advntr, Wkndr, Zeus, Thetis ja Gaia – Kia vie tulevaisuuden maastoon Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 13.11.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster on kaikesta karkeudestaan huolimatta kiehtova kokonaisuus 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 13.11.2024 Yleinen Poliisille partioautoksi uusi automalli – näin katumaasturi helpottaa poliisityötä 13.11.2024 Euro NCAP Sisarmalleja sekä Cupra Tavascan ja MG HS – Euro NCAP:issa jälleen lähes pilvetöntä 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 9.11.2024 Laivat Wallenius Wilhelmsen pisti tilaukseen maailman suurimmat autojenkuljetuslaivat - jopa 11 700 uutta autoa saadaan kuljetettua metanolilla 11.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Etelä-Korean suurlähettilään entinen virka-auto, Hyundai Equus VS500 6.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tässä on upouusi Suzuki eVitara - kuoriiko odotettu Toyota-sisarmalli kermat sen kakun päältä? 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 17.10.2024 Autoilu Ikäkuskit lääkäriin yksityiselle – ajokortin uusinta muuttumassa, kasvavatko maksut? 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 2.11.2024 Lentokoneet Icelandair eläköitti harvinaiseksi jääneen "Lentävän Lyijykynän" - konetyypillä enää kolme pääasiallista operaattoria jäljellä maailmassa