13.1.2018

MP-klassikko: poliisilta rokkarille – Cisse Häkkisen Harley-Davidson Fl ’52

Cisse Häkkisen Harley-Davidson 1952

Harrasteajoneuvo on parhaimmillaan silloin, kun siihen liittyy mehukas menneisyys. Tällä Harley-Davidsonilla sellaisesta ei totisesti ole pulaa.

Uudessa viikottaisessa juttusarjassamme tutustumme Suomen Moottoripyörämuseon kokoelmista löytyviin aarteisiin. Ensimmäisenä kohteena on vuoden 1952 Harley Davidson Fl, jolla on takanaan poikkeuksellinen historia maassamme.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Olympialaisten vuoksi Suomeen

Kyseessä on yksi neljästä Harley-Davidsonista, jotka saapuivat Suomeen Helsingin olympialaisten alla vuonna 1952. Taustalla oli halu kohentaa pääkaupungin katukuvaa kansainvälistä tapahtumaa varten, ja koska poliisin moottoripyöräkalusto oli tuolloin varsin vaihtelevan kuntoista, tehtiin päätös tilata neljä tällaista erityisesti poliisikäyttöön valmistettua Harley-Davidson Fl-mallia Suomeen.

Pyörissä ei tiettävästi ollut amerikkalaisten vastaavien yksilöiden tapaisia poliisivarusteita tai sikäläistä katetta. Sen sijaan sivuvaunu oli liitetty jokaisen kylkeen, ja myös radiopuhelin kuului kuvaan – ensimmäisinä poliisipyörinä Suomessa.

Rahtikäytöstä rakenneltavaksi

Olympialaisten jälkeen harrikat olivat poliisin ympärivuotisessa käytössä, kunnes kaksi niistä poistettiin käytöstä ja myytiin huutokaupassa vuonna 1962.

Loput kaksi H-D:tä, myös juttumme yksilö, kokivat vastaavan kohtalon kaksi vuotta myöhemmin. Mainittakoon, että kaikki neljä pyörää ovat säilyneet näihin päiviin asti.

Yksityisomistukseen siirryttyään pyörä jatkoi taivaltaan hyötykäytössä, sivuvaunuineen päivineen. Sen myötä H-D ajautui varsin huonoon kuntoon, ja päätyi lopulta varaosapyöräksi toiselle virkaveljelleen.

Taival ei kuitenkaan onneksi päättynyt tähän. 1970-luvun puoliväliin mennessä pyörä oli kunnostettu ja rakenneltu pitkälti nykyiseen asuunsa. Väri oli tosin tulipunainen.

Cissen myötä valkokankaalle

Vuonna 1976 pyörän bongasi legendaarisen Hurriganes-yhtyeen basisti Cisse Häkkinen, ja hän myös osti harrikan itselleen. Tässä vaiheessa pyörä oli maalattu nykyisen väriseksi eli siniseksi, mikä on lähellä erästä Harley-Davidsonin alkuperäissävyä.

Cisse Häkkisen Harley-Davidson 1952

Poliisiaikoihin verrattuna kromiosien määrää oli lisätty, satula vaihdettu matalampaan ja muun muassa takavalo sekä -lokasuoja olivat saaneet menevämmät muodot. Käsivaihdekin oli jossain vaiheessa vaihdettu jalalla toimivaksi, ja jalkakytkin vastaavasti käsikäyttöiseksi.

Häkkinen ei kuulemma tehnyt harrikalla kovin pitkiä ajomatkoja, eikä se jäykkäperäisellä pyörällä olisi Suomen teillä kovin miellyttävää ollutkaan. Pääasiassa pyörä liikkuikin rock ´n roll -henkisissä ajeluissa pääkaupunkiseudulla.

Cisse Häkkisen Harley-Davidson 1952

Julkisuutta H-D kyllä sai. Se nähtiin muun muassa vuonna 1976 valmistuneessa Hurriganes-elokuvassa Hot Wheels (Kuumat kundit) – kuljettajanaan omistaja itse. Pyörä esiintyi myös yhtyeen viimeiseksi jääneellä videolla Hurrygames, jälleen Cissen luotsaamana, sekä Be Bob Boogie Boy -singlelevyn kannessa, missä pyörä sai luvan toimia basistin huoltotoimenpiteiden kohteena.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lopuksi Remulle

Cisse Häkkinen luopui Harley-Davidsonistaan jo 1970-luvun lopulla, mutta Hurriganesin ja pyörän yhteys heräsi uudelleen henkiin 2010-luvulla, jolloin Hurriganes-yhtyeen päähahmo Remu Aaltonen hankki harrikan itselleen. Remulta pyörä siirtyi nykyisen omistajan haltuun vuonna 2013.

Cissen Harley-Davidson, kuten monet muut maineikkaat moottoripyörät, ovat nähtävillä Suomen Moottoripyörämuseossa Lahdessa. Lisätietoja museosta: www.moottoripyoramuseo.fi

Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari Saarentaus

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat