5.5.2018 Ajoneuvot MP-klassikko: Sotakoneiston tarpeisiin – Zündapp KS 600 ’39 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Armeijan tarpeita täyttämään syntynyt Zündapp oli maailmansotien välillä keskittynyt kehittämään ajoneuvoja siviiliväestölle, mutta toinen maailmansota palautti valmistajan juurilleen. Zündapp KS600 oli tärkeä välivaihe matkalla kohti sotilaskäyttöön suunniteltua moottoripyörää. Monien muiden moottoripyöränvalmistajien tavoin myös Zündappin juuret kietoutuvat sotakoneiston tarpeisiin. Yhtiön tarina alkaa vuodesta 1917, jolloin perustettiin sytyttimiä valmistanut Zünder- und Apparatenbau G.m.b.H – suomeksi käännettynä yhtiön nimi on vähemmän mielikuvituksellisesti ”sytytin- ja laitevalmistaja”. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kansanmallien kehittäjä Ensimmäisen maailmansodan päättyminen vaikutti ratkaisevasti sytyttimien kysyntään, joten yhtiö päätti siirtyä valmistamaan moottoripyöriä. Ensimmäinen malli, Z22, esiteltiin vuonna 1921 ja yhtiö oli tarkoittanut sen kansanmoottoripyöräksi, ”Motorrad für Jedermann”. Myöhemmin Zündapp oli mukana kehittämässä kansanautoa, ”Auto für Jedermann”, joka oli yksi vaihe Volkswagenin syntytarinassa. Mielenkiintoisena yksityiskohtana Zündapp käytti typ 12 -prototyypissä nestejäähdytteistä viisisylinteristä tähtimoottoria, vaikka auton suunnitellut Ferdinand Porsche vannoi nelisylinterisen bokserimoottorin nimeen, jollainen myöhemmin tuli myös kuplasta löytymään. 1930-luvun platform-ajattelua Isoihin moottoripyöriin Zündapp siirtyi vuonna 1933 esitellyn K-sarjan myötä. Mallinimi K oli johdettu sanasta kardanantrieb, joka tarkoitti kardaaniakselin avulla hoidettua toisiovetoa. Esittelyvuonna sarjaan kuului kuusi mallia, joita yhdistävä tekijä oli toisiovedon tyypin lisäksi prässätyistä metallielementeistä hitsattu runko. K-sarjassaan Zündapp sovelsi platform-ajattelua vuosikymmeniä ennen koko käsitteen keksimistä, käytettiinhän K-sarjan samankaltaisissa rungoissa hyvin erilaisia moottoreita. Pienin oli 198-kuutioisella yksisylinterisellä kaksitahtimoottorilla varustettu K-200 ja suurimman, K-800:n, voimanlähde oli 791-kuutioinen nelisylinterinen sivuventtiilibokseri. Konsepti osoittautui toimivaksi ja erittäin suosituiksi nousseet K-sarjan moottoripyörät saivat Zündappin myyntiluvut nousukiitoon. Armeijan tarpeisiin muokattu Vuonna 1936 Zündapp esitteli erittäin suorituskykyisellä, 26-hevosvoimaisella kaksisylinterisellä kansiventtiilibokserilla varustetun KS500-mallin, joka ei ylävireisenä ollut sellaisenaan ihanteellinen sivuvaunukäyttöön. Siispä, kun Wehrmacht ilmaisi olevansa kiinnostunut sivuvaunullisesta moottoripyörästä, joka kykenisi kuljettamaan 500 kilon kuormaa 80 km/h matkavauhdilla ja jonka maavara olisi vähintään 15 senttimetriä, Zündappilla tartuttiin tuumasta toimeen. KS500:n moottori kasvatettiin 597-kuutioiseksi ja varustettiin yhdellä kaasuttimella kahden sijaan. Näillä keinoin moottorin alavääntöä saatiin kasvatettua merkittävästi huipputehon noustessa 28 hevosvoimaan. Moottoripyörällä saattoi ajaa samaa nopeutta jalan kulkevien sotilaiden kanssa ja sivuvaunullisena sen huippunopeus asettui noin 100 km/h tuntumaan. Myös runkoa muokattiin paremmin raskaaseen sivuvaunukäyttöön sopivaksi. Näin syntyi vuonna 1938 esitelty Zündapp KS600. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ketjuvälitteinen vaihteisto Bokserimoottorin kampiakseli oli tuettu kolmella runkolaakerilla, joista kaksi oli rullalaakereita ja yksi liukulaakeri. Myös kiertokankien alapäät oli rullalaakeroitu. Nokka-akseli sijaitsi kampiakselin yläpuolella ja jakopään rattaat oli valmistettu puuvillavahvisteisesta fenolihartsista, novotextistä. Myös nelivaihteinen erillisvaihdelaatikko oli eksoottinen, voima siirtyi rattaiden sijaan ketjujen välityksellä. Vaihteiden vaihtaminen onnistui sekä käsi- että jalkavalitsinta käyttäen. Sotilaskäyttöön menevät pyörät varustettiin yleensä Steib BW38 -sivuvaunulla, joka oli suunniteltu yksinomaan Bundeswehrin käyttöön. Vain välivaihe Zündappilla ymmärrettiin, että siviilimallista muokattu KS600 oli kompromissi ja vain välivaihe siirryttäessä kohti nimenomaan sotilaskäyttöön suunniteltua moottoripyörää. Jotta KS600:sta saataisiin oikeasti sotilaskäytön vaatimukset täyttävä malli, olisivat tarvitut muutokset niin kattavia, etteivät ne enää olisi perusteltuja. Valmistaja aloittikin pikaisesti seuraajan kehitystyön ja ensimmäiset prototyypit olivat testauksessa jo vuonna 1939. KS600:n valmistus päättyi vuonna 1941, kun KS750 otettiin tuotantoon. Sodan jälkeen KS600 teki paluun, kun Zündapp sai vuonna 1949 aloittaa moottoripyörien valmistamisen uudelleen. Mallille oltiin kuitenkin kehittämässä jo seuraajaa, ja KS600 väistyi yhtiön viimeiseksi suureksi moottoripyörämalliksi jääneen KS601:n tieltä vuonna 1951. Valtaosa viranomaiskäyttöön Vaikka KS600-mallia markkinoitiin voimakkaasti siviileille, myytiin valtaosa niistä sotilas- tai viranomaiskäyttöön ja siviilimallin KS600:t ovat varsin harvinaisia. Tämän, Suomen Moottoripyörämuseossa esillä olevan KS600-yksilön omistaja on Esa Saarinen. Sen on entisöinyt hänen isänsä Olle Saarinen. Teksti: Petri Suuronen Kuvat: Jari Saarentaus Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 1.5.2024 Moottoripyörät KTM 450 Rally Replica – sadalle nopeimmalle 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Matkailu Elämysmatka: MotoGP Portimão – Viihdettä kaikille aisteille 30.4.2024 Moottoripyörät 100 000 euron sähkömoottoripyörä Arc Vectorin valmistaja ajautui selvitystilaan 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Renkaat Metzeler yhdistää sport-touring- ja supersport-luokan renkaiden edut samassa kumissa 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 26.4.2024 Moottoripyörät Testi: Vedenpitävä reppu pyöräilyyn ja moottoripyöräilyyn – vesitiiveys menee käytettävyyden edelle Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 2.5.2024 Esittely Koeistuttu: Renault Symbioz – ehkä kaikkien perheautojen ei sittenkään tarvitse olla sähköautoja 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 2.5.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electricissä on kilpa-auton ainesta 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt