5.5.2018 Ajoneuvot MP-klassikko: Sotakoneiston tarpeisiin – Zündapp KS 600 ’39 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Armeijan tarpeita täyttämään syntynyt Zündapp oli maailmansotien välillä keskittynyt kehittämään ajoneuvoja siviiliväestölle, mutta toinen maailmansota palautti valmistajan juurilleen. Zündapp KS600 oli tärkeä välivaihe matkalla kohti sotilaskäyttöön suunniteltua moottoripyörää. Monien muiden moottoripyöränvalmistajien tavoin myös Zündappin juuret kietoutuvat sotakoneiston tarpeisiin. Yhtiön tarina alkaa vuodesta 1917, jolloin perustettiin sytyttimiä valmistanut Zünder- und Apparatenbau G.m.b.H – suomeksi käännettynä yhtiön nimi on vähemmän mielikuvituksellisesti ”sytytin- ja laitevalmistaja”.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKansanmallien kehittäjäEnsimmäisen maailmansodan päättyminen vaikutti ratkaisevasti sytyttimien kysyntään, joten yhtiö päätti siirtyä valmistamaan moottoripyöriä.Ensimmäinen malli, Z22, esiteltiin vuonna 1921 ja yhtiö oli tarkoittanut sen kansanmoottoripyöräksi, ”Motorrad für Jedermann”.Myöhemmin Zündapp oli mukana kehittämässä kansanautoa, ”Auto für Jedermann”, joka oli yksi vaihe Volkswagenin syntytarinassa. Mielenkiintoisena yksityiskohtana Zündapp käytti typ 12 -prototyypissä nestejäähdytteistä viisisylinteristä tähtimoottoria, vaikka auton suunnitellut Ferdinand Porsche vannoi nelisylinterisen bokserimoottorin nimeen, jollainen myöhemmin tuli myös kuplasta löytymään.1930-luvun platform-ajatteluaIsoihin moottoripyöriin Zündapp siirtyi vuonna 1933 esitellyn K-sarjan myötä. Mallinimi K oli johdettu sanasta kardanantrieb, joka tarkoitti kardaaniakselin avulla hoidettua toisiovetoa. Esittelyvuonna sarjaan kuului kuusi mallia, joita yhdistävä tekijä oli toisiovedon tyypin lisäksi prässätyistä metallielementeistä hitsattu runko.K-sarjassaan Zündapp sovelsi platform-ajattelua vuosikymmeniä ennen koko käsitteen keksimistä, käytettiinhän K-sarjan samankaltaisissa rungoissa hyvin erilaisia moottoreita. Pienin oli 198-kuutioisella yksisylinterisellä kaksitahtimoottorilla varustettu K-200 ja suurimman, K-800:n, voimanlähde oli 791-kuutioinen nelisylinterinen sivuventtiilibokseri. Konsepti osoittautui toimivaksi ja erittäin suosituiksi nousseet K-sarjan moottoripyörät saivat Zündappin myyntiluvut nousukiitoon.Armeijan tarpeisiin muokattuVuonna 1936 Zündapp esitteli erittäin suorituskykyisellä, 26-hevosvoimaisella kaksisylinterisellä kansiventtiilibokserilla varustetun KS500-mallin, joka ei ylävireisenä ollut sellaisenaan ihanteellinen sivuvaunukäyttöön. Siispä, kun Wehrmacht ilmaisi olevansa kiinnostunut sivuvaunullisesta moottoripyörästä, joka kykenisi kuljettamaan 500 kilon kuormaa 80 km/h matkavauhdilla ja jonka maavara olisi vähintään 15 senttimetriä, Zündappilla tartuttiin tuumasta toimeen.KS500:n moottori kasvatettiin 597-kuutioiseksi ja varustettiin yhdellä kaasuttimella kahden sijaan. Näillä keinoin moottorin alavääntöä saatiin kasvatettua merkittävästi huipputehon noustessa 28 hevosvoimaan.Moottoripyörällä saattoi ajaa samaa nopeutta jalan kulkevien sotilaiden kanssa ja sivuvaunullisena sen huippunopeus asettui noin 100 km/h tuntumaan. Myös runkoa muokattiin paremmin raskaaseen sivuvaunukäyttöön sopivaksi. Näin syntyi vuonna 1938 esitelty Zündapp KS600.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKetjuvälitteinen vaihteistoBokserimoottorin kampiakseli oli tuettu kolmella runkolaakerilla, joista kaksi oli rullalaakereita ja yksi liukulaakeri. Myös kiertokankien alapäät oli rullalaakeroitu. Nokka-akseli sijaitsi kampiakselin yläpuolella ja jakopään rattaat oli valmistettu puuvillavahvisteisesta fenolihartsista, novotextistä.Myös nelivaihteinen erillisvaihdelaatikko oli eksoottinen, voima siirtyi rattaiden sijaan ketjujen välityksellä. Vaihteiden vaihtaminen onnistui sekä käsi- että jalkavalitsinta käyttäen. Sotilaskäyttöön menevät pyörät varustettiin yleensä Steib BW38 -sivuvaunulla, joka oli suunniteltu yksinomaan Bundeswehrin käyttöön.Vain välivaiheZündappilla ymmärrettiin, että siviilimallista muokattu KS600 oli kompromissi ja vain välivaihe siirryttäessä kohti nimenomaan sotilaskäyttöön suunniteltua moottoripyörää. Jotta KS600:sta saataisiin oikeasti sotilaskäytön vaatimukset täyttävä malli, olisivat tarvitut muutokset niin kattavia, etteivät ne enää olisi perusteltuja.Valmistaja aloittikin pikaisesti seuraajan kehitystyön ja ensimmäiset prototyypit olivat testauksessa jo vuonna 1939.KS600:n valmistus päättyi vuonna 1941, kun KS750 otettiin tuotantoon.Sodan jälkeen KS600 teki paluun, kun Zündapp sai vuonna 1949 aloittaa moottoripyörien valmistamisen uudelleen. Mallille oltiin kuitenkin kehittämässä jo seuraajaa, ja KS600 väistyi yhtiön viimeiseksi suureksi moottoripyörämalliksi jääneen KS601:n tieltä vuonna 1951.Valtaosa viranomaiskäyttöönVaikka KS600-mallia markkinoitiin voimakkaasti siviileille, myytiin valtaosa niistä sotilas- tai viranomaiskäyttöön ja siviilimallin KS600:t ovat varsin harvinaisia. Tämän, Suomen Moottoripyörämuseossa esillä olevan KS600-yksilön omistaja on Esa Saarinen. Sen on entisöinyt hänen isänsä Olle Saarinen.Teksti: Petri Suuronen Kuvat: Jari SaarentausMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 9.9.2024 Huutokauppahelmet Romutarhan arteet: yksi kaikkien aikojen salaisimmista autokokoelmista tulee myyntiin 8.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: uusi Hyundai Santa Fe on parhaimmillaan luksustila-auton ja katumaasturin yhdistelmä 7.9.2024 Moottoripyörät Koeajo: Suzuki GSX-S 1000 GX – tekninen crossover 5.9.2024 Ajoneuvot Perheautojen kuninkaallinen Volvo XC90 jatkaa eloa EX90:n rinnalla tämän näköisenä 2.9.2024 Ajoneuvot Lexus RZ 300e laajentaa näköaloja etuvedolla ja pidemmällä toimintamatkalla 1.9.2024 Ajoneuvot Päivän tarina: uusi Škoda Kodiaq ja Simply Clever -niksejä viikon jokaiselle päivälle 31.8.2024 Moottoripyörät Koeajo: Kawasaki Ninja 7 Hybrid – uteliaisuus tappoi Ninjan 29.8.2024 Ajoneuvot Smart #5 on dinosauruksen lailla kokoaan kasvattavan Smartin vastaus D-SUV -luokkaan 28.8.2024 Ajoneuvot Päivän kuva: tunnistatko tämän vanhan ajoneuvon alkuperäisen käyttötarkoituksen? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 9.9.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz S 65 AMG - 4 ovea, 12 sylinteriä ja 1 000 newtonmetriä 18 vuoden takaa 8.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: uusi Hyundai Santa Fe on parhaimmillaan luksustila-auton ja katumaasturin yhdistelmä 8.9.2024 Koeajo Koeajo: Ford F-150 Raptor – peto on irti! 8.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: SAS Scandinavian Airlines vaihtoi Star Alliancesta SkyTeamiin - tätä se tarkoittaa matkustajan näkökulmasta 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 9.9.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz S 65 AMG - 4 ovea, 12 sylinteriä ja 1 000 newtonmetriä 18 vuoden takaa 6.9.2024 Laivat Laivat: Viking Glory ja -Grace liikennöivät itämeripäivän kunniaksi kokonaisen viikon ajan pelkällä biopolttoaineella 6.9.2024 Uutinen Kuluttajan ostaman sähköauton valot huurtuivat jatkuvasti – myyjä ei korvannut, vaan kehotti kuivattamaan umpioita säännöllisesti 11.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Helsingissä on coolcationilla rekisterikilpi, joka voi helposti olla jopa kaksi kertaa kalliimpi kuin sitä kantava Brabuksen virittämä Mercedes-AMG G63 14.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: ensimmäinen suomalainen rallin maailmanmestari saapui erikoiskokeelle helikopterilla 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 15.8.2024 Autoilu Autoliitto tyrmää: dieselautojen ajokielto on käytännössä mahdoton 11.8.2024 Koeajo Koeajo: Smart #1 – tämä on kyllä jo vähän noloa Volvon kannalta