16.8.2016 Matkailu Muinainen Petra – Indiana Jonesin ja nabatealaisten jäjillä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Rauniokaupunki Petra riittää yksin syyksi suunnata Jordaniaan. Paahtavan auringon alla tärkeintä on unohtaa kiire ja antaa mielikuvituksen lentää. Rauniokaupunki vuorten ympäröimässä laaksossa ei kuulosta kaikkein omaperäisimmältä ja ainutlaatuisimmalta nähtävyydeltä, mutta Petran kohdalla ennakkoluulot kannattaa karistaa ja kävellä paahtavasta auringosta kapean solan varjoihin ja peremmälle muinaisen kauppias- ja paimentolaiskansa nabatealaisten pääkaupunkiin.Kilometrin mittaisessa mutkittelevassa ja kapeassa Sig-solassa kulkeminen on jo elämys, mutta varsinaiseen Petraan saavuttaessa edessä on Aarrekammioksi kutsuttu kallioseinään kaiverrettu julkisivu. Aamuauringon valaisemana näky on poikkeuksellisen komea.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy1000 vuoden kukoistuskausiPetran perustivat 500 vuotta ennen ajanlaskun alkua alueelle saapuneet nabatealaiset ja kaupungin kukoistuskausi kesti yli tuhat vuotta. Sen tarinan laittoivat tauolle lukuisat maanjäristykset ja murtuneen vesipadon valloilleen päästämät tulvat, joista kaupunki ei koskaan toipunut.Ennen autioitumistaan tärkeiden kauppareittien risteyskohdassa sijainnut kaupunki ehti kuulua roomalaisille ja toimia pakanallisena, kristillisenä ja islamilaisena uskonnollisena keskuksena.Viitteitä kaikista näistä vaiheista on havaittavissa edelleen, mutta niiden tulkitsemiseen tarvitaan opasta. Sellaisen löytäminen ei ole vaikeaa, mutta todellisen asiantuntijan löytäminen markkinamiesten joukosta vaatii ennakkosuunnittelua tai hyvää silmää. Samoin on kyytien kanssa.Omatoiminen seikkailu onnistuu paahteessa melko vaivattomasti jalkapatikassa, mutta tarjolla on myös hevos- ja kamelikyytiä varsin vaihtelevaan hintaan. Tarjouksia kuunnellessa kannattaa muistaa, että aidosti ilmaista kyytiä ei ole olemassakaan ja halpakin on harvinainen, vaikka kauppamies muuta väittäisikin.Oppaan kanssa eniten irtiOppaan avustuksella kaupungin vaiheista saa ehdottomasti eniten irti. Raunioita levittäytyy laajalle alueelle laaksossa ja rinteillä, eikä eri aikakausista ota selvää silmämääräisesti.Nähtävää on todella paljon, jos kestää paahtavaa aurinkoa. Yksi päivä Petrassa nopeasti ohi. Useimmat tyytyvät aamupäivän tai iltapäivän viileämpiin tunteihin.Yksi syy kaupungin poikkeukselliseen kukoistukseen oli vesi. Edistyksellinen kastelujärjestelmä toi suojaisaan kaupunkiin vettä lähes mielin määrin, joten maanviljely onnistui ja kamelikaravaanien jano sammui. Kaupunkia pidettiinkin keitaana keskellä karua vuoristoa.Autioitumisen jälkeen Petra ei tyhjentynyt täysin. Lukuisissa luolissa asui paikallisia beduiineja vielä 1980-luvulla. Nykyään Petrassa tehdään mittavaa arkeologista tutkimustyötä. Alueesta on tutkittu vain muutama prosentti, joten ainakin kulttuurihistoriallisia aarteita on taatusti luvassa vielä paljon lisää.Leffasta tuttuYöaikaan Petraan ei ole asiaa kuin kerran viikossa. Opastetun kierroksen kohokohdaksi on muodostunut Aarrekammion edustalle levittäytyvä kynttilämeri.Jos Petran kaupunkikuva näyttää etäisesti tutulta, voi syynä olla elokuva. Muinainen kaupunki on tarjonnut näyttävät puitteet myös seikkailuelokuvalle Indiana Jones ja viimeinen ristiretki.Kyseinen elokuva herätti uusien matkailijaryhmien kiinnostuksen Petraa kohtaan. Vaikka elokuva on jo klassikko-osastoa, houkuttelee sen fiktiivinen päähahmo rauniokaupunkiin ihmisiä tasaisena virtana.Jos unelmana on olla Indiana Jones edes hetken, löytyy sopivaa rekvisiittaa kaikista alueen marketeista ja myyntikojuista.Elämyksen viimeistely onkin sitten enää lähinnä omasta mielikuvituksesta kiinni, sillä puitteet ovat Petrassa enemmän kuin kohdallaan.Teksti ja kuvat Antti HentinenLisää Jordanian matkailusta www.visitjordan.comMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 2.2.2025 Matkailu Sodan muistoja Belgradia vartioivan linnoituksen vallihaudoissa 2.2.2025 Matkailu Tarton Peipsijärvelle pilkille – miksipäs ei! 27.1.2025 Matkailu Pahuuden monumentti – Auschwitz-Birkenau keskellä Eurooppaa muistuttaa ihmisen tekemistä kauheuksista 26.1.2025 Matkailu Lapsuus sodan keskellä: Sarajevossa sijaitseva museo kertoo sodasta lasten kokemusten kautta 26.1.2025 Matkailu Huurteista historiaa Tartossa – mainio A. Le Coq -panimomuseo 21.1.2025 Matkailu Moottori 100 vuotta: Matkamme Saksan halki 16.–22.7.1933 21.1.2025 Yleinen Viron lupaus matkailijoille – lisää kulttuuri ja urheilua 20.1.2025 Matkailu Kovaa valuuttaa maailmalla – Suomen passi 19.1.2025 Matkailu Aistien valtakunta: Mercato del Capo eli Palermon eläväinen katutori Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 1.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Nopeusennätys-Audi 5000 CS quattro '86 2.2.2025 Moottoripyöränäyttely Rieju Xplora 557 – laatuosilla varustettu adventure yllättää hinnallaan 28.1.2025 Ajoneuvot Dacian suurin ja komein eli Bigster tulee ennakkomyyntiin 28 399 euron alkaen-hinnalla 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla