14.3.2017 Liikenne Muistitko päivittää tiedot – rekisteröimätöntä venettä ei saa käyttää Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Jos oman veneen rekisteröinnistä tai tietojen päivittämisestä on kulunut jo vuosia, kannattaa varmistaa, ettei vene ole joutunut niin sanottuun passiivirekisteriin. Kevään ja veneilykauden lähestyessä Trafi muistuttaa, että vesikulkuneuvojen rekisteröintiä koskevaa lakia uudistettiin vuonna 2007. Tällöin veneen omistajien tuli päivittää veneen tiedot, eli käytännössä rekisteröidä veneensä uudelleen.Rekisteröimätöntä venettä ei saa käyttää vesiliikenteessä, mutta unohduksen paikkaaminen ei ole Trafin mukaan vaikeaa.Vesikulkuneuvorekisteriin kuuluvat runkopituudeltaan vähintään 5,5 metriä pitkät purje- tai moottoriveneet. Vesikulkuneuvot tulee merkitä rekisteriin myös silloin, kun valmistajan ilmoittama moottoriteho on vähintään 15 kilowattia eli yli 20 hevosvoimaa.Rekisteröintivelvollisuus koskee myös muita koneellisia vesikulkuneuvoja, kuten vesiskoottereita, sekä valtion ja kuntien omistamia vesikulkuneuvoja.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKäytössä, mutta onko rekisterissä?Jos veneen tietoja ei päivitetty kolmen vuoden siirtymäajan aikana, sen tiedot poistettiin rekisteristä.Käytännössä maistraatti siirsi tiedot niin sanottuun passiivirekisteriin. Trafille siirtyivät vesikulkuneuvot, jotka olivat maistraatin aktiivisessa rekisterissä 1.8.2014.– Yhä käytössä, mutta passiivirekisterissä olevat veneet kannattaakin ehdottomasti rekisteröidä nyt, niin selviää kaikista helpoimmalla, vinkkaa yksikönpäällikkö Ville Räisänen.Trafi vakuuttaa pystyvänsä tarkastamaan passiivirekisteriin päätyneiden veneiden tiedot ja palauttamaan veneet aktiivikäytöön helposti. Ainakin toistaiseksi.– Uuden veneilykauden alkaessa haluamme myös muistuttaa kaikkia veneilijöitä siitä, että rekisteröimätöntä venettä ei saa käyttää vesiliikenteessä.Mihin rekisteriä tarvitaan?Vesikulkuneuvorekisteriä pidetään vesiliikenteen turvallisuuden parantamiseksi ja vesikulkuneuvojen käyttämisestä aiheutuvien haittojen ehkäisemiseksi. Rekisteristä on hyötyä valvonta- ja pelastustoiminnalle, ja sitä käytetään myös vesialueiden käytön suunnitteluun.Rekisteristä saadaan tietoa Suomessa käytössä olevien veneiden ja muiden vesikulkuneuvojen määrästä ja niiden ominaisuuksista.Rekisteriä ylläpidetään myös vesikulkuneuvo- ja moottorivarkauksien selvittämisen helpottamiseksi. Sen tietoja voidaan myös hyödyntää tiedottamisessa, jos tietyssä vesikulkuneuvotyypissä on ilmennyt vakavia puutteita.Tarkista tiedot netistäTrafin oma asiointi -palvelussa voi helposti tarkistaa, onko oma vene asianmukaisesti rekisterissä, vai ei.Jos vene ei näy palvelussa, vaikka pitäisi, tulee vene rekisteröidä uudelleen.Trafin mukaan rekisteröinti kannattaa tehdä nyt, sillä on mahdollista, että jatkossa veneen ja omistajien tietoja ei voi enää tarkistaa vanhasta passiivirekisteristä. Tällöin rekisteristä poistuneita veneitä käsitellään kuten muitakin ensimmäistä kertaa rekisteriin ilmoitettavia veneitä.– Nyt näyttää siltä, että pahimmassa tapauksessa vanha passiivirekisteri joudutaan ajamaan alas, mikä olisi ikävää niiden veneilijöiden kannalta, jotka joskus myöhemmin tulevaisuudessa haluaisivat ottaa vanhan veneensä jälleen käyttöön. Tutkimme parhaillaan myös muita vaihtoehtoja rekisterin alasajon sijaan ja kerromme asioiden etenemisestä sitä mukaa, kun asiat varmistuvat, kertoo Räisänen. Viisi hyvää syytä rekisteröidä Kun rekisteröit passiivirekisteriin siirtyneen veneesi vanhan rekisterin ollessa käytettävissä: - Voit säilyttää vanhan rekisteritunnuksesi - Voit säilyttää jo asennetun moottoritehosi, vaikka se poikkeaisi valmistajan suosituksesta - Omistushistorian selvittäminen onnistuu tarvittaessa ilman suurempia selvityksiä - Rekisteritiedosta on hyötyä myös venevarkauksien selvittämisessä ja onnettomuustutkinnassa. - Veneiden korjausta vaativien tyyppivikojen ilmetessä myös valmistajien takaisinkutsut osaavat perille paremmin. Lisätietoja: www.trafi.fi/veneily Lähde: Trafi Kuvituskuva: Moottorin arkisto, Antti HentinenArtikkelia on täydennetty 15.3.2017 rekisterin taustatietojen osalta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 1.7.2025 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit edelleen alamaissa – romutuspalkkiolla haetaan autokauppaan piristystä 1.7.2025 Testit Video: Autoliitto testasi – näin vaikeaa on pelastautua uppoavasta autosta 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille 29.6.2025 Uutinen Autoklinikka etsii Suomen parasta parkkihallia – nettiäänestys käynnissä 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Uutinen Mercedes-Benz investoi vihreään tuotantoon – uusi maalaamo puolittaa kulutuksen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 - onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä”