12.11.2021 Liikenne Musta jää pelottaa, mutta Liikenneturva neuvoo välttämään onnettomuuksia Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Liikenneturva painottaa kuljettajan vastuuta mahdollisissa onnettomuustilanteissa. Musta jää pelottaa heidän teettämänsä kyselyn mukaan jossain määrin kaikkia, paitsi pientä neljän prosentin ryhmää. Tähän aikaan vuodesta ajokeli muuttuu hyvin nopeasti. Kirkkaan ja kuivan plussakelin korvaa nopeasti pimeys ja vesisade. Musta jää saattaa yllättää esimerkiksi yötaivaan kylmän lämpösäteilyn jäädyttämällä tiellä.Loppusyksyn liukkaat kelit voivat haastaa kuljettajaa, vaikka alla olisikin jo talvirenkaat. Moni suomalainen pitääkin liukasta, mustaa jäätä suurena pelkonaan liikenteessä.Liikenneturva kuitenkin muistuttaa, ettei renkaiden pito häviä itsestään liukkaallakaan kelillä. Heidän mukaansa kuljettajan toiminta ratkaisee, onko matka turvallinen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMusta jääSään nopeasti viiletessä musta jää voi yllättää kuljettajan, sillä sitä on hankala havaita. Mustaa jäätä voi syntyä, vaikka sää olisi selkeä ja lämpömittari näyttäisi plusasteita.Liikenneturva selvitti suomalaisten liikenteessä kokemia pelkoja loppuvuonna 2020 Kantar TNS Oy:n toteuttamalla kyselyllä, johon vastasi yhteensä 1017 henkilöä. Heista autoilevia oli 81 prosenttia.Tuossa kyselyssä noin joka seitsemäs suomalainen (14 %) pitikin liukasta, mustaa jäätä suurena pelkonaan liikenteessä. Vain neljä prosenttia vastaajista totesi, ettei pelkää mustaa jäätä ollenkaan.– Musta jää on riskitekijä liikenteessä, mutta ei se ei itsessään aiheuta yhtään onnettomuutta. Mahdollisen pidon menettämisen aiheuttaa kuljettaja itse omalla toiminnallaan – tai usein toimimattomuudellaan, jos ei sopeudu kelin vaatimuksiin. Renkaiden pito ei häviä itsestään liukkaallakaan kelillä, korostaa Liikenneturvan suunnittelija Toni Vuoristo.Liukkaimmillaan tie on ilman lämpötilan ollessa lähellä nollaa. Erityisesti sillat, rampit ja tien notkelmat voivat olla vaarallisen liukkaita. Nämä kohdat jäätyvät ensimmäisinä, vaikka tiet olisivat muuten kuivia.Turvaväli ja tilannenopeusEnnakointi on paras tapa varautua haastaviin tai vaihteleviin keliolosuhteisiin. Ennakoivaan ajoon kuuluu toimenpiteitä jo ennen itse matkaa.– Ennen ajoa on hyvä esimerkiksi tarkistaa sääennuste ja varmistaa, että autossa on keliin sopivat renkaat. Tien päällä ennakoiva kuljettaja pitää kelivaraa kahden T:n taktiikalla. Riittävät turvavälit ja oikea tilannenopeus ovat liikenteen ikivihreät lääkkeet, sanoo Vuoristo.Jos ajo-olosuhteet ovat huonot, on niitä kompensoitava alentamalla nopeutta. Alhaisempi nopeus lyhentää pysähtymismatkaa ja tuo kuskille lisää aikaa havainnointiin. Riittävän alhainen nopeus ehkäisee lisäksi pidon menetystä.Kunnon turvavälien tärkeys puolestaan korostuu liukkaalla kelillä, sillä hyvätkään talvirenkaat eivät takaa kesäkelin pitoa. Kun jarrutusmatka pitenee, kuljettajan virheliikkeet korostuvat.– Tarpeeksi suuret turvavälit tekevät liikenteestä sekä turvallisempaa että sujuvampaa. Liian lyhyt väli voi johtaa peräänajoon ja jopa ketjukolariin. Mutta onneksi jokainen meistä voi ehkäistä onnettomuuden riskiä omalla toiminnallaan, kannustaa Vuoristo.Lähde: Liikenneturva Kuvituskuva: Mikko Autio/Moottorin arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Autokauppa Rahahuolet pohdituttavat autokaupoilla – ”Patoutunut kysyntä voi purkautua yllättävän nopeasti” 8.5.2025 Liikenne Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 7.5.2025 Liikenne Autoliitto muistuttaa pysäköintialueiden väistämissäännöistä – ”toisin kuin usein kuvitellaan…” 7.5.2025 Liikenne Sähköpotkulaudalla saa kyyditä – väärin! 6.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: paisuneet palkit – lisää kolariturvallisuutta, mutta myös katveita 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 5.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow’ssa vieraili jälleen yli 20 000 kävijää 4.5.2025 Ajatuksia autoista Sovelluksia vielä sovellusten jälkeenkin – Ajatuksia autoista 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 8.5.2025 Liikenne Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot - toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa