28.4.2021 Ajoneuvot Nelivetoinen ja tehokas Volkswagen ID.4 GTX sai heti hinnan 54 500 euroa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Saksalaisjätti on esitellyt uuden brändin sähköiselle suorituskyvylleen. Sen ensimmäinen näyte Volkswagen ID.4 GTX maksaa 54 500 euroa. Volkswagen ID.-perheen uudet suorituskykyiset mallit merkitään jatkossa GTX-logolla. Näistä autoista ensimmäinen Volkswagen ID.4 GTX tarjoaa tehoa ja nelivetoa SUV-korissa. Perustana tälle uutuusmallille on jo Moottorinkin maistelussa käynyt Volkswagen ID.4 -täyssähköauto.GTX-mallien on tarkoitus jatkaa samaa suorituskykyisten malliversioiden tietä, jota GTI on raivannut jo reilusti yli 40 vuoden ajan. Sittemmin tuota GT-alkuista palettia on laajennettu sekä dieselkäytöllä GTD:n avulla että sähköiseen suuntaan GTE-hybridiversioiden osalta. Nyt on vuorossa nelivetoinen ja suorituskykyinen GTX ajonautintoa kasvattamaan. Se haluaa kuitenkin tarjota myös ajomukavuutta ja ympäristöystävällisyyttä, joten edessä on melkoinen spagaatti. GTX on merkittävä lisäys ID.4-mallistoon, sen osuuden arvioidaan olevan yli kolmasosa mallin myynnistä.– Kirjaimet GT ovat jo pitkään merkinneet suorituskykyistä ajomukavuutta. Nyt kirjain X rakentaa sillan yli sähköiseen tulevaisuuteen. Vastuullisuus ja urheilullisuus eivät sulje toisiaan pois, vaan täydentävät toisiaan älykkäällä tavalla, sanoo Volkswagen-henkilöautojen markkinoinnista ja myynnistä vastaava johtaja Klaus Zellmer.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyID.4 GTXVolkswagen ID.4 GTX on täyssähköisen malliperheen ensimmäinen huippusuorituskykyinen malli ja samalla ensimmäinen täyssähköinen neliveto-Volkswagen. SUV-mallin nelivetoisuus on toteutettu yksinkertaisesti lisäämällä myös toiselle akselille sähkömoottori.Nämä kaksi moottoria tuottavat yhteensä hetkellisesti 220 kilowattia (299 hv) huipputehoa. Hetkellisesti tarkoittaa tässä tapauksessa, että yhtäjaksoisesti tuo lukema on käytettävissä korkeintaan 30 sekunnin ajan. Näin ollen 0-100km/h sujuu 6,2 sekunnissa ja huippunopeus on rajoitettu sähköisesti lukemaan 180 kilometriä tunnissa.Akkupaketti on tuttu, mutta suurin saatavilla oleva 77 kilowattituntinen. Tämän avulla toimintamatkaa voidaan saavuttaa WLTP-mittauksessa jopa 475 kilometriä. Korkein tuettu pikalatausteho on yhä sama 125 kilowattia ja tällöin on teoriassa mahdollista saavuttaa 30 minuutissa jopa 320 kilometriä lisää toimintamatkaa. Akku voidaan ladata vaihtovirralla korkeintaan 11 kilowatin teholla.Myös GTX-malliin on saatavilla vetokoukku ja sen vetomassa on 1200 kg. Tämä on itse asiassa 200 kilogrammaa enemmän kuin muissa ID.4-malleissa.Ulkonäkö paljastaa: GTXErottuvat yksityiskohdat korostavat valmistajan mukaan urheilullisen mutta elegantin lippulaivamallin ulkonäköä. GTX-mallin vakiovarusteisiin kuuluvat muun muassa musta ulkokatto, antrasiitin värinen kattolinjan koristelista, 20-tuumaiset kevytmetallivanteet, matriisiajovalot sekä etuosan ilmanottosäleikössä sijaitsevat led-valot.Myös sisätilat henkivät uutta luonnetta useiden GTX-mallia korostavien yksityiskohtien ja erityisen istuinverhoilun muodossa. Sisätiloissa voi esiintyä esimerkiksi kuvissa näkyvä sinisen ja punaisen korkea kontrasti. Suomessa Volkswagen ID.4 GTX -malliston hinnat alkavat 54 500 eurosta. Myynti käynnistyy lähiviikkoina ja ensimmäiset Volkswagen ID.4 GTX:t saapuvat Suomen Volkswagen-jälleenmyyjille jo nyt kesällä 2021.Lähde ja kuvat: Volkswagen Lue lisää Kaikki artikkelit 27.3.2025 Kuluttajat Autolasien hinnat ovat nousseet huimasti viime vuosina – vakuutusyhtiölle jopa yli 10 000 euron yksittäinen korvaus tuulilasivahingosta! 27.3.2025 Ajoneuvot Nissan luovii hankalien aikojen läpi – jo tänä vuonna Leafista tehdään crossover ja Micra muuttuu täyssähköiseksi Renault R5:n DNA:lla 26.3.2025 Uutinen Peugeot kääntää GTi-kelkkansa sittenkin – ensimmäisenä e-208 GTi 26.3.2025 Uutinen Noin sata vuotta Suomessa toimineet Shell-huoltoasemat jäävät historiaan 26.3.2025 Autoilu Kesällä on tarkoitus korjata peräti noin 150 siltaa – 20 miljoonaa euroa lisärahaa 21.3.2025 Ajoneuvot Ajatuksia autoista: Jaguar Type 00 – renesanssi 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä – Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 18.3.2025 Uutinen Mitä Toyota Gazoo Racingilla on vedetty? Luvassa isoja takasiipiä ja keskimoottorinen GR Yaris 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 26.3.2025 Liikenneturvallisuus Moni ajaa tietämättään vaarallisilla renkailla – tiedätkö sinä renkaidesi kunnon? 26.3.2025 Uutinen Peugeot kääntää GTi-kelkkansa sittenkin – ensimmäisenä e-208 GTi 26.3.2025 Koeajo Koeajo: Citroën ë-C3 – pikku-Sitikka tuo sähköautot lähemmäs tavallista kuluttajaa 25.3.2025 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Jäykkäperä ja sekarengastuksen yhdistelmä tekee Tunturin uutuudesta mielenkiintoisen 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 25.3.2025 Laivat Päivän kuva: seuraavat jätit uunista ulos 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut”