2.8.2019 Ajoneuvot Neste Ralli 2019: Ott Tänak varmana voittamaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ott Tänak ja Toyota Yaris WRC starttavat tämänkin vuoden Suomen MM-ralliin paras kuski–paras auto -odotuksin, eikä itseluottamusta tunnu virolaisässältä puuttuvan. Siinä missä kovimmat kilpakumppanit Sébastien Ogier ja Thierry Neuville vaikuttavat ennen rallia yllättävänkin rennoilta, Ott Tänakin olemus viestii aivan toista. Kivikasvoisen virolaisen ainoana tavoitteena on uusia viimevuotinen Neste Rallin voitto, ja samalla tietysti kasvattaa MM-pistejohtoa entisestään.Tuo johto olisi nykyistä selvästi suurempikin, jos tekniikka olisi toiminut niin kuin pitää. Esimerkiksi Jyväskylää edeltäneessä Sardinian MM-rallissa Toyota Yaris WRC:n ohjaus hajosi viimeisellä erikoiskokeella, ja varmalta näyttänyt kauden neljäs ykköstila vaihtui vaatimattomaan viitossijaan.Yhtä kaikki, virolaisesta povataan yleisesti paitsi Neste Rallin voittajaa, myös tämän kauden maailmanmestaria, millä saavutuksella Tänak rikkoisi vihdoin Ogierin sekä Sébastien Loebin 15 vuotta jatkuneen ranskalaisen titteliputken.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEi yhtä syytä vauhtiinKahdenkeskinen juttutuokio Tänakin kanssa Toyota Gazoo Racingin pilttuussa paljastaa, että virolaisässä selvästi tiedostaa tasonsa. Vastaukset kysymykseen kuin kysymykseen ovat poikkeuksellisen itsevarmoja.Mistä tasaisuutesi kumpuaa? Ainakin ulkopuolelta katsottuna näyttää siltä, että muut tekevät ralleissa paljon enemmän isoja virheitä kuin sinä…– Rallissa kokemus on aina ollut hyvin isossa roolissa. Myös itseluottamus ja tuntuma autoon ovat tärkeitä, eikä niissä ole kohdallani tällä hetkellä valittamista. Fiilis autosta ja tallista on kaiken kaikkiaan hyvä, Tänak kehuu.Jatketaan vielä samalla aiheella. Johtuuko pääosin sinusta itsestäsi, että olet kehittynyt tasaiseksi ajajaksi, vai kuuluuko ansio myös täydellisesti toimivalle autollesi? Olisitko siis yhtä hyvä myös ei-niin hyvällä autolla, esimerkiksi Hyundailla, joka ei täällä Suomessa ole perinteisesti ollut nopea?– On hyvin vaikea sanoa, mikä auto on hyvä ja mikä ei. Voin vain sanoa, että tästä autosta, jota juuri nyt ajan, minulla on hyvä fiilis ja sen kanssa asiat menevät hyvin. Haluan kaiken aikaa parantaa ja olla nopeampi, mutta niin tekevät muutkin, ja kilpailu on tällä hetkellä hyvin tiukkaa. Periaatteessa jokainen auto on kykeneväinen voittamaan jokaisessa rallissa. Voittaminen ei siis koskaan ole helppoa, Tänak analysoi.Perjantaina lähelle kärkeäNeste Ralliin Tänak lähtee itseoikeutettuna ykkössuosikkina.– Voitto on ehdottomasti tavoitteeni. Tämä on tallin kotikisa, ja normaalisti olemme olleet täällä hyvin vahvoja, Tänak kertoo, edelleen ilmeenkään värähtämättä.Tänakin mukaan Suomen osakilpailu on hyvin erilainen verrattuna muihin soraralleihin.– Vauhtiin ja auton käytökseen pitää täällä tottua. Suomessa tiet ovat erittäin nopeita ja erot hyvin pieniä, eli jos annat 10 sekuntia pois, sen kurominen takaisin on hyvin vaikeaa. Niinpä pitää olla hereillä heti alusta alkaen.Sääennuste kertoo perjantaista tulevan kuivan – viimevuotiseen tapaan. Joukon kärjestä starttaavan MM-johtajan kulkua se väistämättä hidastaa, mutta irtosora ei silti Tänakin mielestä pilaa hänen ralliaan.– Reitin putsaaminen ei tietenkään tuo meille etua, mutta toivon, että automme on tarpeeksi nopea, että pystyisimme perjantainakin taistelemaan kärkiajoista. Tämän vuoden monista ralleista on nähty, että jos olemme saaneet alle hyvän perjantain, olemme hyvissä asemissa ja lauantaiaamusta eteenpäin kaikki on mahdollista.No, kuinka monta sekuntia tulet sitten tippumaan perjantaina?– Toivottavasti en yhtään, vastaus tulee, vihdoin virneen sävyttämänä.Takaa-ajo tuttua puuhaaJatkokysymys starttijärjestyksen säännöistä poikii vieläkin mielenkiintoisempia, ja myös rehellisiä kommentteja.Eikö sääntöjä pitäisi muuttaa niin, että kärkikuskit saisivat startata miltä sijalta haluaisivat?– Nämä nykyiset säännöt ovat mielestäni ihan hyvät. Meillä on tietysti altavastaajan asema, kun joudumme avaamaan tietä ensimmäisenä päivänä, mutta samalla se tuo enemmän kilpailua ja ehkä enemmän taisteluakin.Rivien välistä voi lukea, miten Tänak tuntuu jopa nauttivan siitä, että joutuu rallin toisena varsinaisena kilpailupäivänä takaa-ajajan asemaan.– Normaalisti putoamme hieman taakse, mutta sen jälkeen täytyy ryhtyä kipuamaan ylöspäin kohti palkintosijoja. Omalta kohdaltani toivoisin tietysti, että saisin aina startata takaa eli parhaalta mahdolliselta paikalta, mutta kuten sanoin, yleisesti uskon, että nykyinen systeemi on toiminut urheilullisuuden kannalta hyvin.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Aake KinnunenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 7.10.2024 Ajoneuvot McLaren W1 jatkaa F1:n ja P1:n ajatusta 2020-luvulla – avainlukuina 1 275 hevosvoimaa ja 1 000 kilon downforce 6.10.2024 Ajoneuvot Hyundai on valmistanut 100 miljoonaa autoa 57 vuodessa – niistä puolet tehtiin vain 11 vuodessa 6.10.2024 Yleinen Ovatko rallin MM-sarjasta päättävät ikinä itse seuranneet rallia? Ajatuksia Autoista 5.10.2024 Ajoneuvot Ihan kohta täällä: Toyota Proace Maxilla voi olla uudeksi automalliksi vähän ikää, mutta ostat sen joka tapauksessa 3.10.2024 Ajoneuvot Fiatilla on meneillään puolentoista kuukauden tauko täyssähköauto 500e:n valmistuksessa – syynä pohjamudissa laahaavat myyntimäärät 2.10.2024 Uutinen Syyskuu oli surkea kuukausi – autojen ensirekisteröinnit suorastaan romahtivat 1.10.2024 Uutinen Corollan kori ostoskoriin? – Alibabasta mahdollista ostaa legendaarisen AE86:n kori 1.10.2024 Ajoneuvot Volkswagen Poloa ei enää valmisteta Euroopassa – myös Suomen-hinnastosta B-segmentin kestosuosikki on poistunut 30.9.2024 Ajoneuvot Upouusi Toyota Land Cruiser on vihdoinkin saanut Suomi-hinnat – mitä pidät 124 778 euron alkaen-hintalapusta? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.10.2024 Uutinen Kuluttaja esitti automyyjälle rajun vaatimuksen käytetystä autosta – myyjä oli pimittänyt tiedon auton moottorin vaihdosta 7.10.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Rolls-Royce Silver Spur, joka yrittää epätoivoisesti matkia Phantomia 6.10.2024 Lentokoneet Lentokoneet: uusi israelilainen startup-lentoyhtiö aikoo aloittaa ensi viikolla lennot alle 30 kilometrin päästä Libanonin rajasta 7.10.2024 Koeajo Koeajo: Renault Symbioz – Rellun keihäänkärki numero 2 4.10.2024 Uutinen Käytetyssä 100 000 euron Audissa olikin jotain muuta mitä myyjä kertoi – sitten riideltiin kymmenistä tuhansista euroista 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 1.10.2024 Uutinen Matkailuautossa oli jos jonkinlaista vikaa – myyjäliike tarjoutui ostamaan sen takaisin, mutta 4 500 euroa halvemmalla 4.10.2024 Uutinen Käytetyssä 100 000 euron Audissa olikin jotain muuta mitä myyjä kertoi – sitten riideltiin kymmenistä tuhansista euroista 3.10.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volvo EX30 – auto, joka lähes musertuu ennakko-odotusten alle 2.10.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Octavia Combi – menestys ei jää tähän 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 20.9.2024 Kotimaanmatkailu Päivän kuva: Texaco taksi parturi baari 21.9.2024 Matkailu Tirpitz-museo – Saksan miehittämässä Norjassa nähtiin toisen maailmansodan suurimpia sota-aluksia 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä