26.12.2023

New Tube for London – enää vähän reilu vuosi, ja Lontoossa puksuttavat uudet ja upeat metrojunat

Kaupunkilaisten ja matkailijoiden iloksi Lontoon keskeisille metrolinjoille on pian tulossa uusia, moderneja junia, korvaamaan puolen vuosisadan takaista kalustoa.

160 vuotta täyttävä Lontoon maanalainen on maailman ensimmäinen ja tunnetuin laatuaan, ja kuuluu ikonisimpiin kaupunkiliikenteen muotoihin, aivan kuten Lontoon bussit ja taksitkin. Lontoon metrossa tehdään vuosittain käsittämättömät 1,35 miljardia matkaa, ja sen verkon yhteispituus on yli 400 kilometriä. Yhdessä kaupungin metrojunat matkaavat vuosittain keskinopeudella 33 km/h 83,6 miljoonaa kilometriä eli yli puoleenväliin Maasta Aurinkoon. Vertailun vuoksi Helsingin metrossa - maailman pohjoisimmassa sellaisessa - tehdään vuosittain reilut 60 miljoonaa matkaa, ja sen kokonaispituus on 43 kilometriä.

Lontoon metroverkko koostuu 11 linjasta, jotka puikkelehtivat kaupungin alla ja pinnalla (jopa 55 prosenttisesti pinnalla) lomittain, kattaen yhdessä muiden raideyhteyksien sekä tietysti myös teiden kanssa koko valtavan metropolin. Eri linjat on vuoden 1863 jälkeen avattu eri aikoina, ja myös niiden junatyypit edustavat eri aikoja (tosin ei nyt sentään enää 1800-lukua).

Tällä hetkellä Lontoon uusimmat metrojunat ovat viime vuosikymmenen alusta, ja ne kulkevat alkuperäisellä Metropolitan Linella sekä District-, Hammersmith & City- ja Victoria Linella. Näillä linjoilla kulkee kolmea hieman erilaista junatyyppiä, kaikki edelleen englantilaisvalmisteisia.

Bakerloo Linen 1972 Stockissa vallitsee kaikkein nostalgisin tunnelma.

Vanhimmassa päässä vastaan tulee kaksi metrolinjaa. Kaikkein vanhimmat käytössä olevat junat ajavat Bakerloo Linella, ja ne edustavat 1972 Stockia, käyttöönottovuoden ollessa nimenomainen 1972. Ikää alkaa olla jo myös Piccadilly Linen 1973 Stockilla, joka otettiin käyttöön vuonna 1975.

Vertailun vuoksi Helsingin Metron vanhimmat M100-sarjan junat ovat nekin jo yli 40 vuotta vanhoja, joskin ne tullaan seuraavan vuosikymmenen taitteessa poistamaan hiljalleen liikenteestä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Uudet metrot Siemensin käsialaa

Yli kolmen miljardin euron New Tube -projektin on tarkoitus aluksi korvata nykyiset Piccadilly Linen 1973 Stockit, mutta myöhemmin niitä tullaan todennäköisesti rakentamaan myös muille kalustoltaan vanhentuville linjoille. 94 junan Piccadilly -tilauksen osto-optio käsittää jo nyt 40 uutta junaa myös mainittua Bakerloo Linea varten.

Uudet metrojunat ovat keulastaan varsin futuristisen näköisiä.

Piccadilly Line on yksi Lontoon metroverkon vilkkaimmista linjoista, ja sillä tehdään vuosittain yli 200 miljoonaa matkaa. 1973 Stock -junien matkustamo on rakennettu siten, että sinne mahtuisi mahdollisimman paljon suuria matkalaukkuja. Piccadilly Line onkin hyvin usein matkailijoiden ensikosketus Lontooseen, sillä se on keskeisin yhteys Heathrow'n lentoasemalta Lontoon keskustaan.

1973 Stockin matkustamossa ikä ja kova käyttö näkyvät ja kuuluvat.

1973 Stockin ikä ja vuosikymmenten varrella kertyneet miljardit matkustajat alkavat näin lähes 50 vuoden jälkeen tuntua. Vaunut ovat sisältä kuluneita, niissä on aikamoinen meteli ja kirskunta, niiden infojärjestelmä on vanhanaikainen ja niistä puuttuu ilmastointi.

Uuden metron matkustamoa.

Vuodesta 2025 alkaen käyttöön otettavat uudet metrojunat tulevat korjaamaan ongelmat modernilla otteellaan. Toisin kuin englantilaisen Metro-Cammellin valmistamat 1973 Stockit, New Tube on saksalaisen Siemensin käsialaa. Siemensin suunnittelemista 94 junasta puolet valmistetaan Itävallan Wienissä ja puolet taas Englannin Yorkshiressä.

Don't mind the gap!

Uudet metrojunat tulevat siis olemaan selvä parannus 50 vuoden takaisiin edeltäjiinsä, minkä pitäisi näkyä, kuulua ja tuntua sekä sisällä että ulkona.

Matkustusmukavuus paranee, kun junat (toivottavasti) kirskuvat vähemmän. Ilmastointi tekee myös ihmeitä niin lämpötilalle kuin sisäilman laadulle, eikä ikkunoita tarvitse raottaa. Uudet junat ovat läpikuljettavia ja niiden kaikki ovet ovat pariovia. Lisäksi kulkemista helpottaa se, että metron kuulutuksissa jatkuvasti toisteltava "gap" eli rako asemalaiturin ja junan kynnyksen välistä poistuu. Lisäksi vaunuihin saadaan turvakamerat. Uutuudessa myös infojärjestelmä kokee huomattavan harppauksen moderniin ja digitaaliseen suuntaan.

Junien lattiaan tulee samanlaisia kanavia kuin Lontoon uuteen kaksikerrosbussiin, Borismasteriin. Niiden tehtävä on helpottaa lattian puhdistusta.

Niin ikään kapasiteetti kasvaa Piccadilly Linella uusien junien myötä. Ruuhka-aikoina suuntaansa voi jatkossa ajaa 24:n sijaan 27 metroa tunnissa. Tällaisessa tilanteessa asemalla pysähtyy juna 135 sekunnin välein. Kaikkiaan uudet junat mahdollistavat Transport for Londonin mukaan sen, että Piccadilly Linen kokonaiskapasiteetti voi kasvaa vilkkaimpina tunteina jopa 23 prosenttia 1973 Stock -juniin verrattuna.

Teksti: Benjamin Helander Lähde: Transport for London Kuvat: Transport for London, Benjamin Helander

Luetuimmat