14.2.2024

Nimi muutettu: AutoLatina oli Fordin ja Volkswagenin liitto jo yli 35 vuotta sitten

Ford ja Volkswagen tekevät Euroopassa yhä syvenevää malliyhteistyötä henkilö- ja hyötyajoneuvojen saralla. Valmistajat olivat kuitenkin vahvassa yhteistyössä jo 1980-luvulla Latinalaisessa Amerikassa, jolloin muun muassa Ford Escort sai VW:n logot ja Passatin paikallisesta versiosta tehtiin Ford.

Ford ja Volkswagen ovat löytäneet toisensa nyt uudelleen, kun ne ovat käynnistäneet Euroopassa laajamittaisen malliyhteistyön. Yhteistoiminnan myötä Ford on saanut käyttöönsä muun muassa VW:n sähköautojen MEB-pohjarakenteen, ja Volkswagen puolestaan saa lainata tulevan Transporter T7:n suoraan Fordilta, jolloin Transporterista ja Transit Customista tulee käytännössä sama auto.

Kuka tietää kylvettiinkö nykyiselle eurooppalaisyhteistyölle pieni siemen itämään Etelä-Amerikassa vuonna 1987, kun Ford ja Volkswagen liittoutuivat. Joka tapauksessa se oli ensimmäinen kerta, kun näin tapahtui.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Silloisiin tarpeisiin

Jos merkkien nykyinen eurooppalaisyhteistyö auttaa jakamaan kalliita kehityskuluja sähköautojen ja hyötyajoneuvojen maailmassa, oli AutoLatinan tarkoitus yhdistää kahden automerkin voimat haastavassa taloustilanteessa. Argentiina ja Brasilia olivat molemmat 80-luvun puolivälissä palanneet sotilasdiktatuurin ajasta demokratiaan, muun muassa hyperinflaation ja muiden ongelmien kuitenkin edelleen vallitessa. Fordille ja VW:lle molemmat maat olivat siitäkin huolimatta tärkeitä markkina-alueita, joista kannatti pitää kiinni.

Siispä, sen sijaan, että nämä autonvalmistajat olisivat taistelleet tuulimyllyjä vastaan, ja samalla kilpailleet vielä toisiaankin vastaan, kannatti niiden lyöttäytyä yhteen. Näin Ford Brasil ja Volkswagen do Brasil perustivat yhteisyrityksen nimeltä AutoLatina. Ford omisti yrityksestä 49 prosenttia, Volkswagen puolestaan 51 prosenttia. AutoLatina perustettiin valmistamaan sekä henkilöautoja että myös kuorma-autoja.

Yhteisyrityksen tavoitteena oli vähentää kustannuksia jakamalla useita automalleja keskenään.

Ristiinlainaamista

AutoLatinan puitteissa Argentiinassa ja Brasiliassa valmistettiin samoja autoja kahdella eri nimellä. Osa malleista oli Ford-peräisiä ja osa taas Volkswagen-peräisiä eli merkit lainasivat toisiltaan malleja ristiin.

Suuri osa jaetuista malleista oli jo sikäläisten säädöstenkin puitteissa markkinakohtaisia ja siten Atlantin tällä puolella tuntemattomia, mutta eurooppalaisittain varmasti mielenkiintoisin ja tavallaan eksoottisin tapaus oli se, kun Ford Escortin viidennestä sukupolvesta tehtiin Volkswagen Pointer sekä se, kun Ford Orionista/Veronasta tehtiin Volkswagen Logus/Apollo.

Toiseen suuntaan lainaamiset tapahtuivat isompien autojen sarjassa. Volkswagen Quantumista eli eurooppalaisittain Passatin toisen sukupolven farmariversiosta, tehtiin Ford Royale. Passat Sedanin eteläamerikkalainen versio puolestaan tunnettiin nimellä Santana. Brasiliassa auto kääntyi Ford Versailles'ksi ja Argentiinassa Ford Galaxyksi, joista jälkimmäisellä ei siis ole minkään maailman tekemistä eurooppalaisen tila-autokaimansa kanssa.

Ford häviävänä osapuolena

AutoLatina ei kestänyt liittona edes kymmentä vuotta. Argentiinan ja Brasilian automarkkinat alkoivat 90-luvun puolella elpyä, ja latinoväki kääntyi selvästi enemmän Volkswagenin puoleen, pysyihän saksalaisvalmistaja kummassakin maassa tuolloin myydyimpänä autobrändinä.

Ford oli siis melko kiistatta AutoLatinan hävinnyt osapuoli, ja vuonna 1995 sen ja Volkswagenin tiet erkanivat jälleen. Tuosta liitosta eri maanosassa on nyt kolme vuosikymmentä aikaa. Uusi yritys aivan eri maailmantilanteessa aivan eri pohjalta ja aivan eri markkinoilla kantanee siis aivan eri tavalla hedelmää.

Teksti: Benjamin Helander Lähteet: valmistajat, Garage Amino Kuvat: Ford, Volkswagen

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat